|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det finns faktiskt en bra grej med att du inte är styrelsemedlem. Då kan du rösta emot ansvarsfrihet - och du är faktiskt den enda i föreningen som kan rösta i frågan, om alla andra medlemmar sitter i styrelsen. Skulle ni vara två medlemmar som inte sitter i styrelsen så behövde ni vara överens om att rösta emot. |
|
|||
|
|||
![]() Om en styrelsemedlem klandrar ett styrelsebeslut då? ;-)))
Det vara inte länge sedan alla fyra lägenheter/medlemmar/röstberättigade satt i styrelsen... inklusive jag. |
|
|||
|
|||
![]() Egentligen finns det ingen anledning för mig att sitta i styrelsen. Pakten har sina informella möten utan mig och kommer överens om en linje... och eftersom jag är minoritet har jag ändå aldrig något att säga till om. Den enda anledningen skulle vara, att jag då får inblick i allt som pågår "bakom kulisserna" och kan försöka protestera innan det gått för långt.
|
|
|||
|
|||
![]() Jag tror inte att det finns laglig möjlighet för en styrelsemedlem att klandra ett styrelsebeslut.
|
|
|||
|
|||
![]() Hmmm... Hur blir det då om alla medlemmar sitter i styrelsen? Då kan man inte inte bevilja/bevilja styrelsen ansvarsfrihet eftersom alla medlemmar är jäv...
Vad händer om styrelsen tar fuffens beslut som en styrelsemedlem inte är ok med? Reservera sig... och snällt vänta på att medlemmarna inte beviljar ansvarsfrihet? Men om hela föreningen består av medlemmar som sitter i styrelsen...? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
För den enskilde styrelseledamoten gäller att att reservera sig mot beslut som hen inte tycker är OK. Annars deltar ju ledamoten i beslutet. Man kan ju tänka sig at en styrelsemedlem som reserverat sig mot (eller inte deltagit i) ett beslut väcker talan för föreningens räkning mot styrelsen gällande just det beslutet isåfall. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ny styrelse (från när gäller den) | olma | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 2 | 2015-06-03 11:35 |
Stämman valde "interimistiska ledamöter" och inte vanliga ledamöter som i kallelsen | neptunus | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 8 | 2013-08-19 13:24 |
Göra om suppleanter till ledamöter i brf styrelse | Piggelin-swe | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 1 | 2011-09-04 10:15 |
Överlämnande från tidigare styrelse vid utbyte av styrelse | plattipus | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 5 | 2010-06-17 00:29 |