Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-12, 13:56
Silvas avatar
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Mejla till bostadsministern!

För mig är filmen The Shawshank Redemption (Nyckeln till frihet) Med Tim Robbins och Morgan Freeman en inspirationskälla för hur en person genom regelbundna brev kan påverka den som har makten.

Jag tro inte att det är omöjligt för oss bostadsrättshavare att få bostadsministern att bry sig om våra problem om vi regelbundet informerar om dem.
Är inte en del av Forumets målsättning att bidra till att få en förändring av de lagarna som reglerar vårt boende (i Brf)? Då behöver bostadsrättshavare upplysa bostadsministern och politiker om Forumets existens och vilka problem som diskuteras här. Det är hur enkelt som helst. Skriv till ministern och beskriv dina problem samtidigt som du informerar om Forumet. Genom att mejla eller skicka brev blir det registrerat. För mig skall Forumet inte bara ge information och vara en klagomur.
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 14:24
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Påverka!

Ja, ingen ska tro att det blir några förbättringar av sig själv. Vi måste vara en ansenlig grupp som löpande påminner politiker, makthavare och media om de problem som förekommer i bostadsrättsföreningarna.

Grunden till den övervägande delen av problemen är just lagar som är skrämmande bristfälliga, i kombination med glada amatörer, ofta utan rätt kompetens, i styrelserna.

Lagarna måste förbättras. Det får inte finnas så många tolkningsproblem som det finns idag, där sedan personer alls inte lämpade för att göra tolkningar ska ägna sig åt detta. Det är i övrigt helt onödigt. Mycket skulle kunna lösas med enkla justeringar av bostadsrättslagen.

e-post till bostadsminister Stefan Attefall, mail via registrator
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-21 klockan 08:59.
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 15:15
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard påverka lagar

Om jag inte minns fel,och det gör jag inte så kom detta med att att göra om bostadsrättslagen för några år sedan.

Admin var som vanligt alert och lade ut något om det stora arbetet som att göra om lagar är.

Blev det bara andrahandrauthyrningsändringen av detta? + något annat som jag just nu inte kommer på.

I så fall är detta bara för en enda saks skull.
man rör inte heliga kor, som håller uppe svensk ekonomi.
Det är nämnligen vad just svenskt bostadsrättssystem gör.

Just nu är bolånen uppe i ofattbara 2200 000 000 000kr i ett mycket litet befolkat land.

Just nu skriver man att vi spar som sjutton, vilket bara som vanligt är ett knep, där media och politiker mäklare och några starka andra grupper som håller hjulen rullande.

Påverka mera.
ta fram traktorerna och tippa lite dynga utanför HSB:s kontor och riksdagshuset som bönderna gör i Frankrike kanske är modellen?
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 15:44
Korsdragets avatar
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp påverka

Jag håller med Silva, det är dropparna som urholkar stenen.
Problemet med den här stenen (ministern)är att den inte sitter fast. Den är i högsta grad rörlig och risker att knuffas bort för varje mätning SCB gör.

Jag tror mera på väl argumenterad kritik och på faktaunderlag. Jag därför lagt in en tråd om ny revision. Jag bidrar. Det sker med eller utan Forumet.

Men Forumets alla röster är i sin mångfald ett mått på problemets storlek.
- så Forumet och alla dess amatörer bidrar, de också!
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 19:34
Silvas avatar
Yotta-medlem

Glad Mejl från Justitiedepartement idag!

Vilken tillfällighet. Idag efter mitt inlägg fick jag svar på mitt mejl till bostadsministern.

Då mitt mejl bl.a. innehöll kritik mot hur styrelser i vissa föreningar bedriver maktmissbruk och inte följer stadgar och lagstiftning, vidarebefordrades mitt mejl till Justitiedepartementet.

I slutet på mejlet från Justitiedepartement skriver de följande:

"Som du skriver är det viktigt att en styrelse i en bostadsrättsförening följer de stadgar och lagar som gäller. Lagstiftningen innehåller bl.a. ett förbud mot diskriminering av en enskild medlem. Regeringen följer utvecklingen och rättstillämpningen rörande bostadsrättslagstiftningen. Det är därför värdefullt att få ta del av de erfarenheter som du förmedlar genom ditt brev."

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Problemet med den här stenen (ministern)är att den inte sitter fast. Den är i högsta grad rörlig och risker att knuffas bort för varje mätning SCB gör.
Även om det blir en ny minister på posten spela det igen roll för mejl och brev arkiveras.
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 19:50
Korsdragets avatar
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Mejla ministern

Å så fint för dig. Hoppet tänds för alla diskriminerade.

Det kanske är tiill justitieministern mejlen skall gå.

Ditt handla vad jag förstår om diskriminering. Det brukar ha verkan på politikerna.

Jag förutsätter att du visar svaret för grannar och styrelse.
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 20:38
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Granskning Kan man bli diskriminerad i en brf?

Det är tyvärr endast ett fåtal förunnat att kunna bli diskriminerad i Sverige. Lite rått uttyckt kan man säga att det krävs att man är född i utlandet eller är handikappad och som regel att det handlar om en arbetsplats.

Eller lite mer konkret som DO uttrycker det;
Citat:
Om du i arbetslivet har blivit diskriminerad och det har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder kan du anmäla det till DO
I en brf är det närmast omöjligt att bli diskriminerad oavsett omständigheter (utom i de få fall som funnits i samband med ansökan om medlemskap).

Vad gäller likhetsprincipen och generalklausulen så ser dessa bra ut på papperet, men de tillämpas inte i praktiken av domstolar eftersom domstolarna inte förstår dessa grundläggande principer.

Men fler brev till departement och ministrar behövs. De borde få detta löpande, ett per vecka. Kanske vi skulle starta en tråd med förslag på "veckobrev"?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 21:13
Silvas avatar
Yotta-medlem

Meddelande Mejl till bostadsministern i sin helhet och svaret

Citat:
Det kanske är tiill justitieministern mejlen skall gå.
Mitt brev handlade om "Ändring av bostadsrättslagen". Bostadsministern ansvarar för ärenden rörande bostäder. Det är hans uppgift att vidarebefordra det till de som ansvarar för lagstiftningen.

Brevet till bostadsministern:

I den öppna brev som Riksbyggen skickades till bostadsminister Stefan Attefall påstår Riksbyggen att de representerar över 700 000 bostadsrättshavare. Jag är en bostadsrättshavare och de representerar inte mig. De stora bostadsrätt organisationerna som Riksbyggen, SBC, HSB m.fl. representerar styrelsen i bostadsrättsföreningarna. Styrelsen är demokratiskt valda på föreningens ordinarie föreningsstämma. Så fungerar systemet i teorin men där slutar demokratin i många bostadsrättföreningar.

I alltför många bostadsrättsföreningar bedriver styrelsen maktmissbruk och ser till sina egna intressen. De bryter mot stadgar och lagstiftning. Om någon medlem i föreningen har en avvikande åsikt blir de utfrysta. Uppstår konfliker mellan en föreningsmedlem och styrelsen är det inte ovanligt att styrelsen tar hjälp av bostadsrättsorganisationernas jurister, på föreningens bekostnad, för att driva en process mot medlemmen. Den enskilde medlemmen får bekosta sin jurist själv.En ensam medlem som blir utfryst och särbehandlad av styrelsen kan inte ensam avsätta styrelsen. I sådana föreningar går det heller inte för den enskilde utfryste medlemmen att bli invald i styrelsen för att själv påverka situationen. De som blir nominerade till styrelseledamöter är som regel handplockade av den sittande styrelsen.Den enskilde utfryste medlemmen kan vägra att ge ansvarsfrihet men en röst avsätter inte en styrelse. Att få hjälp av andra föreningsmedlemmar kan vara svårt då de är rädda för att bli ovän med styrelsen. En enskild medlem har ingen möjlighet att få hjälp. Hyresnämnden har ingen makt. Av egen erfarenhet hjälper Hyresnämnden bostadsrättsorganisationerna.På Bostadsrättsforum finns det många exempel på fall där styrelser missbrukat sin makt. http://hotpot.se/forum

Det är bra att Regeringen tillåter att bostadsrättshavare får rätt att hyra ut sina bostäder på egen hand. Regeringen måste också se över den dåliga lagstiftningen som tillåter att maktgalna styrelser bryter mot stadgar och lagar och som förtrycker medlemmar. Om styrelser tillåts agera på detta sätt är jag rädd att det någon gång kommer att sluta i en katastrof, då en medlem kan tappa besinningen och avvända våld när order inte leder något vart och man får nog av kränkningar.

Dagens svar från Justitiedepartementet, enheten för fastighetsrätt och associationsrätt:

Tack för ditt e-brev till civil- och bostadsminister Stefan Attefall rörande ändring av bostadsrättslagen. Brevet har överlämnats till den enhet inom Justitiedepartementet som ansvarar för den aktuella lagstiftningen. Jag är tjänsteman på den enheten och besvarar därför ditt brev.

Inledningsvis vill jag beklaga att svaret har dröjt.

Som du skriver är det viktigt att en styrelse i en bostadsrättsförening följer de stadgar och lagar som gäller. Lagstiftningen innehåller bl.a. ett förbud mot diskriminering av en enskild medlem. Regeringen följer utvecklingen och rättstillämpningen rörande bostadsrättslagstiftningen. Det är därför värdefullt att få ta del av de erfarenheter som du förmedlar genom ditt brev.

Citat:
Jag förutsätter att du visar svaret för grannar och styrelse.
Varför?

Senast redigerad av Admin: 2012-06-14 klockan 15:24. Anledning: Rättat länk; http://hotpot.se/forum
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 21:32
Silvas avatar
Yotta-medlem

Glad Veckobrev

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Men fler brev till departement och ministrar behövs. De borde få detta löpande, ett per vecka. Kanske vi skulle starta en tråd med förslag på "veckobrev"?
Utmärkt idé!
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 14:11
Silvas avatar
Yotta-medlem

Standard Ämne till veckobrev

Forumet skulle inte sakna ämnen till ett veckobrev den här veckan. Oyvinds och Yvonne Fredrikssons trådar är bara några exempel.
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=17000
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16986
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
bostadsministern har vaknat tette Bostadsrättsforum 3 2012-03-30 22:05
Rökgranater från nye bostadsministern - MyNewsdesk Admin Senaste Nytt 0 2010-10-12 22:10

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2013.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter