Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-16, 17:44
Andree86 Andree86 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2019
Standard Konvertera källarförråd till boyta - Vilka regler finns?

Jag tittar på att köpa en lägenhet på våning två med ett ett stort tillhörande källarförråd. Förrådet som det kallas är 40kvm med tillhörande toalett med dusch, det är fullt renoverat och skulle kunna användas för mer stadigvarande boende. Idag används det för tillfällig övernattning och biorum. Förrådet räknas ej med i boytan och jag har pratat med ordföranden som säger att dom ser mellan fingrarna om förrådet används som tillfällig övernattningslägenhet för besökare men att inget stadigvarande boende får förekomma.

Vad jag vill göra är att konvertera förrådet till boyta och undrar hur detta rent praktiskt skulle gå till. Problemet som jag ser det är:

i) Det legala - Utanför just den specifika BRF:ens stadgar - Finns det några bestämmelser som reglerar vad som är boyta? Jag skulle helst konvertera ytan till boyta tillhörande lägenheten två våningar upp men är det ens möjligt? (D.v.s, att ha boyta uppdelad över två våningar utan annat än det allmänna trapphuset som binder samman dom). Alternativt får förrådet konverteras till en separat lägenhet men kommer då vara utan kök?

ii) Förhandlingsfrågan - Vad är rimligt att styrelsen går med på? Förrådet tillhör specifikt lägenheten jag tittar på och skulle den konverteras till boyta skulle det rent % minska avgifterna för resten av de boende i fastigheten och styrka föreningens ekonomi. Men tror ni att dom även skulle kräva någon annan eftergift eller finansiell kompensation? Att tillåta att förrådet omvandlas till boyta skulle ju definitivt vara finansiellt gynnsamt för min lägenhet.
Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 21:58
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Andree86 Visa inlägg
Jag tittar på att köpa en lägenhet på våning två med ett ett stort tillhörande källarförråd. Förrådet som det kallas är 40kvm med tillhörande toalett med dusch, det är fullt renoverat och skulle kunna användas för mer stadigvarande boende. Idag används det för tillfällig övernattning och biorum. Förrådet räknas ej med i boytan och jag har pratat med ordföranden som säger att dom ser mellan fingrarna om förrådet används som tillfällig övernattningslägenhet för besökare men att inget stadigvarande boende får förekomma.

Vad jag vill göra är att konvertera förrådet till boyta och undrar hur detta rent praktiskt skulle gå till. Problemet som jag ser det är:

i) Det legala - Utanför just den specifika BRF:ens stadgar - Finns det några bestämmelser som reglerar vad som är boyta? Jag skulle helst konvertera ytan till boyta tillhörande lägenheten två våningar upp men är det ens möjligt? (D.v.s, att ha boyta uppdelad över två våningar utan annat än det allmänna trapphuset som binder samman dom). Alternativt får förrådet konverteras till en separat lägenhet men kommer då vara utan kök?

ii) Förhandlingsfrågan - Vad är rimligt att styrelsen går med på? Förrådet tillhör specifikt lägenheten jag tittar på och skulle den konverteras till boyta skulle det rent % minska avgifterna för resten av de boende i fastigheten och styrka föreningens ekonomi. Men tror ni att dom även skulle kräva någon annan eftergift eller finansiell kompensation? Att tillåta att förrådet omvandlas till boyta skulle ju definitivt vara finansiellt gynnsamt för min lägenhet.
Jag skulle först kolla med kommunen eftersom det krävs bygglov. Det kan krävas en del för att ytan klassas som boyta gällande brandskydd tev utgångar, etc.
Kolla där först innan dina punkter ovan.
Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 23:24
Andree86 Andree86 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2019
Standard

Tack för svar liqwid78, jag ska ringa till Göteborgs stadsbyggnadskontor imorgon och be om vägledning i frågan.

Jag antar att frågan faller under "Ändrad användning" nedan och då är det som du säger bygglov som krävs.

Jag har hittat ett par andra trådar här på forumet där skribenter beskrivit hur dom gjort om källarförråd till boyta men gemensamt för dessa båda var att källarförrådet då låg direkt under deras lägenheter och att de kunde bygga en trappa. Det blev då "additionsbostadsrätter" som innebär lättnader i krav på toalett / kök jämfört med ordinarie bostadsrätt (om jag förstått allt rätt). Någon som vet att detta även går att göra när källarförrådet ligger två våningar bort?

EDIT - Det är Haralds tråd nedan jag referrer till, rent spontant uppfyller källarförrådet de krav om i) erforderling brandskydd, ii) utrymningsvägar och iii) ventilation men behöver självklart säkerställas. Frågan som återstår dock - Är det samma principer även om den ursprungliga lägenheten och förrådet INTE är sammankopplade?

Från Harald - "Mitt projekt involverade hela lägenheten, då trappan gjorde att jag behövde ändra den ursprungliga planlösningen "uppe". Ursprungligen hade jag tänkt mig en gäst WC uppe, och ett stort badr"um där nere. Men det gick ej igenom. Källaren är ju inte boyta. Boytan i lägenheten måste inrymma badrum, kök, och rum. (Man ska kunna "leva" i boytan).
Badrummet (som jag ju byggde nytt även i lgh uppe), åkte på dagens krav, med 90 cm dörr och WC och dusch måste vara placerade bredvid varandra. (Man ska kunna sitta på toa och tvätta

I källaren ställer byggnadsnämnden krav på att du kan visa på erfoderligt skydd mot brand, att du har utrymmningsvägar och ventilation. "

EDIT: http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=204

Inreda ytterligare lägenhet – Vill du dela en befintlig lägenhet i två krävs det bygglov. Vill du inreda en ytterligare bostad/lägenhet i ett tvåbostadshus eller ett flerbostadshus krävs alltid bygglov. Bor du i ett enbostadshus går det bra att inreda ytterligare en lägenhet utan bygglov, men det krävs då ett startbesked. Läs mer under Attefallsregler.

Planlösning - en betydande ändring i en byggnads/lägenhets planlösning, som till exempel påverkar tillgängligheten, brandutrymning, vatten eller ventilation, är anmälningspliktigt.

Ändrad användning - vill man väsentligen ändra användningen i en byggnad, lokal eller bostad krävs alltid bygglov. Exempelvis kontor till bostad, affärsverksamhet till restaurangverksamhet, ladugård till verkstad, bostad till förskola, garage till boendeyta. Det gäller även om man inte behöver göra några byggnadstekniska förändringar och gäller också om ändrade verksamheten bara handlar om en del av byggnaden.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilka regler och rättigheter finns för medlem på stämman ? Minkowski Bostadsrättsforum 1 2013-11-17 20:36
Lägenhetsförråd vilka regler gäller? Thomas_A Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2012-09-29 18:06
Likabehandlingsprincipen : vilka undantag finns ? Minkowski Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-06-30 12:46
Vilka regler gäller för att säga upp ett förråd i brf? Spaneryd Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-12-13 18:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare