Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-26, 07:12
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard Passagesystem - driftskostnader

Hejsan

Hos oss finns enkla kodlås i entréerna. En kod för boende plus en "postkod". Säkerheten upplevs som ganska dålig och det har varit problem med att folk tagit sig in. Koder kommer förstås i omlopp och det är kanske främst postkoden (gemensam för hela gatan/stadsdel/flera fastigheter?) som oroar men även den andra förstås.

Då har frågan om ett bättre system med "taggar" som ju är enkla att spärra och man har mer koll.

En känd aktör på BRF-fronten har erbjudit sina tjänster och en väloljad försäljare dök upp som berättade hur bra de var på sådant här.

Lite olika omfattningar diskuterades. Huvudgrejen är att få ett bra skalskydd ut mot gatan, sedan är frågan om fler dörrar ska tas med. De andra dörrarna är förmodligen mer en bekvämlighetsfråga även om säkerheten säkert ökar en aning.

Ett "mellan-tummen-och-pekfinger"-pris dök upp, kanske var rimligt. Men det jag reagerade på var kostnaderna för att administrera det hela. Han dömde förstås ut mina tankar att styrelsen ska ha någon koll på det. Jag är övertygad att affärsidén är ett ganska rimligt pris för systemets delar & installation men sedan håva in pengar på administrationen.

Det verkar gå lös på 500 kr/mån för någon sorts molntjänst mot internet som väl behövs för att fjärradministrera det hela. Sedan 500 kr/mån ytterligare för att sköta administrationen. Detta på en förening med 24 lgh fördelat på två huskroppar. Man kommer att ta extra för att ersätta bortslarvade taggar, vilket är rimligt - då kanske man skärper sig en aning.

Men totalt ca 1000 kr/månad - är det verkligen rimligt?! Förstås en del arbete initialt att få igång det. 2 - 4 lgh brukar skifta ägare per år. Men är det verkligen rimligt att ta så mycket för det?

Själv skulle jag strunta i fjärrövervakningen helt och ha ett system som står helt för sig själv utan internet (och risk för intrång därifrån!). Snackade med en kunnig kollega som ansåg att det rent tekniskt inte var något som helst problem att bygga ett passagesystem så. Här kanske en elfirma med erfarenhet av nätverk/passagesystem är en bättre partner. Mitt önskemål är rimlig säkerhet, rimligt pris och ingen teknisk lekstuga. Ingen internetbokning av tvättstugan, finns en genialiskt enkel Wascatortavla.

Nackdelen är förstås att det blir styrelsen som får administrera i stället. Men jobbet borde knappast vara betungande. Risk förstås ifall kommande styrelser är av den slappa typen som vill att någon annan sköter allt. Hoppas det finns någon därute med lite erfarenheter.
Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 08:10
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja du har råkat ut för en säljare som i första hand vill åt BRF: ens kassaflöde och i andra hand vill leverera en tjänst som ni inte behöver.

Båda varianterna förekommer i de föreningar jag jobbar med, och jag upplever att kodsystem är bättre än tags.

Kod:

0 kr i löpande driftskostnad.
Enkel skötsel, i princip kodbyte 1 gr/år + info om ny kod.
Bekvämt när man skall in - ingen tag behöver plockas fram
Även tags kommer "på drift" och det går inte alltid att veta vilka som skall spärras eftersom styrelsen inte får reda på att taggen är förlorad.

Tag:

Dyrt system i installation och drift
Obekvämt för användarna
Krånglar oftare än ett kodsystem och är dyrare att reparera

Säkerheten är rätt lika med båda systemen anser jag. För extra säkerhet går det att köpa ett system där postkoden bara fungerar vissa tider men det har andra nackdelar så jag är skeptisk till det med.
Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 20:50
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Märkligt vi har tag (och kod till visst klockslag). Betalar inget alls i administration/fdrift och är bekvämt för användarna.
Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 21:42
merbzt merbzt är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Vår föreningen har ett Aptus passagesystem. En Aptusåterförsäljare står för service samt driftar databasen som administreras via webben utav styrelsen. Till passagesystemet finns porttelefoner kopplade som ringer upp de boendes mobiltelefoner. Kostnaden för driften är ca 4kkr, telefonkostnaderna är ca 500kr / månad. Så totalt 10kkr / år för hela systemet.

Föreningen har ingen större kontroll på alla taggar. Vi planerar ett byte av alla taggar för att nollställa systemet. Vi har 27 st trapphus samt flertalet andra dörrar. För oss fungerar taggar bra och föreningen känns tillräckligt stor för att passagesystemet skall vara motiverat. Har man bara en handfull dörrar bör man försöka hitta ett system som inte kostar fantasisummer per månad. Med 1000kr / månad i kostnad tycker jag du ska visa honom dörren.

En sökning på nätet efter passagesystem resulterar i flertalet träffar på prisvärda system. Jag rekommenderar att du tittar igenom detta själv för att få koll på tekniken. Gällande taggar så kan man köpa dessa billigt på nätet för ca 5kr/st. Gå aldrig via försäljarens kanaler.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byte av passagesystem System Bostadsrättsforum 1 2017-05-22 12:06
Elektroniskt passagesystem och Kamerövervakning Argus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2014-05-15 15:30
Driftskostnader i en brf - Elpriset ökar kraftigt Admin El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 7 2009-09-21 17:49
passagesystem stephan Bostadsrättsforum 19 2009-04-05 12:37

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare