Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-11, 21:01
daniel.larsson daniel.larsson är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2017
Fråga Minskad boyta i badrum EFTER stambyte

Hej!

Det var ett tag sedan jag skrev här och försöker leta i historiken.
Jag fattar mig kort.

Stambyte har genomförts och det har kommunicerats väl och inget jag emotsatt mig på stämman. Då gick byggplaner igenom och det informerades om hur projektet skulle genomföras.

Min stam var den sista som skulle bytas och när man kom till min stam så bestämde projektledaren (via riksbygggen) att byta ut hela ventilationen i min stam (något sådant var inte kommunicerat).

En direkt följd av det blev att mitt badrum tappade ganska mycket yta. Istället för att väggarna för stammen expanderade 10cm i alla riktningar så expanderade den istället 28cm i alla riktningar.

Detta medförde bland annat att dushytrymmet känns betydligt mindre än tidigare, toaletten sitter DIREKT i anslutning till handfatet nu så det knappt går att sitta ned (tidigare var det MINST 30cm luft mellan).

på ritningar etc som satt fastklistrade på dörren så syntes det tydligt var toalett skulle vara efter stambytet. Ventilationen påverkade detta ganska mycket och ytan blev ca 1 kvadratmeter mindre efter stambytet.

Frågan lyder såklart:
-Jag anser att det påverkar storleken och marknadsvärdet på min andel och att jag inte gett mitt godkännande på omplacering av toalettstol (flyttats ca 35cm närmare dörren och direkt mot handfat/kommod) eller extra expandering av samtliga stamväggar.

Jag har påpekat det under stambytet till både riksbyggen och byggfirman. Har även påpekat det till styrelsen som hänvisar tillbaka till riksbyggen.

Någon som har något tips på vad som är rätt/fel här?

Min egna tanke är såklart att yttra mig till hyresnämnden eftersom det är en avvikelse från initiala planer som godkändes på stämman. Då stamen "endast" skulle expandera max 10cm (5-10 på ritning).

Vill också tillägga att jag egentligen inte vill sätta dit någon heller men att rätt-skall-vara rätt. Det är 3-4 andra BRF-ägare som också påverkas och står på min sida i frågan att det inte blev som det var ritat.

Vid en större kontroll med övriga medlammar i andra stammar så tyckte dessutom många att det blev mindre utrymme (mindre än ritat) och de yrkade därför på en uppmätning av hela lägenhetens boyta istället.

Jag sa dock att för min egna del så vill jag bara att man mäter vad badrummet i den extra stora stammen har för yta efter bytet.

Tack !
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ersättning vid stambyte (vårt badrum gick att spara) olma Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2013-09-27 14:22
Stambyte i brf och återställande av badrum. Valfrihet? Vem betalar vad? Sandlådan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 21 2010-11-11 13:10
Återställningsplikt vid stambyte i brf / Renovering av badrum mot medlems vilja Kostamus Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 32 2010-10-29 14:23
Vid stambyte kommer medlems badrum ej att renoveras - Likabehandlingsprincip? Cimx Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2010-04-28 09:06
Minskad boyta för bostadsrätt - procedur? Malle Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-02-01 20:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:50.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare