Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-20, 21:24
angrybird angrybird är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Standard Loppis i föreningens tvättstuga

Hej alla !

Jag vill ställa en märklig fråga !

Fakta:
Jag bor i en förening med 57 lägenheter, vi har en gemensam tvätt inrättning belägen i ett gårdshus.
Vi har en samlingslokal, tvättstuga och kontor i detta gårdshus.

I vår familj jobbar vi hela veckorna så tvätt blir oftast på helgen, då det kan vara svårt att få tid också.

I kväll, när jag skulle boka en tid för tvätt, så fick jag till min förvåning se att styrelsen stängt tvättstugan nästkommande lördag.
Varför ?
Jo man skall anordna en loppmarknad, och lokalerna räcker inte till.
Så då stänger styrelsen helt sonika tvättstugan för tvättning, och använder den som uppställning för loppmarknad !

Hur kan man få göra så här, nu får jag vänta ytterligare en helg eller mer om jag ska tvätta.

Tacksam för hjälp
Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 19:44
angrybird angrybird är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Standard

Någon som vill svara på om det är ok att göra så här ?
Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 22:19
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Det låter helt förryckt i mina öron. Föreningen borde inte kunna ta gemensamma utrymmen i anspråk för denna typ av verksamhet. Vilket kanske också är angreppspunkten. Begär att föreningen redovisar moms för försäljningen samt i samband med det momsregistrerar sig för verksamheten. Skicka in en motion till stämman. Då kommer det aldrig att hända igen. Få föreningar ser något värde i att bli oäkta, nämligen.
Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 22:24
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard välgörenhet

nej så skall en styrelse inte göra.
tyvärr finns det drösvis med styrelser som gör som de vill, och inte så många medlemmar klagar.
kritiserar man, vilket jag hoppas du gör, är det vanligt att de försöker vända sig emot.
I detta fall talar styrelsen med några som tycker loppis är bra och att vi har medlemmar som är emot (exempel att skolklassen skall kunna tjäna ihop till en skolresa).

Skriv en motion om att tvättstugan "alltid" skall vara tillgänglig för medlemmarna, då får du en bra anledning att klaga över detta förfarande på nästa stämma.
Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 23:29
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av angrybird Visa inlägg
Någon som vill svara på om det är ok att göra så här ?
Hej Angrybird.
jag var precis ute i vår tvättstuga, vilket föranleder att tro att vi bor i samma förening.
Tyvärr så gör de som dom tycker passar dom.
Men du får gärna ta kontakt med mig, vore kul att veta vem mer som inte vill acceptera den självutnämda styrelsen, sjabbla bort vår förening, rättigheter och våra pengar.
Det är tydligen ok att köra loppis i tvättstugan, men strunta i att folk vill tvätta.
hoppas bara överskottet går till nya tvättkorgar, sopborstar och lite upprustningar av övriga delar av fastighets beståndet.
Börjar bli väldigt slitet, men vad väntar man sig när diktaturen styr.
kanske kan vi få demokrati om vi gör en kupp, likt den i Libyen
fast med de hot och sabotage som den lilla gruppen sysslar med när man säger mot dom, så är det väl en väpnad kupp som gäller
Eller så gör du som jag, jag lämnar ingen ansvarsfrihet vid nästa årsmöte.

Senast redigerad av Granne: 2011-10-22 klockan 15:56.
Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 22:44
Puken Puken är inte inloggad
Medlem

Standard

Men vilket bra initiativ av föreningen att arrangera en loppis. Önskar att fanns engagerade personer i min förening och inte bara en massa gnäll. Skulle tvättstugan vara uppbokad hela dagen skulle det innebära 0,27% bortfall om man har loppis en gång per år. Detta låter inte mycket i mina öron.
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 15:58
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Puken Visa inlägg
Men vilket bra initiativ av föreningen att arrangera en loppis. Önskar att fanns engagerade personer i min förening och inte bara en massa gnäll. Skulle tvättstugan vara uppbokad hela dagen skulle det innebära 0,27% bortfall om man har loppis en gång per år. Detta låter inte mycket i mina öron.
Loppis är kanon ide, men när man gör det på andras bekostnad är det inte ok längre.
Vad menar du med gnäll, är det när ett fel påpekas ?
Så om någon bara kan tvätta helger, så är det ok att det inte går att tvätta på grund av loppis ?
Tyvärr är det den tankegången som oftast genomsyrar beslut i en styrelse, att fundera på andra i föreningen kan drabbas struntas det i.
Alla initiativ till sammanhållning, samkväm, tillställningar är att förespråka i alla föreningar.
Men man bör följa etik, lagar och sunt förnuft när man planerar.
Det är att rekommendera att beslut tas som vuxna och mogna människor med framförsikt, INTE utifrån sin egna lilla slutna grupp.
Men det är intressant att du räknar hur mycket bortfall i procent det blir, hur många procent sämre hygien är acceptabelt att ha för att en liten grupp skall få ha roligt, eller bedriva affärsverksamhet för egen vinning.
Är det över huvud taget OK att en liten grupp i en förening skall få stänga gemensamma tvättmöjligheter, för privat affärsverksamhet.
Var går i så fall gränsen, efter som predjukat är satt i och med detta.
Så kan vi ju inte hindra nästa avstängning för att några vill ställa upp bord där inne och ha Ex. smyckes försäljning.
Gnäller gör man när man ogillar för ogillandets skull, när man ifrågasätter laglighet, etik, kränkning och likabehandling är det INTE gnäll
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 19:21
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard sett ur ett annat perspektiv

0,37% eller om man räknar som ...bird 1 av 104 eftersom hon bara hade tid på helger so what.
Håller med granne att egenmäktigt förfarande börjar i den lilla ändan.

I en del fall speciellt i journalistiken hänger man ut de som gör fel, ju offentligare personerna är, ju högre i politiken (juHolt senaste praktfullt exempel) då verkar det bli atomfart. även på åklagare som sägs starta utredningar direkt etc.etc.
medan i andra sammanghang är det tydligen betydligt försiktigare för att uttrycka sig milt.

Jag vet att många som skulle skriva om detta "lilla" ärende på annat sätt med att "hänga ut" föreningens styrelse, skulle ofta få följder som inte är värt det.
Stora stygga styrelsen kan rent av börja förfölja medlemmar som tycker att styrelser skall kunna agera som de vill.
Samtidigt skulle nog fler styrelser börja "tänke efter före" om man kunde läsa i media hur egenmäktiga bostadsrättsstyrelser beter sig.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störande buller från tvättstuga i brf linis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-11-07 20:31
Bygga tvättstuga i brf utan stämmobeslut jonasg Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-10-22 11:20
Krävs tvättstuga i brf? nojo El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 7 2010-10-10 22:46
Tvättstuga, trivselföreskrifter för brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-07-08 17:46
Stängning av tvättstuga i bostadsrättsförening oyvinds Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-05-25 09:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:56.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare