Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-10, 13:44
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Alltså att en suppleant blir permanent ordinarie utan vare sig stämmobeslut eller registrering hos Bolagsverket?
Avhopp ska självfallet registreras hos Bolagsverket. Annars kan den avhoppade medlemmen fortsätta att agera i föreningens namn. Att en suppleant kommer att permanent efter ett avhopp fungera som ledamot ligger i sakens natur oavsett om det framgår eller inte framgår i registreringsbeviset.

Med stöd av vår stadga kan vi även registrera en av suppleanterna som ledamot utan stämmobeslut, (i ett läge då en anmälan ändå görs till Bolagsverket) men i praktiken fungerar det på samma sätt även om personen står kvar som suppleant hos Bolagsverket. Finns det flera suppleanter, är det praktiskt att namnge personen som övertar den avhoppades arbetsuppgifter. Det får man i alla fall bestämma vid en omkonstituering.

Jag upplever hela denna debatt som märkning av ord. Det är funktionen som är viktig, inte vad tjänsten kallas för. Stämman har valt en styrelse som består av ett antal ledamöter och suppleanter där en suppleanterna, kan under vissa omständigheter fungera som ledamöter. Syftet med att ha suppleanter är ju att styrelsearbetet ska kunna fortgå vid varje slag av förhinder utan att man ska behöva utlysa en extrastämma så länge styrelsen fortfarande är beslutsför. Egentligen är vår stadgebestämmelse överflödig, men vi slipper i alla fall den här typen av diskussioner och kan registrera personerna enligt deras funktioner.
Gammal 2015-06-10, 14:20
Giro Giro är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jan 2014
Standard

Kluringen:
Citat:
Enligt våra stadgar: Styrelsen utser inom sig ordförande och övriga funktionärer. Vid avträdelse kan styrelsen välja suppleant som träder in som ordinarie. Stämman ska rangordna i vilken ordning suppleanter ska ersätta ordinarie ledamöter.”
Om man byter ut ordet avträdelse till frånvaro så blir det mer lättförstått. På styrelsemöten ska en suppleant ersätta en ordinarie ledamot vid dennes frånvaro vid just det styrelsemötet, men det är ju inte permanent.

På efterkommande styrelsemöte kan det vara en annan ordinarie som är frånvarande och då hoppar kanske en annan suppleant in som ersättare vid just det tillfället.

Vi har beslutat att det är styrelsen som rangordnar vilken suppleant som står i tur för att ersätta den frånvarande ledamoten.

Val av ledamöter och suppleanter är två olika val. En styrelse kan aldrig gå förbi valberedningens förslag och ett stämmobeslut på de valda ledamöterna till respektive rollfördelning i styrelsen.

Kluringen
Citat:
Jag upplever hela denna debatt som märkning av ord.
Synd att du upplever så, men när det gäller att tyda lagtexter så måste man verkligen vara uppmärksam på ordets betydelse.
Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 17:27
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Giro Visa inlägg
Om man byter ut ordet avträdelse till frånvaro så blir det mer lättförstått. På styrelsemöten ska en suppleant ersätta en ordinarie ledamot vid dennes frånvaro vid just det styrelsemötet, men det är ju inte permanent.
Vi är ju inte dumma i min förening. Det står och ska stå avträdelse. Endast vid avträdelse uppstår situationen att en suppleant ersätter en ordinarie permanent. Det är också då som det är viktigt för kontinuitetens att det är samma person som ikläder sig rollen som ledamot. I övrigt fungerar suppleanterna som du beskriver.

Citat:
Val av ledamöter och suppleanter är två olika val.
Du får utveckla hur du resonerar att det är två olika val. I vår stadga är ”val av ledamöter och suppleanter” en punkt och i regel accepteras valberedningens förslag på ett bräde.

Citat:
En styrelse kan aldrig gå förbi valberedningens förslag och ett stämmobeslut på de valda ledamöterna till respektive rollfördelning i styrelsen.
”Styrelsen konstituerar sig själv innebär att rollfördelningen beslutas inom styrelsen. Om stämman har rangordnat suppleanterna inträder de i den ordning som stämman har bestämt på mötena.
Gammal 2015-06-10, 18:15
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

Val av ledamöter och suppleanter är två olika val. En styrelse kan aldrig gå förbi valberedningens förslag och ett stämmobeslut på de valda ledamöterna till respektive rollfördelning i styrelsen.
Jag antar att med två olika val menas att det ska framgå vilka som väljs till ordinarie ledamöter och vilka som väljs till suppleanter.

Skulle en ordinarie hoppa av så avregistreras ju denna hos Bolagsverket, och om styrelsen då beslutar att en suppleant ska bli ordinarie istället, så måste även detta registreras hos Bolagsverket.
Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 19:02
Giro Giro är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jan 2014
Standard

citat Kluringen
Citat:
Vi är ju inte dumma i min förening.
Citat Clabbe
Citat:
Jag har svårt att förstå hur man kan registrera en suppleant som ledamot hos Bolagsverket utan att stämman beslutat. Men Kluringens förenings stadgar kanske ger styrelsen den rätten, jag tycker inte det är solklart formulerat.
Självklart inte och så har jag inte uttryckt det, utan jag håller mig till Clabbes citat att Kluringens stadgar är inte solklart formulerat och det kan tolkas på mer än ett sätt.

Citat Kluringen
Citat:
Du får utveckla hur du resonerar att det är två olika val. I vår stadga är ”val av ledamöter och suppleanter” en punkt och i regel accepteras valberedningens förslag på ett bräde.
Citat från Borättupplysning.se och Bolagsverket
Citat:
Val av ordinarie ledamöter och val av suppleanter är två olika val, och får inte blandas samman. En suppleant förblir suppleant och kan aldrig bli ordinarie (annat än på nästkommande stämma) Styrelsen själv kan aldrig välja in en ordinarie ledamot.
Citat Bossse och Giro efter kontakt med Bolagsverkett
Citat:
Ska man ha en ny ordinarie ledamot i styrelsen så sker det på nästkommande stämma eller på en extrastämma.
Det ska även anges på konstitutionsmötet vilken som ersatts och av vem.
Denna uppgift ska också in på registreringsbeviset.
Dessa uppgifter har jag fått efter samtal med Ulf Lampell ( jurist på bolagsverket )
I våra stadgar (privat Brf-förening) har vi två olika val. En punkt behandlar ordinarie ledamöter och en punkt behandlar suppleanter. Det är också efter det som valberedningen arbetar och framställer sitt förslag.

Citat Gusten
Citat:
Jag antar att med två olika val menas att det ska framgå vilka som väljs till ordinarie ledamöter och vilka som väljs till suppleanter.
Precis det är två olika val och det ska framgå klart och tydligt vilka som har valts till respektive uppdrag.
Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 20:29
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Citat Bossse och Giro efter kontakt med Boverket
Varken du eller Bosse har kontaktat Boverket Boverket och Bolagsverket är två helt olika myndigheter. Bossse har ju fått olika svar från olika handläggare hos Bolagsverket. Det säger en del om det finns olika tolkningar. Faktum är att det finns situationer då en av stämman vald suppleant får rollen som ledamot, utan att styrelsen behöver ha synpunkter om det. Det är vad jag försöker framhålla. Styrelsearbetet består inte enbart i att delta på styrelsemöten.
Citat:
I våra stadgar (privat Brf-förening) har vi två olika val. En punkt behandlar ordinarie ledamöter och en punkt behandlar suppleanter. Det är också efter det som valberedningen arbetar och framställer sitt förslag
Jaha, det är två olika val i er förening på grund av era stadgar, i vår förening är det bara ett val. Att det kan stå olika i olika föreningars stadgar är inget nytt, det ena är inte mera rätt eller fel än det andra, stadgarna gäller om de inte strider mot någon lag.
Gammal 2015-06-10, 21:05
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Jaha, det är två olika val i er förening på grund av era stadgar, i vår förening är det bara ett val. Att det kan stå olika i olika föreningars stadgar är inget nytt, det ena är inte mera rätt eller fel än det andra, stadgarna gäller om de inte strider mot någon lag.
Inget hindrar förstås att ordinarie och suppleanter väljs vid samma tillfälle enligt en viss punkt i dagordningen, bara det framgår vilka som väljs till ordinarie och vilka som väljs till suppleanter,
och att en eventuell ändring från suppleant till ordinarie registreras hos Bolagsverket.
Svara med citat
Gammal 2015-06-11, 14:53
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Inget hindrar förstås att ordinarie och suppleanter väljs vid samma tillfälle enligt en viss punkt i dagordningen, bara det framgår vilka som väljs till ordinarie och vilka som väljs till suppleanter,
Eftersom jag uppfattar tråden som ordmärkning vill jag påpeka att ordet ordinarie inte förekommer i lagtexten. Man väljer ledamöter och suppleanter. Suppleanternas roll är inte reglerad i någon lag, varför det är klokt att reglera det i stadgarna.

Att man i protokollet anger vem som är vald som vad, mandattid mm är så självklart att det inte behöver nämnas. Det förekommer också, om valberedningens förslag ogillas att man genomför personval, person för person. För den skull är det inte fråga om flera olika val, om det står som en punkt i protokollet. Personer vars mandattid inte har gått ut behöver inte väljas om, men kan avsättas av stämman.

Citat:
och att en eventuell ändring från suppleant till ordinarie registreras hos Bolagsverket.
Det är inte nödvändigt, men om någons roll, på grund av särskilda omständigheter övergår permanent från att vara suppleant till att vara ledamot bör det registreras även om det inte finns stämmobeslut om det.

Jag tycker nog att det första svaret som Bossse fick av Bolagsverket är det rätta. T ex finns det en ledamot + två suppleanter kvar i en styrelse saknas det skäl för tvångslikvidation eftersom suppleanterna är ledamöter i denna situation. Det är inte konsekvent eller logiskt att resonera på annat sätt i andra situationer.

Vad en styrelse inte får göra utan stämmobeslut är att plocka in nya individer till styrelsen som inte är valda vare sig som ledamöter eller suppleanter.
Gammal 2015-06-16, 19:26
Sofie Sofie är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2014
Standard

Jag har många gånger hört att det är viktigt att avhoppad styrelsemedlem avregistreras från bolagsverket annars kan man hållas ansvarig juridiskt. Jag undrar om detta påstående verkligen stämmer?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kränkt av styrelsemedlem Jan H Bostadsrättsforum 6 2014-06-08 12:06
Rättighet som styrelsemedlem? Kuckelgumman Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2011-07-30 01:42
Ansvar som styrelsemedlem i brf resurs Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2010-05-03 21:19
Motion - av styrelsemedlem tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 11 2010-04-19 22:07
Motioner från styrelsemedlem nyfiken3 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2008-03-14 14:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare