Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-06, 20:07
brf_titanic brf_titanic är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: May 2018
Standard

Korsdraget. Har gjort en tidslinje med alla händelser. Det hjälper att förstå vad som ledde till vad och varför.
Jag har verkligen fått sätta mig in i alla möjliga lagar pga situationen i Brf "Titanic". Härligt att någon tycker att jag har lite koll, min styrelse tycker att allt som kommer ur min mun inte är värt någonting. Uppdaterar när det börjar hända något med granskningen och tingsrätten. Tack för dina råd och engagemang!
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 21:25
Giga-medlem

Standard

Clabbe.
Kan du utveckla varför du håller med ordförande att hans roll bara flyter på fast han flyttat...?

Ok. Såhär gick det till när mammans medlemskap skulle prövas:

Bakgrund
1.Ordförande kallar till ett extra styrelsemöte med ett dygns framförhållning, på agendan: "accepterande av uthyrning i andra hand pga av att lägenheten inte sålts."
2. Jag ställer följdfrågor och ber om mer beslutsunderlag, som tex en formell och ifylld ansökan mm.
3. I den formella ansökan står detta: ”Objektet (lägenheten) har varit ute för försäljning i c:a X månader. Inget bud har ännu kommit in. Det finns för många objekt ute på marknaden och få objekt säljs. För att få lån från bank till ny bostad där sedan tidigare kontrakt har skrivits, behöver X och X att få sin lägenhet såld. X mamma, kommer att gå in som köpare av X för att på så sätt möjliggöra lån från bank för X nya bostad. Eftersom detta är en åtgärd för att undvika en finansiell katastrof för X (innan överlåtelse av lägenhet till X), och dels för X (med räntor på nya tillkommande lån som måste betalas) i ett andra skede (efter överlåtelse), önskas härmed beviljande om andrahandsuthyrning av X."
4. Först i den formella ansökan framkommer det, att det inte handlar om en vanlig ansökan pga av skäl/beaktansvärda skäl utan att det i själva verket handlar om ett "förtäckt" godkännande av att styrelseordförande överlåter lägenheten till sin mamma, som sedan hyr ut den. Mamman bor dock i en annan stad och kommer inte sätta sin fot i lägenheten eller på föreningens sammanträden. Det överlåter hon till sonen.
5. Jag svarar att det är med extremt kort varsel (3 veckor innan överlåtelse) HELA styrelsen informeras om situationen, tvingas att ta ställning till detta och att en dygns framförhållning inte är ok. Men jag går med på att ha mötet.
6. Jag påminner styrelsen om att ordförande är jäv och inte får vara med vid behandling eller beslut. Protester uppstår...
7. Mötet hålls hos mig. Några minuter innan mötet får jag ett mail från ledamotsvännerna att dom kommer sent till mötet eftersom dom vill diskutera några detaljer med ordförande innan mötet. Jag protesterar... och menar att ordförande inte ska vara med i diskussioner innan och under mötet, dessutom när inte alla ledamöter får vara med.
8. Vännledamöterna går ändå till ordförande, men kommer till mötet lite senare.

Nu till dina frågor Clabbe:
Närvarande vid styrelsemötet: 3 av 4 ledamöter (ordförande jäv). Styrelsen är beslutsför när mer än hälften ledamöter är närvarande, dvs 3 st i vårt fall. När minsta antalet beslutsföra ledamöter är närvarande måste besluten vara enhälliga. 2 st ledamöter var för "besluspaketet" (överlåtelse och uthyrning) en emot (jag). Motivering: Ordförandes mamma uppfyller ej bosättningskravet i stadgarna.
(Styrelsen tog dock ett enhälligt beslut att godkänna andrahandsuthyrning om styrelseordförande var hyresvärden, pga skäl.)

Efter mötet gick de två vännledamöterna till ordförande för att meddela beslutet. Ca en timme senare skickar ordförande kallelse till extra föreningsstämma. På agendan: "Val av ny styrelse".

I efterhand har jag fått reda på att ordförande ändå gjorde en överlåtelse till sin mamma, dagen efter styrelsemötet där hon fick ett nej till medlemskap.
Ordförande tog alltså ut "lite" i förskott... dvs att jag skulle röstas ut på extra stämman och att den nya styrelsen skulle ta om beslutet att godkänna hans mamma...

Hur styrelsen sedan tog besluten har jag ingen aning om. Ordförande har iaf flyttat till sin villa. Mamma äger lägenheten. Lägenheten hyrs ut. Ordförande är ordförande trots att han inte är medlem. Styrelsen av ömsesidig beundran spenderar föreningens pengar på det dom vill och hur dom vill... Allt är frid och fröjd i Brf "Titanic"...
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 21:51
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag menar såhär: att om stadgarna tillåter att person som inte är medlem kan få vara styrelsemedlem, så får även en person som tappar sitt medlemskap fortsätta vara styrelsemedlem.

Är det nån regel enligt era stadgar att styrelsebeslutet ska vara enhälligt om det bara är tre personer som deltar i beslutet?
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 22:16
Giga-medlem

Standard

Våra stadgar:

"...Stämman kan dock välja en (1) ledamot som inte uppfyller kraven i föregående mening..."

"...En medlem som upphör att vara bostadsrättshavare ska anses ha utträtt ur föreningen..."

Jag tolkar det som att det är en stämma som beslutar om att välja in en ledamot som inte uppfyller kravet om medlemskap. När ordföranden valdes till ledamot/ordförande uppfyllde han kraven om medlemskap. När han upphörde att vara bostadsrättshavare upphörde han också att vara medlem och då är det enligt min mening/tolkning upp till stämman att besluta om vi vill ha en ledamot utifrån eller inte. Men hans ordförandeskap har bara glidit över...

Våra stadgar:
Beslutsförhet och röstning
"...Styrelsens beslut gäller den mening för vilken mer än hälften av de närvarande röstat... För giltigt beslut krävs enhällighet när minsta antalet ledamöter är närvarande..."
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 22:32
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av brf_titanic Visa inlägg
Våra stadgar:

"...Stämman kan dock välja en (1) ledamot som inte uppfyller kraven i föregående mening..."

"...En medlem som upphör att vara bostadsrättshavare ska anses ha utträtt ur föreningen..."

Jag tolkar det som att stämman måste besluta om att välja en ledamot som inte uppfyller kraven. När han valdes till ledamot uppfyllde han kraven. Sedan upphörde han vara medlem och då är det upp till stämman att besluta om vi vill ha en ledamot utifrån eller inte. Men hans ordförandeskap har bara glidit med...

Våra stadgar:
Beslutsförhet och röstning
"...Styrelsens beslut gäller den mening för vilken mer än hälften av de närvarande röstat... För giltigt beslut krävs enhällighet när minsta antalet ledamöter är närvarande..."
Det verkar, av det som du citerat, som att era stadgar inte explicit reglerar vad som händer om en sittande styrelseledamot upphör att vara medlem i föreningen? Eller står det uttryckligen att styrelseledamot ska vara medlem i föreningen?
Men ni har dock som uttalad princip att kunna välja in en icke-medlem i föreningens styrelse. Ni har alltså kunnat tänka er att tolerera att en ledamot inte är medlem. Då kanske det täcks in vad styrelseordföranden hävdat att hen kan fortsätta som ledamot tills hens mandatperiod upphör?

Tack för upplysningen om skrivningen i era stadgar om gilitigheten av styrelsebeslut.
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 22:45
Giga-medlem

Standard

Våra stadgar säger att till ledamot kan förutom medlem, stämman välja en (1) ledamot som inte uppfyller medlemskap/bosättningskravet.

Så våra stadgar är öppna för att stämman väljer en icke medlem till ledamot.

Men som jag skrev tidigare har stämman inte medvetet beslutat att välja just den icke medlemmen...

Svårt det här med tolkningar... ;-)
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 23:04
Giga-medlem

Standard

Korsdraget. Brevet innehöll en offert från en bank. Ser ut som om styrelsen vill byta bank. Såklart inget jag fått vetskap om eller har fått vara med och tycka till om.
Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 00:24
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Mycket att säga Kuvert som ramla ner på fel plats

Citat:
Ursprungligen skrivet av brf_titanic Visa inlägg
Korsdraget. Brevet innehöll en offert från en bank. Ser ut som om styrelsen vill byta bank. Såklart inget jag fått vetskap om eller har fått vara med och tycka till om.

Det är ju underbart att kuvertet damp ner hos dig.
Tre slår den fjärde, låt oss för deras skull hoppas du inte förlorad en krona på det.
Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 00:32
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Små brf:er...

Sälj. Även om det är med förlust. Det blir nog mindre än om du bor kvar...
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 22:14
Giga-medlem

Standard

0xb, kan och vill inte sälja nu. Men håller med att små föreningar inte är "ultimat"... Lagar, stadgar osv är inte skrivna för så små föreningar som 4 lgh. 2 mot 2... då får man inget gjort... Så det blir nästan alltid en pakt 3 mot 1... Känner till två föreningar till med samma konstellation... samma sak där...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ny styrelse (från när gäller den) olma Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2015-06-03 11:35
Stämman valde "interimistiska ledamöter" och inte vanliga ledamöter som i kallelsen neptunus Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2013-08-19 13:24
Göra om suppleanter till ledamöter i brf styrelse Piggelin-swe Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-09-04 10:15
Överlämnande från tidigare styrelse vid utbyte av styrelse plattipus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-06-17 00:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare