Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-03, 06:43
Robbielishous Robbielishous är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2019
Fråga Suicid misstanke/Polisen bryter upp dörr

Hej kära medlemmar.

Har försökt få rätsida på detta. Ligger just nu i diskussioner med min förvaltare Botrygg och Styrelse.

Tyvärr har jag en vän med livlig fantasi som fick för sig att jag skulle ta livet av mig. Jag var i samband med detta inte hemma och var inte nåbar på telefon.

Detta resulterade i att polisen bröt sig in i min bostadsrätt, jag befann mig inte på platsen. Landade då en räkning hos mig från Botrygg på 10500kr för ny säkerhetsdörr som de förväntade sig att jag skulle betala. Hade kontakt med mitt försäkringsbolag som inte ville ta i detta och nekade mig både ansvarsersättning och skadeersättning.

Har försökt läsa i forumtrådarna här men känns inte som att det är fullt så enkelt som att säga att det är praxis, att jag som äger lägenheten som skall stå som ansvarig för ny dörr. Står inget i bostadsrättslagen specifikt att jag är ansvarig för min ytterdörr. De stadgar vi har är från vad jag sett här standard.

Mitt ansvar, Citat enligt stadgarna " - till ytterdörr hörande lås inklusive nycklar ; all målning med undantag för målning av ytterdörrens utsida; motsvarande gäller för balkong- eller altandörr."

Finns inget specifikt sagt om ytterdörren i stadgarna mer än att jag fått uppkört i ansiktet att det är "praxis".

Vet att det går och söka skadestånd för ärenden som dessa hos Justitiekanslern när polisen är involverad.

Men kan det verkligen vara så att jag ska stå som mottagare av denna räkning för ny dörr? Är de inte föreningen som borde få denna räkning?

Är i helt absurt juridiskt limbo känns de som. Tacksam input...

R.
Svara med citat
Gammal 2019-10-03, 23:18
merbzt merbzt är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Enligt lag skall man som boende hålla lägenheten i gott skick. Till det så räknar man rimligtvis en funktionabel ytterdörr. Således bör ansvaret för dörren vara den boende (förutom målning av yttersidan). Enligt mig så hör dörren till lägenheten (ej lösöre) varvid bostadsrättstilläggsförsäkringen borde kunna täcka kostnader med undantag för självrisken.

Men man skulle även helt sonika kunna svara de som skickat fakturan med "ej beställt, emotsäger betalningsansvar". Detta då under förutsättning att du ej är den som beställt dörren.

Rent principiellt så bör den boende själv kunna välja den dörr denne föredrar. Jag kan inte se att det finns lagligt krav att dörren är av samma modell som all andra.
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 00:06
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Men enligt denna förenings stadgar är det tydligen föreningen som har underhållsansvaret för ytterdörren (utom för låset och viss målning).
Då borde det bli föreningen som får ta den största delen av kostnaden (och sedan eventuellt få ersättning av polisen eller Justitiekanslern).
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:20
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Enligt lag skall man som boende hålla lägenheten i gott skick. Till det så räknar man rimligtvis en funktionabel ytterdörr. Således bör ansvaret för dörren vara den boende (förutom målning av yttersidan). Enligt mig så hör dörren till lägenheten (ej lösöre) varvid bostadsrättstilläggsförsäkringen borde kunna täcka kostnader med undantag för självrisken.
Normalt är att dörren tillhör föreningen enligt många stadgar.

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
[...]
Men man skulle även helt sonika kunna svara de som skickat fakturan med "ej beställt, emotsäger betalningsansvar". Detta då under förutsättning att du ej är den som beställt dörren.

Rent principiellt så bör den boende själv kunna välja den dörr denne föredrar. Jag kan inte se att det finns lagligt krav att dörren är av samma modell som all andra.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Men enligt denna förenings stadgar är det tydligen föreningen som har underhållsansvaret för ytterdörren (utom för låset och viss målning).
Då borde det bli föreningen som får ta den största delen av kostnaden (och sedan eventuellt få ersättning av polisen eller Justitiekanslern).
Borde väl ta hela?!

Jag tycker att föreningen har ansvar. Det är dem som har fattat beslutet och är ansvariga enligt stadgarna. Solklart. Bra beslut att inte riskera problem, men man har ansvar för kostnaderna. Från och med nu kommer man kanske inte lita på "oroliga" vänner längre. Om det inte finns andra saker som pekar på detta.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
OVK - borra i dörr tractors El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 2 2010-10-12 11:18
Vid misstanke om 2:a handsuthyrning av bostadsrätt utan tillåtelse? Peak81 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2008-10-14 12:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare