Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-31, 12:58
partille_tjej partille_tjej är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Extra föreningsstämma är begärd

En extra föreningsstämma är begärd för omval av ledamöter samt nya ledamöter. Detta efter att röstningen inte gick rätt till avseende just omval av ledamöter samt nya ledamöter på ordinarie föreningsstämma.- Styrelsen nekade till denna begäran. Varpå Bolagsverket blev involverad. Nu har styrelsen beslutat att hålla denna extra föreningsstämma.

Men nu till min fråga.
På ordinarie stämma fanns några ledamöter som inte stod som omval eller nya utan hade ett år kvar på sin mandattid.
Nu när styrelsen kallar till denna extrastämma har ordförande beslutat om att stämman kommer gälla samtliga ledamöter. Dvs inte endast de som stod för omval samt nya ledamöter. Det som begäran avsåg. Ordförande hävdar att begäran isåfall skulle varit klander till Tingsrätten.

Är detta korrekt hanterat?
Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 21:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Stämman kan alltid avsätta / tillsätta ledamöter, så länge ärendet är med i kallelsen.
Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 23:36
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Kan nog tycka att så som situationen är, att alla omväljs. Se till att det sker korrekt. Inte styrelse-team X mot styrelse-team Y. Utan...

1 Antal ledamöter? föreslaget 5 stycken... ja/nej eller kontrapropositionsvotering om fler val finns.
2a för plats 1, föreslås A och B.... val eller kontrapropositionsvotering om fler val finns.
2b för plats 2, föreslås B och C.... val eller kontrapropositionsvotering om fler val finns.
2c för plats 3, föreslås D och E.... val eller kontrapropositionsvotering om fler val finns.

Bara för att en blivit bortvald i tidigare omröstning om en plats kan de föreslås till nästa plats! OBS!!
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 21:23
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Kan nog tycka att så som situationen är, att alla omväljs. Se till att det sker korrekt. Inte styrelse-team X mot styrelse-team Y. Utan...

1 Antal ledamöter? föreslaget 5 stycken... ja/nej eller kontrapropositionsvotering om fler val finns.
2a för plats 1, föreslås A och B.... val eller kontrapropositionsvotering om fler val finns.
2b för plats 2, föreslås B och C.... val eller kontrapropositionsvotering om fler val finns.
2c för plats 3, föreslås D och E.... val eller kontrapropositionsvotering om fler val finns.

Bara för att en blivit bortvald i tidigare omröstning om en plats kan de föreslås till nästa plats! OBS!!
Vad är en kontrapropositionsvotering?
Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 21:25
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Vad är en kontrapropositionsvotering?
Förlåt om jag gör det enkelt för mig, men det är lättare om du söker efter detta. Det handlar mer om att informationen på nätet nog är bättre pedagogisk att förklara detta än jag kan här över forumet. inte att vara dryg..
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 12:16
Yotta-medlem

Standard

Jag hittade den här förklaringen : "Kontrapropositionsvotering är en sorts utslagningsprocess när man fattar formella beslut: Om det finns flera förslag – på ett föreningsmöte eller i riksdagen - bestämmer ordföranden/talmannen vilket som är huvudförslag. Sedan ställs de andra mot varandra och till slut finns det två förslag kvar i den avgörande omröstningen."
Kan du vara vänlig och förklara hur den är tillämpbar på ett personval? Hur går det till?

För övrigt gillar jag inte ditt förslag till val av en post i taget till styrelsen. Stämman ska alltså rösta fem gånger för att välja en styrelse på fem personer? Det blir krångligt och tidsödande och onödigt komplicerat.
Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 15:40
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

En bra idé

Citat:
Jag hittade den här förklaringen : "Kontrapropositionsvotering är en sorts utslagningsprocess när man fattar formella beslut: Om det finns flera förslag – på ett föreningsmöte eller i riksdagen - bestämmer ordföranden/talmannen vilket som är huvudförslag. Sedan ställs de andra mot varandra och till slut finns det två förslag kvar i den avgörande omröstningen."
Kan du vara vänlig och förklara hur den är tillämpbar på ett personval? Hur går det till?
Den här beskriver hur och varför..
https://www.youtube.com/watch?v=Sd2KMYyZQsg

Jag skulle i så fall ställa två stycken från respektive "grupps" förslag mot varandra och fråga stämman, kan vi rösta om dessa två för första posten, eller är vill någon ställa upp någon annan mot dessa två? Då kanske vi får 3 och en kontrapropositionsvotering om den första posten. Där de två som är mest lika ställs mot varandra och sedan kokar man ner det till 2 slutgiltiga mot varandra. Hur man väljer det görs av mötesordföranden (eller och presidiet om det är flera som driver detta.) Och ja det gör att de som är mötesordförande (eller talman) har betydligt större makt än man lätt vill ge dem.

Citat:
För övrigt gillar jag inte ditt förslag till val av en post i taget till styrelsen. Stämman ska alltså rösta fem gånger för att välja en styrelse på fem personer? Det blir krångligt och tidsödande och onödigt komplicerat.
Hur skall den annars gå till på bästa sätt? Och ändå att det är personval. Det ÄR PERSONVAL; inte så att man väljer in en styrelse utan varje person är för sig själv. Sen att det oftast bara finns ett förslag, för inga andra vill etc. Det är en annan sak.

Givetvis är en möjlighet att man har 2 styrelseförslag som man sedan modifierar och ändrar till 3 förslag. Men tänk på att vissa kan sitta på flera år etc. Jag tycker det är bättre om det verkligen är "oreda" i vilka som föreslås att det blir personröster. Man tar de som har starkast mandat och låter dessa vara kvar tills det blir invalda typ...

1) Kandidat 1 (team X) mot Kandidat A (team Y)...
--- K1 väljs..
2) Kandidat A (team y) mot Kandidat 2 (team X)... (för fler kanske tycker A är bra att ha med än 2 som man tycker är sådär, men 1 gillade man.
--- KA väljs...

osv..

Men det är som jag skulle göra det. Det finns tyvärr vad jag vet inget exakt praxis, prejudikat eller lag på hur detta görs.
Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 18:36
Yotta-medlem

Standard

Det vare nog det mest djävulskt komplicerade och obegripliga förslag till styrelseval jag nånsin sett. Vadå två team eller koka ner tre förslag till två? Du bäddar för olika läger och intriger på stämman samt manipulation av ordföranden.
Vilka grupper skulle det vara som du pratar om som man tar vardera kandidat ifrån?

Den enda praxis jag känner till från många år i föreningslivet är att man först fastställer antal ledamöter i styrelsen.
Sen läser man upp namnen på de nominerade.
Är det färre eller lika många nominerade som antal poster som ska tillsättas så frågar ordföranden: "kan vi välja dessa?". Stämman röstar vanligtvis "ja" och då är alla nominerade valda. Alternativt har man slutet val där var och en skriver ner de man röstar på och lägger lappen i en låda. Får alla då minst en röst var så är alla nominerade valda. Blir det någon post ledig så vakantsätter man den till nästa stämma.

Är det fler nominerade än antal lediga poster så har man 1 slutet personval till alla lediga poster i styrelsen. De kandidater som får flest röster blir valda.
Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 02:08
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Ja det där håller jag med om var att krångla till det å det grövsta. Varför?
Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 22:41
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Den enda praxis jag känner till från många år i föreningslivet är att man först fastställer antal ledamöter i styrelsen.
Sen läser man upp namnen på de nominerade.
Är det färre eller lika många nominerade som antal poster som ska tillsättas så frågar ordföranden: "kan vi välja dessa?". Stämman röstar vanligtvis "ja" och då är alla nominerade valda.
Det här är ett djävulskt sätt för en oönskad medlem att kuppa sig in.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Extra föreningsstämma - hur? sten Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2012-05-20 20:45
Hur få till stånd en extra föreningsstämma? Krickan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-08-29 15:45
Extra föreningsstämma karintaavo52 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 15 2009-05-12 12:52
Extra föreningsstämma kubben Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2008-10-29 00:16
Extra föreningsstämma tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2008-09-24 20:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare