|
|||||||
| Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
| Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter.
Faktabanken
|
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Hej,
Ändring av lägenheter har diskuterats i tidigare trådar men jag skulle ändå vilja verifiera tillvägagångssättet. Jag har diskuterat med min granne om att köpa ett rum av henne, öppna upp en dörr till det rummet från min lägenhet och stänga igen från hennes sida. Vad behöver vi tänka på? 1. Tillstånd från brf styrelsen? 2. Tillstånd från stadbyggnadskontoret? 3. Ändring av lägenheternas inbördes andelstal? 4. Ändring av avgiften? 5. Kontraktsinnehåll? Tacksam om något som har gjort detta kunde dela med sig! Tack Jesper |
|
|
|||
|
|||
|
Om detta genomförs är du nog först i landet i bostadsrätt?
Skulle vara en mycket intressant fråga/frågor att ställa till de 3 "stora" HSB, Riksbyggen och SBC. Tyvärr skulle de nog inleda med att såna svåra frågor kostar pengar, mycket pengar. |
|
|
|||
|
|||
|
Detta har gjorts i vår förening.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
2. Ja, om ni ändrar bärande konstuktioner, avlopp mm 3. Ja 4. Ja 5. Villkora till att alla instanser godkänner Osäker, men tror inte det behövs ett stämmobeslut här |
|
|
||||
|
||||
|
Detta är en stämmofråga.
1. Du gör en ritning båda lägenheterna, före-efter och talar med kommunen. 2. Om du får ok där går du till styrelsen och presenterar ditt förslag. 3. Du måste vara förberedd på att det kostar att räkna om andelstalen. Du skall stå för den kostnaden själv, inte föreningen. 4. När du har allt gk och din försäkran om betalningen klar lägger du allt tillsammans och skriver en motion till stämman och YRKAR om Lov . 5. Du måste vara förberedd på att det kan finnas invändningar. Du kan givetvis starta med styrelsen, det kvittar vilket, men du måsta ha ok från både kommun och Stämma. Utan kommunens ok står du ensam ansvarig hur många gk styrelsens än ger dig. ![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Väsentlig förändring av fastigheten, kanske, men är inte säker. Ur de andra medlemmarnas perspektiv ändras inte de relativa insatserna. |
|
|
|||
|
|||
|
Edit: 2. Du kommer säkert att påverka brandcellerna, och då ska du lämna in en bygganmälan
|
|
|
||||
|
||||
|
Ford P. Jag sa hur vi gör här. Det kan bero på att det alltid har varit så.
Några av lägenheterna som jag minns i dag har varit f d portvaktsbostäder och i andra fall har det gjorts intrång i lokaler. Någon minns jag ändrade för att direkt sälja. Det finns nog de som vill känna sig helt säkra och därför frågar stämman. Med tanke på hur oerfarna styrelserna är i dag skulle jag själv göra det hur onödigt det än är enligt stadgarna. Då blir det bokfört i alla fall. Men det är klart, jag vet ju inte om de fall där stämman inte fått frågan. Många föreningar har ju för övrigt egna stadgekomplement. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Men jag är osäker på om det går att sälja en del av en bostadsrätt och låta den bli en del av en annan bostadsrätt. Eventuellt måste bägge lägenheterna inlösas av föreningen till marknadsvärde och sen upplåtas på nytt med ändrade andelstal. |
|
|
||||
|
||||
|
Clabbe, Ja du har helt rätt. Jag glömde bort det. Berörda bostadsrätter måste "dödas" för att uppstå med ny andelsfördelning. Tack skall du ha.
![]() |
![]() |
| Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen
|
||||
| Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
| Delning av bostadsrätt | Karinjohanna | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2012-05-02 13:48 |
| Försäljning av lägenhet i brf utan stämmobeslut - ok? | Lego | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 9 | 2011-08-13 21:27 |
| Brandkårsutryckning till lägenhet i brf | Borättexperten | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 2 | 2010-12-17 10:38 |
| P-plats följer med vid försäljning av lägenhet i brf | ibr | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 17 | 2010-11-18 13:04 |