Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-06, 12:46
Olle Olsson Olle Olsson är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2011
Fråga Vicevärds uppgifter i brf?

Vi funderar på att ha en vicevärd som mot betalning avlastar styrelsen. En person ur styrelsen som redan är insatt i verksamheten, och kort komunikationsväg. Föreningen är ca 50 år och 60 medelemmar.
Ni som har vicevärd, vad gör den?
Betalning per timme eller ett fast pris?
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 17:54
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Standard Vilka är vicevärdens uppgifter i en brf?

Det kan nog rekommenderas att varje brf, utom kanske de minsta, har en vicevärd.

På webbsidan;
Vicevärdens arbetsuppgifter
och
Vicevärdens arbetsuppgifter i en brf - mall
finns några exempel på vad som kan ingå i vicevärdens uppgifter
.

Vilka uppgifter av dessa som sedan tilldelas vicevärden är sedan upp till varje brf och dess enskilda förhållanden.

Jag ser, som ett exempel, att en brf överlåtit följande uppgifter till vicevärden;
  • delta vid styrelsens sammanträden, föreningsstämmor och andra sammanträden som föreningen håller.
  • inför ordförande förelägga ansökningar om medlemskap och avsägelse av lägenhet.
  • kontrollera, kontera och ombesörja att fakturor attesteras enligt styrelsens instruktioner.
  • handha handkassa.
  • utöva tillsyn över fastigheter och omgivningar samt rapportera fel och brister till styrelsen.
  • svara för rådgivning i löpande underhålls- och driftfrågor.
  • ansvara för turodningslistor och uthyrning till garageplatser.
  • tillse att löpande underhållsåtgärder blir vidtagna.
  • följa upp skötseln av yttre och inre gemensamma områden.
Där kan man ha invändningar mot att vicevärden deltar på styrelsemötena. Personligen tycker jag att det i lite större föreningar ska vara en vicevärd som är extern och att denna endast i särskilda undantagsfall ska deltaga på styrelsemötena. Jag tror de flesta instämmer i detta.

Hur vicevärden sedan avlönas måste vara avhängigt ett antal olika saker så det är närmast omöjlig att svara på innan arbetsuppgifter och arbetsform tagits fram av styrelsen.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-04-27 klockan 17:45.
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 19:55
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard vicevärd, vad är det?

Börja med att ge den som ska vara "vicevärd" en annan titel.

Slår man på vicevärd på wikipedia så kommer detta:
"Omdirigeringssida
Hoppa till: navigering, sök
Hyresvärd

Hyresvärd från Wikipedia:

Hyresvärd kallas den privatperson eller det företag som hyr ut en lokal eller bostadslägenhet, oftast bostadsrätt eller hyresrätt.

Hyresvärden kan men behöver inte vara fastighetsägare.

Vicevärd kallas den person som mer operativt tar hand om hyresvärdens sysslor, som att ta upp hyror och ta hand om frågor och önskemål från hyresgästerna."

Vidare så har vi på forumet konstaterat att i Skåne används benämningen vicevärd som någon som gör något oidentifierbart (alla fall i HSBföreningarna) och "roffar åt sig obeslutat arvode".

Detta förekommer också i andra delar av landet och de flesta vicevärdar sitter också som styrelseledamöter/suppleanter eller i hsbföreningar är anställd av hsb.

Alltså de flesta vicevärdar inom bostadsrättsbranschen är mygel mot medlemmarna.

Man kan mycket väl ha en "hjälpreda åt föreningen och styrelsen, men då skall det vara klara papper.
Beslutet bör tas på en stämma att anlita någon.
Just för att det inte skall bli som i Skåne en form av nepotism och som leder till att olika styrelsefraktioner får "hållhakar" på varandra vad det lider.
DETTA ÄR BARA MEDLEMMARNA I FÖRENINGARNA SOM FÖRLORAR PÅ.

En vicevärld ska:
Inte ingå i styrelsen.
Inte vara någon orgnaisations högra hand som har avtal med föreningen.
Utföra sysslor som inte ingår redan i något förvaltningsavtal, VIKTIGT.
När en stämma/styrelse beslutar om att anställa en vicevärd måste också styrelsens tidigare arvode diskuteras.

Det är lätt att höja arvodet för att en styrelse "tar på sig mer ansvar och arbete", men visa gärna den styrelse/förening som sänkt arvodet för att det tillkommit en vicevärd eller att styrelsen utökat avtalsuppgifter som styrelsen gjorde tidigare.

Så se upp när styrelsen föreslår att anlita vicevärd, eller hur var det nu ordet vicevärd finns inte???????????
Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 13:24
blackreds avatar
blackred blackred är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2009
Tummen upp

Citat:
Ursprungligen skrivet av Olle Olsson Visa inlägg
Vi funderar på att ha en vicevärd som mot betalning avlastar styrelsen. En person ur styrelsen som redan är insatt i verksamheten, och kort komunikationsväg. Föreningen är ca 50 år och 60 medelemmar.
Ni som har vicevärd, vad gör den?
Betalning per timme eller ett fast pris?
Hej Olle Olsson!
Jag är vicevärd i Brf Lyckansberg i Växjö. Sitter i styrelsen där vicevärden har en plats, dock utan rösträtt efterssom jag är arvoderad och inte invald av stämman. Det skulle bli litekonstigt utan vicevärden i styrelsen efterssom den har löpande koll på föreningens fastigheter, grönytor lokaler, med mera. Jag är även postmottagare. Jag har kollen, det har inte styrelsen på samma sätt.
Om ni är en HSB förening så finns det tydliga befattnings beskrivningar på hur man organiserar vicevärden och vad den kan göra. Den som finns här på forumet är väldigt "mycket" jag har använt den i hop med HSB:s och plockat delar av den. Skicka den blivade vicevärden på befattninga utbildning. Även resten av styrelsen kan gå den. Då klarnar det mesta.

Bland det viktigaste som jag gör är att vara länken mellan medlemmarna och styrelsen samt att hålla löpande koll på området så att vi kan planera underhålls åtgärder i tid.
Jag har cirka 3000:- netto i månaden och vi har 85 lägenheter. Området är byggt 1980.

Tycker det är bra att jag inte är en "fullvärdig" medlem i styrelsen, med rösträtt och allt. Då sitter jag inte på två stolar.
Gammal 2011-08-29, 15:57
Yotta-medlem

Standard fråga

fråga till Blackred.
Du säger att det finns tydliga direktiv från hsb vad en vicevärd gör.
Dessa direktiv skulle vara intressanta om du kunde hänvisa till.

Det jag tycker verkar vara svårt för en förening som har vice värd är att man bara gör saker en gång och bara betalar en gång.
Kan låta lite krångligt, men jag har arbetat mycket med avtalsskrivningar och vet tillexempel mycket om hsb och Riksbyggen "finurliga" sätt att skriva avtal med sina föreningar.

Dessa organisationer har lyckats ta betalt för samma arbetsuppgifter i olika avtal. (kanske gäller mest större föreningar en....)

Jag är för en vicevärd som sköteren hel del ärenden vilket medför att det blir en bra tillgång för medlemmarna i föreningen.
Men viktigt är att börja i den ändan att göra klart vice värdens uppgifter först därefter köpa andra avtal o tjänster.
Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 16:28
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av blackred Visa inlägg
Hej Olle Olsson!
Jag är vicevärd i Brf Lyckansberg i Växjö. Sitter i styrelsen där vicevärden har en plats, dock utan rösträtt efterssom jag är arvoderad och inte invald av stämman.
Jag har cirka 3000:- netto i månaden och vi har 85 lägenheter.
Tycker det är bra att jag inte är en "fullvärdig" medlem i styrelsen, med rösträtt och allt. Då sitter jag inte på två stolar.
Om du inte har rösträtt så tillhör du nog inte styrelsen utan det är snarare fråga om ett rent anställningsförhållande.

Dock verkar det förekomma vicevärdar som även sitter i styrelsen med rösträtt och allt. Då blir det ju lite som du nämner att man sitter på två stolar.
Jag antar att man då pga jäv inte ska delta i styrelsebeslut som berör anställningsförhållandet mellan föreningen och vicevärden, t ex arvodet.
Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 18:18
Yotta-medlem

Standard vice värdar vad gör dom?

Vicevärdinfo i årsredovisningar.

Bostadsrättsföreningar i hsb Malmö
Statistik tillväga gång. Google, HSB, brf. Malmö. – senaste årsredovisning.
De fyra första som kom upp var.
Brf Hilda någon miljon i extra löner men inte ett ord om det i årsredovisning.
Brf Domaren 30 000kr i extra arvoden men till vad?
Brf Kapellmästaren, vicevärd, Roberto Miskulin, Cristian Lazar, Susan Heinemann (ordföranden, studieorgansatör, vice ordf. ) (dito firmatecknare)
Löner o extra arvoden 30 000kr.
Brf Manligheten: Har varit Per Welton. Löner vicevärd 53 000kr (+ soc.avg.)
Brf Ellstorp; Vicevärd har varit Tommy Jönsson och kan nås på………(kors i taket info om vice värd, tja i alla fall vart att man kan nå personen 2 timmar en gång i veckan).
Vice värden deltog på den årliga besiktningen.
(vice värden sitter inte i styrelsen)
Löner och andra ersättningar 328 000kr
Löner och andra ersättningar 14 000kr

Jag har läst många hsb stämmoprotokoll men aldrig någonsin sett ett ord om vicevärdar. Aldrig någon fråga eller annan redovisning.
Titta gärna på dessa föreningars hemsidor o årsredovisningar 2 av dem är hsb certifierade med en massa tal om att då är det garanterat att medlemmarna får information.
Jag kan bara konstatera att vice värdar i hsb förening verkar vara Zombies som ibland gör som Fantomen vandrar i stan som en vanlig person, men inte för att skipa rättvisa utan för att få lite extra arvode?
Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 22:03
blackreds avatar
blackred blackred är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
fråga till Blackred.
Du säger att det finns tydliga direktiv från hsb vad en vicevärd gör.
Dessa direktiv skulle vara intressanta om du kunde hänvisa till.

Det jag tycker verkar vara svårt för en förening som har vice värd är att man bara gör saker en gång och bara betalar en gång.
Kan låta lite krångligt, men jag har arbetat mycket med avtalsskrivningar och vet tillexempel mycket om hsb och Riksbyggen "finurliga" sätt att skriva avtal med sina föreningar.

Dessa organisationer har lyckats ta betalt för samma arbetsuppgifter i olika avtal. (kanske gäller mest större föreningar en....)

Jag är för en vicevärd som sköteren hel del ärenden vilket medför att det blir en bra tillgång för medlemmarna i föreningen.
Men viktigt är att börja i den ändan att göra klart vice värdens uppgifter först därefter köpa andra avtal o tjänster.
Så rätt. Här kommer den del av de dokument som jag har fått på min utbildning till vicevärd.
Min fil var för stor. Kan jag maila dem till dig?
Gammal 2011-09-01, 22:54
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vad är vicevärdens uppgifter enligt HSB?

Här kommer dokumenten som HSB har i sin utbildning för vicevärd (och som Blackred hade vänligheten att skicka till mig);

Vicevärdens arbetsuppgifter i en brf
( Samma som: Vicevärdens uppgifter del 1 (pdf) Vicevärdens uppgifter del 2 (pdf) )

Vicevärdens roll är viktig och jag tror inte så många bostadsrättsföreningar är riktigt införstådda med detta.

Se även;
Vaktmästarens arbetsuppgifter
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-11-10 klockan 14:03.
Svara med citat
Gammal 2011-09-02, 00:32
Yotta-medlem

Standard vice värd

jag hänger inte med.

De flesta föreningar har svindyra avtal med hsb där en förvaltare gör det mesta av det som rabblas upp i en "vice värds arbetsuppgifter".

I min värld skulle det vara att hsb har bitit av sig sin svans om föreningen har en bra vice värd som kan sköta det mesta som idag hsb får/tar betalt för.

En bra vice värd ett bokföringssystem och en vaken styrelse och hsb är onödiga. Ja så är drömmen?

Men kan en vice värd som gör de beskrivna arbetsuppgifterna sitta med som styrelsledamot?

Både vara anställd och bestämma lön arbetsuppifter och även som det står utse sig själv som vice värd.

Några andra saker som vi diskuterat på forumet är "skall inte stämman utse arvode".
detta får jag inte att gå ihop.

Huh Detta blev rörigt, och än en gång jag får inte detta att gå ihop med de förvaltningsavtal de flesta hsb föreningar betalar stora summor för.

Numera något bättre när AFF finns (Aff - Avtal för fastighetsförvaltning och verksamhetsanknutna tjänster). tidigare var ju avtalen mellan hsb och föreningarna i princip livegna/feodala.

Kopplingen mellan förvaltningsavtal och vicevärd stämmer ju heller inte in i tiden. De flesta förvaltningsavtal år ju årsavtal där tiden går ut vid årsskiftet.
Vice värd utses enligt handlingarna på det konstituernade mötet vilket i hsb föreningar med kalanderårsbokslut sker i april-juni.

slutligen är det väl så att vicevärds benämning/arbetsuppgifter har större spridning än "101 sätt att åka ur en tävling"?

3 till 1500 lägenheter är ju vad som gäller en brf.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt Vattentunnan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-09-03 17:50
Spred fel uppgifter om borätter - Upsala Nya Tidning Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2010-07-23 13:40
DI stoppar HSB från att sprida uppgifter om medlemmar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-09-04 11:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare