|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() På vilket sätt kan en bostadsrättsinnehavare eller brf skadas om en upplåten bostadsrätt saknar bygglov när fem år passerat för ekonomisk sanktion? Vad kan föreningen få för annan sanktion inom en tio års preskriptionstid?
Kan köpeavtalet vara ogiltigt? Det finns inte något stämmobeslut om upplåtelsen. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Den upplåtna bostadsrätten har varit en lokal.
|
|
|||
|
|||
![]() Vad saknades det bygglov för?
|
|
|||
|
|||
![]() Upplåtelsen, ändrad användning.
|
|
|||
|
|||
![]() Jag är inte så kunnig om bygglov. Är det föreningen som är skyldig att söka bygglov för att upplåtelsen ska kunna ske?
|
|
|||
|
|||
![]() Om jag förstått det rätt så är det ändringen från lokal till bostad som kräver bygglov.
|
|
|||
|
|||
![]() Det stämmer.
|
|
|||
|
|||
![]() Föreningen måste ansöka om bygglov. Jag tror inte att försäkran om bygglov ingår i köparens undersökningsplikt. Inom en femårsperiod kan kommunen kräva att bostadsrätten återgår till ursprunglig lokal om bygglov saknas.
|
|
|||
|
|||
![]() Kan du berätta lite mer om omständigheterna i det här fallet?
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Bygglov utan beslut | Evlys | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 3 | 2013-04-28 18:48 |
Upplåtelse av lägenhet i tredje hand i brf - Vem ansvarig? | Mr Magoo | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 10 | 2011-01-20 13:25 |
Vindsvåning i brf utan komplett bygglov | NilSthlm | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2009-04-28 17:33 |