Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-21, 23:52
Mica Mica är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2019
Standard Alternativ för placering av överskottskapital

Detta är mitt premiärinlägg och efter att ha spenderat timmar, timmar och åter timmar på forumet och plöjt inlägg efter inlägg så känner jag att det äntligen är dags att sträcka ut en hand och be om hjälp (förhoppningsvis kommer jag med tiden kunna att ge tillbaka kunskap till andra behövande).

Vi är en nybildad förening där den ekonomiska planen klokt nog siktat på en hög räntenivå (2,5%). I dagens lågräntenivå innebär det en förbättring på ca 100 MSEK/år gentemot plan. Våra lån är en mix av 3-månaders, 2-års, 3-års och 5-års och jag tittar på alternativ där vi kan placera pengarna till en högre ränta än 3-månaders (0,95%).

Så;
- Tips på konton med vettig ränta sökes (om den är bättre än 3-månaders så vill jag hellre att vi sparar i fyra år (tills omläggningen av 5-åringen) och sen amorterar en klumpsumma i samband med omläggningen). Hittar vi inte det så är tanken att amortera av så mkt att vi fortfarande har en buffert för oförutsedda händelse och ev. svåra år.
- Tips på hur vi ska tänka kring amortering kontra spar med tanke på underhåll och extraordinära kostnader vid nyproduktion. Bara för att vi går "plus" på räntorna finns det ingen garanti att något annat i planen inte spräcker budgeten och därför vill jag säkerställa att vi har en bra balans. Är det så att vi inte hittar något bra sparalternativ (vilket jag tror att vi kommer att göra) så kommer jag föreslå att vi amorterar delar av överskottet. Hur tänker ni andra som sitter i "nya föreningar"?
Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 10:45
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Oj. Har ni lån på 6 milliarder kronor? Då borde ni ha råd att köpa professionell rådgivning om hur ni ska göra. Som amatör skulle jag föreslå att ni använder överskottet till extra amortering så fort som möjligt.
Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:46
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Oj. Har ni lån på 6 milliarder kronor? Då borde ni ha råd att köpa professionell rådgivning om hur ni ska göra. Som amatör skulle jag föreslå att ni använder överskottet till extra amortering så fort som möjligt.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:51
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Förslag

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mica Visa inlägg
Detta är mitt premiärinlägg och efter att ha spenderat timmar, timmar och åter timmar på forumet och plöjt inlägg efter inlägg så känner jag att det äntligen är dags att sträcka ut en hand och be om hjälp (förhoppningsvis kommer jag med tiden kunna att ge tillbaka kunskap till andra behövande).

Vi är en nybildad förening där den ekonomiska planen klokt nog siktat på en hög räntenivå (2,5%). I dagens lågräntenivå innebär det en förbättring på ca 100 MSEK/år gentemot plan. Våra lån är en mix av 3-månaders, 2-års, 3-års och 5-års och jag tittar på alternativ där vi kan placera pengarna till en högre ränta än 3-månaders (0,95%).

Så;
- Tips på konton med vettig ränta sökes (om den är bättre än 3-månaders så vill jag hellre att vi sparar i fyra år (tills omläggningen av 5-åringen) och sen amorterar en klumpsumma i samband med omläggningen). Hittar vi inte det så är tanken att amortera av så mkt att vi fortfarande har en buffert för oförutsedda händelse och ev. svåra år.
- Tips på hur vi ska tänka kring amortering kontra spar med tanke på underhåll och extraordinära kostnader vid nyproduktion. Bara för att vi går "plus" på räntorna finns det ingen garanti att något annat i planen inte spräcker budgeten och därför vill jag säkerställa att vi har en bra balans. Är det så att vi inte hittar något bra sparalternativ (vilket jag tror att vi kommer att göra) så kommer jag föreslå att vi amorterar delar av överskottet. Hur tänker ni andra som sitter i "nya föreningar"?
Kul att du hittat till forumet. Det skulle dock behöva uppdateras rent tekniskt. Men det är en annan sak.

Mina kommentarer:
omförhandla 3 mån
1) Om ni har 3 månaders på 0,95% låter högt, ni borde ligga på max 0,5%. Gör en omförhandling.

Extra-amortera på lån med hög ränta
2) Överlikvid placerar ni i extra amorteringar av lånen med högst ränta. Troligen de som är längst. Man kan extramortera upp till 10-20% på alla lån. Men banken säger inget naturligtvis. Är ni riktigt fula så lånar ni upp till 3 månaders ränta vare år/kvartal och amorterar bort dessa snabbt

Räntekonton med bra ränta
3) Vi placerar överlikvid från försäljning av hyresrätter (INTE SAMMA SAK) i räntekonton hos Collector och Marginalen Bank och gör ett räntenetto på ca 0,5%. Men så sakteliga skall det gå till att amortera lån.
(Att vi inte amorterar av allt beror dels på räntenetto och dels på att det inte blir avdragsgillt.)
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.

Senast redigerad av 0Xb: 2019-11-22 klockan 12:53. Anledning: Formatering för läsbarhet
Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 21:12
Medlem

Standard

Haha, du har helt rätt. Det skulle vara 1 MSEK! <skämskudde>
Gammal 2019-11-23, 21:25
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Kul att du hittat till forumet. Det skulle dock behöva uppdateras rent tekniskt. Men det är en annan sak.

Mina kommentarer:
omförhandla 3 mån
1) Om ni har 3 månaders på 0,95% låter högt, ni borde ligga på max 0,5%. Gör en omförhandling.

Extra-amortera på lån med hög ränta
2) Överlikvid placerar ni i extra amorteringar av lånen med högst ränta. Troligen de som är längst. Man kan extramortera upp till 10-20% på alla lån. Men banken säger inget naturligtvis. Är ni riktigt fula så lånar ni upp till 3 månaders ränta vare år/kvartal och amorterar bort dessa snabbt

Räntekonton med bra ränta
3) Vi placerar överlikvid från försäljning av hyresrätter (INTE SAMMA SAK) i räntekonton hos Collector och Marginalen Bank och gör ett räntenetto på ca 0,5%. Men så sakteliga skall det gå till att amortera lån.
(Att vi inte amorterar av allt beror dels på räntenetto och dels på att det inte blir avdragsgillt.)
Tack för kloka råd! Jag tyckte i min enfald att 0,9% helt ok men då får vi köra en omförhandlingsrunda. Som husägare var det svårt att flytta bara ett lån från en bank till en annan, utan det var alla eller inget som gällde. Är det samma sak när det gäller BRF-föreningars lån?

Kan vi få till extraamortering på femåringen så är det toppen! Ang. att ta nya lån för att amortera på de äldre så är det en kreativ idé som jag gillar!

Marginalen-konto har jag i mitt bolag och det var ett av de alternativ jag tittade på. Känns bra att lägga lite pengar på hög innan vi väl vet hur mkt kommer att kosta att dra runt föreningen. Dock så kommer det definitivt finnas möjlighet till en bra extra amortering.

Stort tack!
Gammal 2019-11-30, 13:07
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Tack för kloka råd! Jag tyckte i min enfald att 0,9% helt ok men då får vi köra en omförhandlingsrunda. Som husägare var det svårt att flytta bara ett lån från en bank till en annan, utan det var alla eller inget som gällde. Är det samma sak när det gäller BRF-föreningars lån?

Kan vi få till extraamortering på femåringen så är det toppen! Ang. att ta nya lån för att amortera på de äldre så är det en kreativ idé som jag gillar!

Marginalen-konto har jag i mitt bolag och det var ett av de alternativ jag tittade på. Känns bra att lägga lite pengar på hög innan vi väl vet hur mkt kommer att kosta att dra runt föreningen. Dock så kommer det definitivt finnas möjlighet till en bra extra amortering.

Stort tack!
Självklart!

Ser nu i din fot att det är en nybyggd ”förening”. Jag skulle lägga allt på amorteringar, inte sänka avgiften, inte lägga på räntemarknaden. Bara på 10 år gör ni en enorm grej för ekonomin i en sådan lösning, speciellt de långa lånen.

Nej ni kommer ha svårt att flytta lånen då en ny bank gärna vill ha hela lånestocken, mycket pga pantbreven. Om de är uppdelade går de att flytta lättare.

Jag skickar vid tillfälle lite kontaktuppgifter till en bank/banktjänsteman och en låneuppgandlare som hjälpte oss. Vi var som lägst nere på 0,37 om jag minns rätt, men de korta räntorna har gått upp lite.

Som sagt de långa borde ni med någon lösning kunna få ner snabbt. Kanske värt att kolla med en bank och säga att ni om de hjälper er att lägga om lånen flyttar allt dit. Även giro, och transaktioner etc. Vilken förvaltare har ni?
Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 13:08
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Haha, du har helt rätt. Det skulle vara 1 MSEK! <skämskudde>
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Com-Hem TV - rimliga alternativ? alexeliasson El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 8 2017-01-13 15:55
Placering av yttre fond ? Bettie Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2014-09-27 23:53
Placering av grannens balkong i brf - Skadestånd och ersättning lisamarie Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-09-25 14:10
Placering av föreningspengar stephan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2009-07-24 09:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare