Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-20, 21:56
Rimu Rimu är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Problemet med skuldebrevsmodellen är att styrelsen blir helt beroende av att samtliga medlemmar skriver på dessa frivilligt.
Det är ju föreningen som beställer installationen och som därmed är betalningsskyldig gentemot bredbandsleverantören.

Hos en bekant i en liten BRF med 13 lgh installerades Telia bredband för några år sedan. Där var det aldrig aktuellt att skriva på något skuldebrev.
Nej, jag har inte heller stött på någon förening som använt sig av skuldebrev. Styrelsen har nu angett att föreningen inte har råd att stå för anslutningsavgifterna, därav förslaget med skuldebrev. Antar också att den som vill kan betala anslutningsavgiften direkt om man vill. Om vi medlemmar ändå måste stå för den här avgiften så kommer jag att insistera på att den räknas in i årsavgiften och slås ut på 5 år, visst en höjning av månadsavgiften, men den kan ju sänkas sen igen efter 5 år. Men, dom vill nog inte ligga ute med dom pengarna under 5 år...
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 22:03
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Med nuvarande stadgar kan inte kostnaden fördelas med samma belopp per lägenhet. Den höjda månadskostnaden och anslutningskostnaden måste fördelas enligt andelstal. Jämför med det rättsfall som finns om kabel-tv att den kostnaden kunde fördelas efter andelstalen.
Okej. Det där med andelstal tycker jag är lite krångligt erkänner jag. Men, alla lägenheterna är lika stora inuti (förutom 4 st som inte har balkong) och i våra stadgar just nu finns inget om hur kostnader för informationsöverföring skall ske. Det måste uppdateras har jag poängterat till styrelsen. Jag tror att våra lägenheter har samma andelstal, har inte den infon här. På ett sätt är det väl enklast att alla betalar lika isf.
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 22:21
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Är det lika hög månadsavgift för alla bostadsrätterna?
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 22:27
Duktig medlem

Standard

Citat:
Är det lika hög månadsavgift för alla bostadsrätterna?
Jag satt precis och funderade på det. Minns att de utan balkong hade lägre avgift förr (då satt jag i styrelsen och hade bättre koll), dvs lägre andelstal då antar jag. Nu kan det vara ändrat men det vet jag inte. Jag tror styrelsen tänker dela lika eftersom lgh har samma kvadratmeteryta inomhus.
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 22:36
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Er styrelses förslag låter som ett beslut om kapitaltillskott. Ska beslutas av stämman och fördelas efter andelstal.
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 22:38
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Rimu Visa inlägg
Jag satt precis och funderade på det. Minns att de utan balkong hade lägre avgift förr (då satt jag i styrelsen och hade bättre koll), dvs lägre andelstal då antar jag. Nu kan det vara ändrat men det vet jag inte. Jag tror styrelsen tänker dela lika eftersom lgh har samma kvadratmeteryta inomhus.
Om det nu ändå är nästan samma andelstal överallt så kanske det är onödigt att ändra stadgarna bara för att få exakt lika bredbandskostnad?
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 05:47
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Vad jag tycker är interessant om gruppanslutningar och kostnadsfördelning efter andelstal, flera peka gärna på högsta domstolsbeslut om indragning av kabeltv och underhåll till detta(till televerket) från 1989, men kabel är punkt till multipunkt och man kan använder faktiskt fler enheter i en större lägenhet sedan man kan bara fördelar signar vidare.
Men gruppanslutningar innebär en enkel licens per lägenhet och inte två licens för en 4:a eller högre hastighet för större lägenheter.
Jag tycker at när man prata om gruppanslutningar är detta inte als klart at fördelning efter andelstal inte bryta med likbehandlingsprincipen.
Bara indraging av bredband i fastighet och underhåll till detta.
Men detta är nästan aldrig mycket pengar så ingen faktiskt klaga i domstolen även at detta är än problem.
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 10:44
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om det nu ändå är nästan samma andelstal överallt så kanske det är onödigt att ändra stadgarna bara för att få exakt lika bredbandskostnad?
Ja, det spelar egentligen ingen roll. Alla får samma tjänst, bredband för 149 kr och det får man ju betala oavsett om man har balkong eller ej. Och lägger man anslutningsavgiften på årsavgiften några år framåt, så blir det samma kostnader per lgh också. Det vara bara det att vi inte har någonting alls i stadgarna om informationsöverföring och det behövs i vilket fall uppdateras tänker jag. Det ska väl stå hur det finansieras?
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 11:22
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Rimu Visa inlägg
Nej, jag har inte heller stött på någon förening som använt sig av skuldebrev.
I vår BRF vill styrelsen också använda sig av skuldebrev för fiberinstallation. BH skall betalar cirka 5000 kr och dessutom betala dubbel avgift för TV då föreningen har ett avtal med ComHem till 2020
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 11:32
Duktig medlem

Standard

Citat:
Er styrelses förslag låter som ett beslut om kapitaltillskott. Ska beslutas av stämman och fördelas efter andelstal.
Ja, så kan man se det. Tänkte jag inte på!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
gruppanslutning delvis ? InteIStyrelsen El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 20 2016-06-24 11:07
Hur fördela höjning av avgift pga Fiber? bdh Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2014-01-09 00:40
fiber till utvalda Granne El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 9 2012-12-15 14:40

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare