Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-16, 09:47
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Återigen. Man får väl respektera att olika personer har olika uppfattning om
huruvida man bör ha stadgebestämmelser med tvång för styrelsen att visa
styrelseprotokollen inklusive konfidentiella delar.
Tydligen finns ju redan idag möjlighet att ha en sådan stadgebestämmelse.
Man kan då införa det i en förening där man kan få majoritet för detta.
I föreningar där man inte kan få majoritet för publiceringstvång är det
alltså styrelsen som avgör om protokollen ska visas.
Den här tråden går ut på att försöka skapa opinion för en lagändring som ökar öppenheten i bostadsrättsföreningarna och öka medlemmarnas insyn i styrelsernas kontinuerliga arbete. Med all respekt för personer med avvikande åsikt, de må väl starta en ny tråd om de vill motarbeta intentionerna med den här tråden.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten
Vet SBC om att ni har en stadgebestämmelse om att protokollen ska
vara offentliga, men att SBC ändå anser att protokollen inte ska visas ?
Ska det tolkas så att SBC anser att stadgebestämmelsen strider
mot tvingande lag och saknar rättslig verkan ?

Nej, SBC vet inte hur våra stadgar ser ut. Det har dom inte att göra med. Det är Bolagsverket som granskar. Stadgar som innehåller bestämmelser som strider mot tvingande lag blir inte registrerade och då gäller de inte (BRL 9 kap 23 §). Stämman bedömde att både styrelsen och rådgivarna på SBC hade fel i frågan, det behöver man inte tolka.
Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 10:22
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
En bit på vägen -till handling-
I varje fall ett förslag till gemensam text att arbeta vidare på. Varken värformulerat, kortfattat (varför, har jag förklarat tidigare) eller någon bra sammanfattning av alla kloka synpunkter, men i alla fall ..ett utkast
bara att kasta ut.. om ni inte gillar
Jag tycker att du har gjort ett jättebra grundjobb som vi kan arbeta vidare med. Jag har kopierat in hela ditt utkast i ett Word dokument med avsikt att putsa vidare på det. Jag vet inte hur man kan göra så att det inte ska bli för rörigt att få fram en slutversion. På något vis vore det bra att kunna lägga texten på en egen länk i redigerat skick för synpunkter och vidareförädling. Vet du hur man gör? Jag återkommer med kommentarer och modifierad version av din text när jag har tänkt igenom innehållet.

Hälsningar, Kluringen
Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 11:15
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard vidare bearbetning

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Jag tycker att du har gjort ett jättebra grundjobb som vi kan arbeta vidare med. Jag har kopierat in hela ditt utkast i ett Word dokument med avsikt att putsa vidare på det. Jag vet inte hur man kan göra så att det inte ska bli för rörigt att få fram en slutversion. På något vis vore det bra att kunna lägga texten på en egen länk i redigerat skick för synpunkter och vidareförädling. Vet du hur man gör? Jag återkommer med kommentarer och modifierad version av din text när jag har tänkt igenom innehållet.

Hälsningar, Kluringen
Jag vet att det numera finns möjligheter att låta många jobba samtidigt på samma dokument, men har aldrig provat dessa nya möjligheter. Kanske är det nu bäst att jag själv ligger lågt och låter andra hjärnor härja fritt. Vi är ju oftast lite blinda eller fast i egna spår så jag skulle känna stor glädje bara i att det finns några likasinnade som arbetar vidare på projektet. Faktiskt riktigt spännande att se vart vi hamnar. (möjligen bakom lås och bom :-)
Kör hårt
Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 11:19
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:

Nej, SBC vet inte hur våra stadgar ser ut. Det har dom inte att göra med. Det är Bolagsverket som granskar. Stadgar som innehåller bestämmelser som strider mot tvingande lag blir inte registrerade och då gäller de inte (BRL 9 kap 23 §). Stämman bedömde att både styrelsen och rådgivarna på SBC hade fel i frågan, det behöver man inte tolka.
Så när den tidigare styrelsen rådgjorde med SBC talade den inte om för SBC att era stadgar innehåller en bestämmelse om offentliga styrelseprotokoll?

Sker det de facto någon granskning hos Bolagsverket av stadgarnas överensstämmelse med tvingande lagstiftning? Eller bara en passiv registrering?

Offentliggör ni nu era protokoll efter någon sorts stämmobeslut? På vilket sätt gör ni det - mail, anslagstavla, personligt utdelande eller på annat sätt?
Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 11:55
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Ny lag om uttalat offentliga styrelseprotokoll

Det finns så mycket att säga om detta så jag vet inte var jag ska börja eller sluta... så för att göra det enkelt vill jag börja med att bara tipsa om följande forumtråd;

Ny föreningslag - unik chans att påverka

Vad som står att läsa där visar inte minst hur förbaskat svårt det är att påverka.
De som "i hemlighet" tillsatts (inte för sin kunskap inom området) för att ta fram en ny föreningslag upplever det som att man är inne och trampar på deras territorium, och Beatrice Ask samt Justitiedepartementet tycks resonera som att varför ska de engagera sig när en arbetsgrupp redan utrett detta.

Tillägg:
Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Sker det de facto någon granskning hos Bolagsverket av stadgarnas överensstämmelse med tvingande lagstiftning? Eller bara en passiv registrering?
Vad som står i Bolagsverkets arbetsbeskrivning kan man undra, men oavsett vad som står där så vet jag av erfarenhet att den kontroll som borde finnas i Bolagsverket är nästintill obefintlig, och det finns ingen som kontrollerar att Bolagsverket sköter sina uppgifter (därav att Bolagsverket heller inte bryr sig).

Tillägg 2:
Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Jag vet att det numera finns möjligheter att låta många jobba samtidigt på samma dokument, men har aldrig provat dessa nya möjligheter.
Flera som arbetar med samma Word-dokument förutsätter vissa saker som sällan överensstämmer med verkligheten.
Om bara tiden medgivit detta så skulle jag emellertid kunnat fixa en lösning, men inte i Word-format. Jag kommer att fixa detta så fort jag får tid över, men i väntan på att så sker tror jag det fungerar utmärkt om dokument tas fram av flera i en forumtråd.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-02-16 klockan 12:08.
Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 12:57
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin

Vad som står i Bolagsverkets arbetsbeskrivning kan man undra, men oavsett vad som står där så vet jag av erfarenhet att den kontroll som borde finnas i Bolagsverket är nästintill obefintlig, och det finns ingen som kontrollerar att Bolagsverket sköter sina uppgifter (därav att Bolagsverket heller inte bryr sig).
Det ligger nog mycket i det Admin säger om Bolagsverkets kontroll.
Vill minnas att jag läst någonstans att Bolagsverket har en lista med kontrollpunkter som man
stämmer av emot, bl a att det står rätt beträffande vem som är behörig att teckna föreningens firma.
Men någon ingående juridisk granskning görs vad jag förstått inte. Bolagsverket är ju ingen domstol.
Att stadgarna blivit registrerade hos Bolagsverket är därför ingen garanti för att stadgarna inte strider mot tvingande lag.
Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 13:34
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Registreringen görs för att det skall var odiskutabelt vilka stadgar som gäller. Annars kan man komma dragande med gamla stadgar. Granskningen av Bolagsverket finns den? Bolagsverket är som tidigare sagts ingen domstol utan ett registreringsverk.
Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 18:30
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Så när den tidigare styrelsen rådgjorde med SBC talade den inte om för SBC att era stadgar innehåller en bestämmelse om offentliga styrelseprotokoll?

Offentliggör ni nu era protokoll efter någon sorts stämmobeslut? På vilket sätt gör ni det - mail, anslagstavla, personligt utdelande eller på annat sätt?
Har ingen aning om vad som sades mellan SBC och dåvarande styrelse, men styrelsen trodde att det var fråga om en lag. Ett resonemang som stämman inte köpte utan hänvisning till lagen.

Protokollen sätts upp på anslagstavlorna som finns i varje trapphus. Numera läggs de även ut på hemsidan (som inte är klar) tillgänglig för inloggade medlemmar. I stadgarna står att protokollen ska delges medlemmarna genom anslag eller utdelning. Utdelning sker enligt styrelsebeslut om protokollet innehåller något som styrelsen är väldigt angelägen om att alla ska läsa den.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det ligger nog mycket i det Admin säger om Bolagsverkets kontroll.
Vill minnas att jag läst någonstans att Bolagsverket har en lista med kontrollpunkter som man
stämmer av emot, bl a att det står rätt beträffande vem som är behörig att teckna föreningens firma.
Men någon ingående juridisk granskning görs vad jag förstått inte. Bolagsverket är ju ingen domstol.
Att stadgarna blivit registrerade hos Bolagsverket är därför ingen garanti för att stadgarna inte strider mot tvingande lag.
Om Bolagsverket har jag bara gott att säga av egen erfarenhet. Under arbetet med en total omarbetning av våra stadgar har de varit mycket hjälpsamma. De gav långt bättre förklaringar om innebörde i BRL per telefon än vi fick från SBC som tycker att deras mönsterstadga är så himla bra. Vi lät Bolagsverket även förhandsgranska vårt förslag innan förslaget presenterades för medlemmarna.

Tveksamheter, bl.a. detta om öppna protokoll var markerade och beskrivna i ett följebrev. Begär man att de ska uppmärksamma en viss bestämmelse särskilt noggrant då får man den kontrollen. De ger däremot inga tips om vad vi bör skriva istället utan menar att det måste vi bestämma själva.

Huvudmålsättningen (1 av 9) som vi ställde upp innan vi påbörjade arbetet med nya stadgar att checka av varenda bestämmelse mot lyder så här:

Att stadgarna skall vara till stöd i det löpande föreningsarbetet för både styrelse och medlemmar i den unika förening som stadgarna är skrivna för.

En målsättning som vi misslyckades med att leva upp till är att nya stadgarna ska likna andra föreningars stadgar. Vi har en hel del bestämmelser som ger medlemmarna ökat inflytande som många andra inte har. T.ex. 50 %-ig deltagande för giltiga stämmor. Det går alltså inte att lobba igenom ett beslut över huvudet på medlemmarna.

Stadgar som inte är registrerade gäller inte. Bolagsverket är den myndighet som har mandat att underkänna stadgebestämmelser som de anser strider mot BRL. Det är juridiskt förmer än organisationernas ibland långsökta och felaktiga lagtolkningar. Det läskiga är att många tar till sig organisationernas råd som om det vore lag. Därför måste bristerna i lagen rättas till. Så vi inte ens av misstag ska vara tvungna att leva efter vinklade lagtolkningar.
Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 11:16
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Den här tråden går ut på att försöka skapa opinion för en lagändring som ökar öppenheten i bostadsrättsföreningarna och öka medlemmarnas insyn i styrelsernas kontinuerliga arbete. Med all respekt för personer med avvikande åsikt, de må väl starta en ny tråd om de vill motarbeta intentionerna med den här tråden.
Men är det inte samma åsikts- och yttrandefrihet på denna tråd som på andra trådar ?
Eller är det bara den som har "rätt" åsikter som får yttra sig på denna tråd ?
Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 12:27
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Som jag tidigare sagt är jag för att föreningen genomlyses, att styrelseprotokoll skall kunna finnas tillgängliga för medarbetarna bl a.

Men att skapa opinion bland de redan frälsta verkar inte vara rätt sätt att kunna uppnå någonting. Det är som att slå in öppna dörrar.

Ändringen måste ske hos de boende. Det är de boende som måste börja ta ansvar för sin förening. Möjligheten att få läsa styrelseprotokollen finns redan genom lag och stadgar. Det är de boende som måste se till, genom stämman, att så sker.

De BRF-medlemmar som tror och anser att de har köpt en hyresrätt är förmodligen i majoritet i detta landet.
Det är upplysning om det rätta förhållandet som behövs.
Då kommer vi att få så mycket mer på köpet. Än att kravet på att ett pappersark skall gå ut till alla medlemmar efter styrelsemötet blir uppfyllt.

Det är därför som jag vill se en Bostadsombudsmannamyndighet förverkligad. En sådan skulle kunna informera objektivt medlemmarna om vad som gäller. Vilka krav de kan och bör ställa på sin förening och sig själva. Utan baktanke att berika sin egen organisation.

Det jag i en annan tråd påpekat om lottning av en majoritet av styrelseledamöterna varje år, skulle ge en objektiv genomlysning och intern kontroll av föreningen i ett slag, utan motsvarighet i vårt samhälle.
Utöver det skulle det varje år komma ut en ny grupp av forna ledamöter som skulle erhållit ett intresse för sin förening. Detta intresse skulle de dessutom ta med sig till sin nya förening när de säljer & köper. En sorts "tvångsdemokrati".
Nu när räntorna snart går upp kommer vi också att få ett förnyat intresse för BRFns verksamhet från medlemmarna. Men det är lite sent då.

tillägg: Jag har ännu inte läst några BRF-stadgar som säger att det går att erhålla passivt medlemsskap. Allt medlemsskap i en förening är därför aktivt. Det innebär att man måste vara beredd att kunna ta ansvar för styrelsens arbete och inte kunna tacka nej till att vara ledamot på ett år. Finns det ingen styrelse skall föreningen upplösas. Därför är det ett berättigat krav och borde stå i stadgarna att medlemsskapet förpliktigar till en styrelsepost vid behov. Behovet uppstår när lotten fallit på en.

Senast redigerad av totiki: 2010-02-17 klockan 12:39. Anledning: tillägg:
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Pensionär Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 21 2010-12-04 00:31
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg Pensionär Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-01-17 21:26
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf ärtan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2009-09-23 17:33
Tvinga medlem i brf att renovera badrum, med stöd av lagen? SydBeata Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-04-07 17:04
Tolkning av Rotavdraget steiermark Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2008-12-10 09:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare