Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-19, 12:34
sten sten är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Extra föreningsstämma - hur?

Hej,
som en nyvald kassör i en liten bostadsrättsförening har jag ganska snabbt upptäckt att vissa styresleledamöter från vår "gamla styrelse" har, enligt mig, misssköt sitt uppdrag genom att på ett oaktsamt sätt hantera inkommande leverantörsfakturor ( t ex. obetalda fakturor från jan och mars, fördröjningräntor och påminellseavgifter, två inkassokrav etc). Vi en en liten och därför ekonomiskt sårbar förening och sådana försummelse har inneburit en extra kostnad för alla medlemmar, inte att nämna att de förtroendevalda inte har levt upp till de har blivit valda för och svikit detta förtroende.
Vår nuvarande styrelse består av tre medlemmar, varav ordföranden tillhört den gamla styrelsen och två: jag och sekreterare är nya och ganska oerfarna. Enligt våra stadgar måste vi vara eniga för att fatta beslut på styrelsemöte.
Då jag tycker att föreningens medlemmar har rätt att få veta vad som pågått och diskutera hur man går till väga , vill jag lämna ett förslag för en extra föreningsstämma på nästa föreningsmötet. Sannolikt kommer inte förslaget att gå igenom. Ett annat alternativ är att 1/10 av föreningens alla medlemmar (det blir ca 4 personer) kräver extra föreningsstämma. Men hur kan de göra detta om de inte vet vad som hänt?
Nu till frågan: får jag informera vissa medlemmar, trots tystnadsplikten, om det som jag har upptäckt? Vad väger mer: tystnadsplikten eller upplysningsplikten i fall man märker att någonting går/har gått fel?
Tacksam för ett snabbt svar!
Svara med citat
Gammal 2012-05-19, 15:58
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard inkassokrav är för långt

Du skall anmäla till nästa styrelsemöte att du fått kännedom om att föreningen har fått inkassokrav.

På detta möte skall det diskuteras och protokollföras (viktigt för dig som styrelseledamot) att du inte kan acceptera att föreningen har inkassokrav.

En förseningsavgift kan "hända" men inte flera samt inkassokrav.

Styrelsemötet kan bli "hett" men gör klart att du kommer att gå vidare om någon/några sätter sig emot dig.
Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 11:21
sten sten är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Tack för Ditt snabba svar!

Tette, med andra ord råder Du mig att jag än så länge inte ska jag gå vidare utan markerar min inställning på styrelsemötet. Är det så man brukar hantera vårdslöshet i bostadsrättsföreningar? låter det passera som om ingenting har hänt? Märkligt, men jag mig en funderare och kanske blir tvungen att anpassa mina tydligen för höga krav gällande etiken till praxix. Eller avgå från styrelse...

Kvarstår min fråga- vad väger mer: tystnadsplikt eller upplysningsplikt?
Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 11:37
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Glöm tystnadsplikten!

Om jag förstår det rätt har den förra styrelsen misskött sig. Kom inget av detta upp på senaste stämman? Inget från revisorn? Ansvarsfrihet beviljad?

Du har all rätt att diskutera detta med övriga medlemmar. Glöm "tystnadplikten", den existerar inte i detta fall. Du har en moralisk skyldighet att informera dina grannar.

Du säger att ni måste vara eniga i styrelsen (3 ledamöter)??? I normala fall borde det räcka med normal majoritet, dvs 2 mot 1 är ett giltigt beslut.

Om slarvet och missförhållandet var i början på detta året, då är det ett fall för nästa årsstämma 2013. Det hindrar inte att det kanske är idé att redan nu lufta problemen genom en extrastämma. Frågan är vad syftet ska vara. Bara diskutera och peka finger? Eller byta ut även "gamle" ordföranden? Om du tycker att arbetet i styrelsen fungerar bra, eller åtminstone acceptabelt, kanske det är bättre att bara jobba på, nu är det ju ni som styr, den "gamla" styrelsen finns inte längre.
Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 19:45
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard lag o stadgar

"Du säger att ni måste vara eniga i styrelsen (3 ledamöter)??? I normala fall borde det räcka med normal majoritet, dvs 2 mot 1 är ett giltigt beslut."

HSB har garderat sig, medlemmarna lurade?

I HSB föreningarna finns det i nästan alla stadgar.
"När minsta antal ledamöter är närvarande krävs enhällighet för giltigt beslut"

Hur funkar det i små föreningar, 2 boende och en HSBledamot, 1 boendesuppleant, en HSB suppleant?

Men vad händer om en lägger ner sin röst?
Gäller ordförandens röst som vinnare vid röstsiffror 1-1?

Tänk om bostadsrättshavarna fått ha i alla fall en remissinstans.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur få till stånd en extra föreningsstämma? Krickan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-08-29 14:45
Extra föreningsstämma karintaavo52 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 15 2009-05-12 11:52
Föreningsstämma - sekreterare tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-05-04 23:44
Extra föreningsstämma kubben Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2008-10-28 23:16
Extra föreningsstämma tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2008-09-24 19:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare