Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-17, 16:03
perket perket är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2016
Standard Felaktig rättelseanmaning från styrelsen

Hej!
Lite innan midsommar mottog jag och min sambo en rättelseanmaning från föreningens jurist som hävdar att följande ska ha skett:
- ”Någon gång under kvällen på onsdagen den 29 maj eller morgonen på torsdagen den 30 maj har Ni, eller någon besökare till er bostadsrätt som ni ansvarar för, tömt en askkopp, krossat glas och kastat cigarettfimpar från er bostadsrätt ner på gården nedanför lägenheten.”,
- ”Cigarettfimpar har även kastats från Er bostadsrätt på balkonger tillhörande grannar till er bostadsrätt”.
Det här är givetvis ingenting som har hänt, annars hade jag inte skrivit om det här. Men någon som tydligen inte kan avgöra om det var kväll eller morgon ska ha sett någon göra det här från vår balkong. Vi har även balkongen längst ned i huset, så att få upp fimpar på grannarna ovanförs balkonger vet jag faktiskt inte hur det skulle gå till.

Vi skrev och påpekade detta till styrelsen direkt när vi mottog anmaningen och fick då veta att vi skulle få svar efter semestern, förra veckan skickade vi en påminnelse och har efter det fått svar. Tydligen har de under en längre period fått in klagomål om fimpar på grannars balkonger, något som tydligen upphört så nu tycker de att ärendet är utagerat och har gått vidare.

Angående fimpar på balkongen, så har det förekommit att vi hittat okända fimpar och cigarettpaket på vår balkong också. Jag vill med andra ord hävda att dessa med största sannolikhet kommer från någon av de sju balkongerna ovanför oss.

Så vad kan man göra åt det här, styrelsen verkar inte vara särskilt intresserade att prata om frågan, och vi upplever att de på fabulerade grunder mer eller mindre hotar om uppsägning av vår bostadsrätt. Så kan väl ändå inte en styrelse få hållas?

Tacksam för svar
Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 17:58
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Lite klumpig styrelse bara.

Rätt väg är ju att börja med att prata med sin medlem och även omkringboende så att man har väl på fötterna innan man skickar ut anmodan.

Men anmodan är säkert "köpt" via förvaltaren så styrelsen tyckte väl det var enklare att medlemmaran fick betala för en onödig grej än att lyfta på röven och prata med lite medlemmar.

Fråga dem i allmänna ordalag hur rutinerna ser ut vid klagomål et c och berätta hur ni skulle vilja att det sköttes. Te x genom en motion till stämman.
Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 18:43
perket perket är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2016
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Lite klumpig styrelse bara.

Rätt väg är ju att börja med att prata med sin medlem och även omkringboende så att man har väl på fötterna innan man skickar ut anmodan.

Men anmodan är säkert "köpt" via förvaltaren så styrelsen tyckte väl det var enklare att medlemmaran fick betala för en onödig grej än att lyfta på röven och prata med lite medlemmar.

Fråga dem i allmänna ordalag hur rutinerna ser ut vid klagomål et c och berätta hur ni skulle vilja att det sköttes. Te x genom en motion till stämman.
Tack för svar Harald och ja nog har de agerat klumpigt. Anmodan är precis som du säger köpt, antar jag iaf då avsändaren var en jurist på SBC. Nu har jag ju redan påpekat i mail till dem att jag tycker de hanterat ärendet fel och att de borde pratat med oss tidigare. Samt påpekat det orimliga som står i den anmodan de via juristen skickat till oss.
Detta har skett i en kortare mailkonversation med ordförande, där jag alltså både bedyrar vår oskuld i frågan samt påpekar hur dåligt de skött det här. Tidigare idag fick jag det här svaret på ett längre mail där jag för en utläggning om ärendet och deras hantering av det:
"Vår bedömning kvarstår att fel har begåtts från er sida, men vi anser att rättelse har skett, och att vi därmed inte går vidare med ärendet i dagsläget."
Vet inte vad jag ska säga om det svaret, nonchalant kanske, jag upplever det som att föra ett samtal med en vägg och att man helt sonika blir överkörd. Så frågan jag egentligen vill ha svar på, ska man fortsätta banka huvudet mot vägen och hoppas på att de till slut ska lyssna och se det orimliga i sina anklagelser eller finns det något annat man kan göra? Jag tycker väl egentligen inte att det här är någon större sak, men blir uppriktigt förbannad på deras bemötande.
Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 20:05
merbzt merbzt är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Verkligen inte vackert men föreningen är skyldig att "åtgärda" problem som anmäls. Att köpa in en anmodan om rättelse skulle möjligen kunna räknas som att de faktiskt utfört en åtgärd i juridisk mening. Möjligen kan det vara så att de skickat anmodan till flera grannar för att täcka upp alla som eventuellt skulle kunna vara orsakande.

Att gå på styrelen och kräva rättelse av det hela vore ju önskvärt men det kräver ju i princip att de skall lyckas med att hitta den skyldige och lägga ner tid på en utredning. Det enklaste är att bara att strunta i allt. Men det jag tycker man skall göra är att skicka in ett yrkande till styrelen där ni emotsäger anmodans riktighet och att ni kräver att detta tydligt protokollförs (skicka gärna med ett förslag på text). Samt att ni begär att bli meddelade vilket löpnummer på protokollet erat yrkande skrivs ner i.

Detta gör att om styrelsen är smart så behandlar den ert yrkande rakt av utan diskussion. Den behöver inte ta ställning till något utan den behöver bara klubba igenom formalia. Genom att göra detta så "nollställs" anmodan. Om någon försöker använda den emot er i framtiden så är det bara att meddela att den emotsade ni för länge sedan och det man se i protokoll XXX.

Visst kan man dra upp detta på en föreningsstämma men jag vet inte vad det skulle leda till. Om styrelsen är smart nog så fattar den efter denna runda att det kanske inte var så bra agerat från början. Om den inte gör det är det nog bara nya styrelsemedlemmar som kan hjälpa.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rättelseanmaning skickad - vad händer nu? MrJenkins Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 22 2018-03-20 23:29
Rättelseanmaning - Hjälp! TomasL Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2015-06-22 19:46
Faktura från styrelsen? missaskungen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 29 2012-03-01 22:04
Information från styrelsen Trötter Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2010-05-08 17:39
Rättelseanmaning i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare