Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-30, 00:34
Ztefan med Z Ztefan med Z är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Fråga Föreningens ansvar för vinterunderhåll i brf? Reducering av avgift?

Nu när vintern är kommen har det uppstått ett problem i min förening;
Bakgrunden är att vi installerar bergvärme på alla gårdar. Detta har medfört markarbeten för att koppla ihop brunnarna med energicentralerna. Så långt är allt ok, men tyvärr har de inte hunnit asfaltera alla gårdar utan vissa är endast grusade, och detta ganska ojämt dessutom.
För de gårdar som ej fått ny asfalt hänvisar man till att det ej går att snöröja med traktor, och därför har allt vinterunderhåll uteblivit. Ingen plogning, skottning, sopning eller sandning. Det finns knappt redskap för att vi själva ska kunna göra något åt detta.

Frågan är således; vilka krav kan man som medlem ställa på föreningen, vad gäller vinterunderhåll?

Alla betalar avgift i proportion till andelstal. Problemet är att som det är nu så står 75% av medlemmarna utan vinterunderhåll på sina respektive gårdar medan de andra 25% får vinterunderhåll. Gemensamma ytor såsom gångbanor och p-platser snöröjs dock.
Det känns en aning orättvist att man blir "nedprioriterad".

Kan vi som inte får vinterunderhåll kräva en avgiftsreducering?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 11:17.
Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 12:09
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard gemensamma ytor +andra ytor?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ztefan med Z Visa inlägg
Alla betalar avgift i proportion till andelstal. Problemet är att som det är nu så står 75% av medlemmarna utan vinterunderhåll på sina respektive gårdar medan de andra 25% får vinterunderhåll. Gemensamma ytor såsom gångbanor och p-platser snöröjs dock.
Jag förstår inte vad som inte snöröjs.

Styrelsen har ansvaret för att medlemmarna inte utsätts för risk att skada sig pga snö, is, halka. Om något skulle hända kan man inte skylla på en entreprenadförsening, eller att snön och halkan kom för tidigt.

Möjligen skulle deras ansvar kunna lindras om stämman som beslutade om bergvärmen uttalat något om de problem som uppstått. Men då ska nog de farliga områdena vara avstängda/markerade.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 11:16.
Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 12:28
Medlem

Standard

Våra hus ligger gårdsvis, dvs 4 hus (placerade som sidorna i en fyrkant) utgör en gård, och vi har mer än 10 gårdar. Inne mellan dessa hus sker inget vinterunderhåll alls. Däremot snöröjs de vägar som förbinder gårdarna.

Infarten (ingången) till min gård är en liten backe, som är snorhal pga att den ej sköts. Jag väntar bara på att någon ramlar och skadar sig.
Det finns även en trappa upp till denna gård, från den gemensamma gångbanan som går genom området men den snöröjs inte heller, och den är inte i skick för att nyttjas då det ligger bråte i vägen högst upp intill första trappsteget som blivit kvar där i och med att markarbetena ej är klara.

Jag tänkte ev. föreslå för föreningen att jag mot arvode kan sköta vinterunderhåll på denna gård i vinter. Detta för min egen skull, så slipper jag halka. Det känns inte lockande att göra någon annans jobb, utan ersättning.

På min gård är det ingen annan som orkar greppa något verktyg och lösa problemet utan man förväntar sig att någon annan ska göra det.

Men frågan är hur man ska förmå föreningen (ansluten till SBC) att utföra det vinterunderhåll som de faktiskt är skyldiga att göra?
Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 16:26
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard skriv till styrelsen

Utmärkt förslag att hjälpa de boende (iden från början med brf).
Ersättning betjänar alla om styrelsen fixar så du får din avgift sänkt med motsvarande belopp som du arbetar. Vad jag förstår funkar detta i brf att "lura staten på lite skattepengar".

Viktigt är nog att styrelsen tar ditt förslag på allvar och försöker få fler att ställa upp under detta "speciella fall". Att det inte är speciellt och borde ha planerats för eventualiteter är en annan sak?

Om styrelsen inte är tillmötesgående, vilket det tydligen finns rätt många styrelser som inte är, skulle jag vänt mig till tidningen på orten, för att spara ben o armar åt de boende. Det är en av de få saker media bryr sig om avseende brf, istappar, bråkiga störande grannar.
Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 10:16
Medlem

Standard

Det löste sig till slut efter lite påstötningar från flera håll.
Det blev ett glapp på ett antal dagar då vi inte hade någon snöröjning men man har nu hyrt in folk som snöröjer för hand då det inte går att ploga. Trappan har hittills hållits fri från snö och is.
Vi får hålla tummarna för att det går lika bra resten av vintern.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mögelskada - föreningens ansvar men ingen åtgärd än! LA2011 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2011-11-23 14:27
Loppis i föreningens tvättstuga angrybird Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2011-10-23 19:21
Ersättning för föreningens renovering, kompensation för ej kunnat utnyttja lgh Cribbe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-08-20 00:38
Vattenskada - Föreningen ansvarar för torkning/bilning? tractors Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-10-11 15:36
Vattenskada, försäkring och förening/boendes ansvar för olika saker Francois Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-04-06 11:23

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare