Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-11, 14:26
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Självförvaltning, hur mycket kan betalas ut för att det ska bli skattefritt?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
800 kr per kvartal är kanske så hög ersättning att den är marknadsmässig.
Då borde det bli både en skattepliktig del och en skattefri del.
Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Om man betalar ut de 800 kronorna som lön skulle det tillkomma skatt och sociala avgifter eftersom det överskrider det tak som Skatteverket satt för ersättningar, så vitt jag förstår.
Jag tolkar exemplet i broschyren från skatteverket som att det skattefria taket ligger på 500 kr per månad. I så fall borde 800 kr per kvartal inte vara något problem. Men exemplet kan vara missvisande.
Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 15:48
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Självförvaltning, trappstädning

Hur många bostadsrätter har ni i föreningen? Vad kostar trappstädningen nu? Eller är det så att bostadsrättsföreningen inte betalar något nu till de medlemmar som städar?
Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 16:31
Peta-medlem

Standard Ta ut avgift från dem som inte deltar i trappstädning ej tillåtet

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Hur många lägenheter har ni i föreningen? Vad kostar trappstädningen nu? Eller är det så att föreningen inte betalar något nu till de medlemmar som städar?
Som jag skriver tidigare i tråden har föreningen i snart 20 års tid tagit ut en avgift av de bostadsrättshavare som inte deltar i städningen. Och detta har jag nu förstått inte är tillåtet enligt bostadsrättslagen.

Vad trappstädning etc skulle kosta om vi la ut detta på någon firma har jag inte tagit reda på. Det är 10 bostadsrätter i huset. Av dessa var det förra året fem som hjälpte till med städning.
Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 19:48
Yotta-medlem

Standard Självförvaltning, avgift höjs för alla med nedsättning för dem som deltar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Hallmat Visa inlägg
Vad trappstädning etc skulle kosta om vi la ut detta på någon firma har jag inte tagit reda på. Det är 10 lägenheter i huset. Av dessa var det förra året fem som hjälpte till med städning.
Så de 5 lägenheter som inte städar debiteras 16.000 kr av föreningen, och resten städar mot att de inte betalar?

Om er städning skulle kosta 32.000 kr att köpa in så blir det 3.200 kr/lägenhet som kan ges i nedsättning utan skatteplikt, så som det fungerar i ert hus nu.
För att få det rätt borde ni höja avgifterna med 32.000 kr och ge nedsättning till de lägenheter som städar med 3.200 kr/bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 22:30
Peta-medlem

Standard Självförvaltning enligt lag

I hastigheten blev det lite fel både vad gäller år och summa. Jag har 2008 års uppgifter och den exakta summan var 12842 kronor. Och i den summan ligger ett par tusen för "extra förråd".

Jag är bara ute efter att hitta ett lämpligt alternativ till vårt nuvarande system. Att göra något som inte är tillåtet enligt lag funkar inte i längden.
Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 06:27
Yotta-medlem

Standard Självförvaltning, skattefri avgiftsreduktion

Citat:
Ursprungligen skrivet av Hallmat Visa inlägg
Jag är bara ute efter att hitta ett lämpligt alternativ till vårt nuvarande system. Att göra något som inte är tillåtet enligt lag funkar inte i längden.
Ett lämpligt alternativ som jag ser det är att göra som jag skrev i föregående inlägg.
Sluta med att ta ut en extra avgift för trappstädningen.
Höj månadsavgifterna så att höjningen totalt motsvarar vad föreningen skulle få betala för att köpa städningen utifrån.
1/10 av denna summa kan ges i skattefri avgiftsreduktion till varje lägenhet som städar.
Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 09:09
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Vid höjning av avgift blir höjningen större för stora bostadsrätter

Jag antar att straffavgiften för utebliven trappstädning tas ut med samma belopp oavsett lägenhetsstorlek. Om man istället höjer årsavgiften kommer höjningen att bli större för stora lägenheter än för små lägenheter.
Att stora bostadsrätter bidrar mer till fastighetsskötseln är dock det normala sättet att fördela kostnader för fastighetsskötsel.
Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 09:17
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Självförvaltning, går inte att få rättvist

Jag vet inte hur långt man kan eller ska driva rättvisan. Men vill man hårddra trappstädningen kan man fundera över att de som bor högt upp smutsar ner mer än de som bor lägre ner. Men de som bor lägre ner får leva med mer smuts. Den som vill kan ju fundera över ifall detta på något vis ska påverka hur fördelningen av andelstalen borde utföras.

Det går att driva rättvisan in absurdum om man vill.

Jämför detta med att det finns trådar på forumet som diskuterar ifall de som bor högre upp ska ha högre andelstal för att de använder hissen i högre grad än de som bor lägre ner.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-08 klockan 11:23. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 11:28
Yotta-medlem

Standard Valfritt om man vill ha avgiftsreduktion vid självförvaltning

Eller så kan de som bor längst ner avstå från att städa trappan (om de tycker de inte ska behöva städa de ovanpå boendes smuts) och ta konsekvensen att de inte får någon avgiftsreduktion.
Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 11:41
Peta-medlem

Standard Höjning av avgift inte populärt

Tur att huset bara har två trappor....

Nå, det är styrelsemöte snart och jag lägger väl fram mitt alternativ.
Avgift höjdes 10% förra året så att föreslå en ny höjning kommer inte vara så populärt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Försäkring i brf, gemensamt tillägg eller ej? - Bostadsrättstillägg Olle Olsson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2011-04-13 08:34
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg Pensionär Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-01-17 20:26
Kvinna får köpa trappstädning - Sveriges Radio Admin Senaste Nytt 0 2009-08-21 23:49
Eget arbete - trappstädning - självförvaltning totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2009-03-09 18:27
Trappstädning i brf - Självförvaltning Lou Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 22 2008-11-25 10:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare