Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-27, 13:37
Maria211 Maria211 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2014
Standard Otillåten avgift - vad göra?

Är medlem i en brf som i april visade sig ha likviditetsunderskott. Detta löste styrelsen med att besluta om en extra månadsavgift. Vad jag kan se är det inte tillåtet med den typen av avgifter enligt brf-lagen och vill nu ta ärendet vidare till instans som får avgöra om avgiften var riktig eller inte. Ringde Hyresnämnden men de meddelade att detta inte är deras bord utan då är det domstol och vad jag förmodar genom en polisanmälan. Föreningens revisor har diskuterat med berörda parter som slår ifrån sig och menar att avgiften är tillåten.

Vad som kan vara bra att veta är:
  • Vi har inte haft någon extrastämma där vi beslutat om höjd avgift.
  • Informationen om beslutet var otydlig och knapphändig.
  • Medlemmarna hade 14 dagar på sig att betala.

Personligen har jag fortfarande inte betalat då jag vill ha riktigheten utredd. Nu vill kassören stänga åren och vill ha pengarna senast 31 oktober.

Behöver råd om hur jag nu ska gå tillväga.

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 14:03
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det är normalt styrelsen och inte stämman som beslutar om avgiften. Står det nåt i era stadgar om hur avgifter ska beslutas? Vilken paragraf i BrL anser du hindrar ett sånt här beslut?
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 16:20
Duktig medlem

Standard

Så långt har jag kommit att jag är klar över att jag har stöd i paragrafer (14§ 7 kap samt 13§) och att avgiften är förmodat olaglig. Tack vare en chefsjurist. Förmodligen blir det så att jag skickar in en ansökan om stämning till tingsrätten som får avgöra huruvida styrelsen har stöd i lagen för sitt förfarande.
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 16:24
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Styrelsen kan ju i och för sig besluta om en höjning av månadsavgiften som ska gälla tillsvidare.
Men om jag förstått det rätt så har man i detta fall beslutat om en tillfällig dubbel månadsavgift under endast en månad ?
Något som väl knappast vare sig styrelsen eller stämman har mandat för att besluta om.
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 16:36
Duktig medlem

Standard

Så är det Gusten, en tillfällig extra avgift, en månad. Delar din uppfattning.
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 16:40
Yotta-medlem

Standard

Det skulle vara intressant med en utveckling av ert resonemang om varför det är olagligt. Jag är inte övertygad.
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 17:19
limpan limpan är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2012
Standard

Olagligt eller inte vågar jag inte uttala mig om. Tråkig situation som uppstått i er förening, men utan att veta vad det beror på så skulle jag vara mer upprörd över att kontrollen på ekonomin i föreningen är så bristfällig att de behöver få in pengar på detta vis, än att pengarna tas in som de gör.

Akut oförutsedd utgift kan lösas med att föreningen tar lån för att täcka detta så länge man är kreditvärdig. Personligen tycker jag att det ska finnas visst ekonomiskt utrymme för oförutsedda utgifter i en föreningen, men om kapitalet inte räcker och styrelsen gör som i ert fall så misstänker jag att kreditvärdigheten är låg.

Skickar du in en polisanmälan så lägg till att styrelsen inte har tagit ut erforderlig avgift för att täcka föreningens kostnader, vilket ingår i deras uppdrag.

Frågan är dock vad du har att vinna på en polisanmälan?
- Betalar du inte nu så kommer du via höjda avgifter betala minst lika mycket över tid för att få föreningens ekonomi på fötter igen.
- I styrelsen sitter lekmän som förmodligen har gjort misstag, men det är stämman som har givit dem förtroende och konsekvenser av inkompetens få och uppstår en rättslig process så tar det inte bara energi från att få föreningens ekonomi på rätt köl utan tillför förmodligen även föreningen ytterligare kostnader som medlemmar får betala.

Jag skulle råda till namninsamling för extrastämma där ni kräver förklaring till hur situationen har uppstått, att hur de har hanterat det inte är acceptabelt och att ni vill ha garantier för att det inte kommer att ske igen. Har ni inte längre förtroende för styrelsen så tillsätter ni en ny som ni tror kan hantera uppgifterna på ett bättre sätt. Nuvarande styrelse kan förmodligen inte heller på annat vis få ett hårdare straff än att framför sina grannar skämmas för sin insats.
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 18:03
Duktig medlem

Standard

Tack för värdefulla inputs Limpan. Visst är jag upprörd över hur föreningens ekonomi ser ut men är även förbannad över att man saknar intresse och kompetens inom den mest primära lagen för brf-arbete. Vi (jag och föreningens revisor) har diskuterat med representanter i styrelsen som visat sig vara mer än styvnackade och i nuläget vet jag inte hur jag på annat vis ska komma vidare.

En stämningsansökan till Tingsrätten (ej polisanmälan) är endast ett verktyg att lyfta grundproblematiken, att vi behöver en bättre ekonomisk plattform. Det är en liten förening, endast 17 lägenheter där många umgås privat. Det finns en kultur av att man gör som man vill. Att om man är liten förening i liten stad är det inte så noga att man agerar enligt regelboken. Flera stöttar mig tyst i frågan men har plikttroget betalat för att man inte gärna stöter sig med folk. Inte många törs stå upp och kritisera styrelsen i en extrastämma. Hellre betalar man.
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 18:09
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Det intressanta vore att veta vad som har hänt. Man skulle kunna misstänka att det är akut brist på pengar och en hög med räkningar väntar på betalning. Risken är kanske att föreningen begärs i konkurs av den anledningen.
Med den (eventuella) bakgrunden är det väl bara att betala. Alternativet att föreningen sätts i konkurs är ju värre. Se till att reda ut vad som hänt och lös problemet istället för att polisanmäla. Visar det sedan att någon gjort något olagligt får det bli en senare fråga.

Sådana här gånger är det bara att beklaga att det tydligen varit dåligt med information - är det kris måste man vara rak och ärlig och berätta vad som hänt. Förstår inte riktigt hur man kan begära in extra betalning utan att komma med någon förklaring.
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 18:18
Yotta-medlem

Standard

Jag har inte fått klart för mig vilket brott som skulle begåtts. Bestrider du avgiften är det en civilrättslig tvist.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad har ni i avgift? Rickard1982 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 15 2014-03-23 16:57
HDs prejudicerande dom om att otillåten andrahandsuthyrning är tillåten Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-12-28 20:58
Kameraövervakning i brf otillåten oavsett om ok från boende, men... Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-12-09 14:56
Otillåten andrahandsuthyrning i brf? Trötter Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2010-05-10 18:41
Otillåten andrahandsupplåtelse bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare