Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-02, 16:14
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Föreningen tar ut för hög avgift enl. andelstal (insatser) - Betalar du för mycket?

Man kan inte lita på att föreningen tar ut rätt avgift. Det kan mycket väl vara så att fördelningen är fel där vissa bostadsrättshavare betalar för mycket och andra för lite baserat på fastställda insatser/andelstal!

Jag rekommenderar alla att kontrollera om rätt avgift betalas till föreningen enligt fastställd fördelningsgrund!!!

Min fastställda andel av avgiften i föreningen (baserad på insats) är 0,44097 % (men har - utan information om detta - sänkts någon gång sedan 2000-09-01 till 0,44085%)
.

2012 = 3 746 kr/mån ("Månadsavgift bostad") = 44 952 kr/år.
Årsavgifter bostäder 2012 = 9 681 966 kr.
44 952 kr / 9 681 966 kr = 0,0046429, dvs 0,46429 % andel av föreningens totala årsavgifter.
Min avgift till föreningen under 2012 skulle ha varit 42 695 kr (0,0044097 * 9 681 966).
Dvs, jag har under 2012 betalat 2 257 kr för mycket (188 kr/mån)
.

2011 = 3 672 kr/mån ("Månadsavgift bostad") = 44 064 kr/år.
Årsavgifter bostäder 2011 = 9 489 705 kr.
44 064 kr / 9 489 705 kr = 0,0046433, dvs 0,46433 % andel av föreningens totala årsavgifter.
Min avgift till föreningen under 2011 skulle ha varit 41 847 kr (0,0044097 * 9 489 705)
Dvs, jag har under 2011 betalat 2 217 kr för mycket (185 kr/mån)
.

Not.
En fråga som uppstår är om felen i fördelningen på något sätt är kopplade till den bostadsrättslokal som avsagts till föreningen år 2001 (i årsredovisning 00-09-01--01-08-31 står det ("Avsägelser lägenheter. I juni 2001 överlämnade KF lokalen till brf XYZ").
Lokalen har stått tom sedan mars 2012 då hyresgästen avhystes.

För 2011 ligger de totala hyresintäkterna (för 3 lokaler), enligt årsredovisningen, under rubriken "Hyresintäkter", på 526 284 kr (År 2010 = 513 500 kr)
.

HSB hävdade 2011 att årsavgiften för lokalen 2011 var 502.000 kr (vilket i sig inte kan stämma eftersom avgiften är lägre idag efter avgiftshöjningar tidigare år), dvs 41 833 kr/månad, och att det 2011 var ett "bortfall" på 405 000 kr. Med andra ord hade det år 2011 endast betalats in 97 000 kr (drygt 2 månaders avgift) i "hyresavgift".

År 2012 (när tidigare bostadsrättslokal stått tom sedan hyresgästen avhystes i mars 2012) var hyresintäkterna totalt för samtliga lokaler endast 152 672 kr.

Föreningen (som i övrigt inte har dubbla andelstal) kan inte ta ut både full avgift från den osålda lokalen (via hyresavgift på samma nivå som tidigare bostadsrättsavgift) och dessutom - utan ens med ett ords information om detta - lägga till lokalens andel på övriga bostadsrättshavare, efter styrelsens personliga tycke, och på detta sätt dra in dubbel avgift för lokalen !

Längre tillbaka i tiden:

2010 = 3 600 kr/mån ("Månadsavgift bostad") = 43 200 kr/år. Årsavgifter bostäder 2010 = 9 306 696 kr.
43 200 kr / 9 306 696 kr = 0,0046418, dvs 0,46418 % andel av föreningens totala årsavgifter.
Min avgift till föreningen under 2011 skulle ha varit 41 040 kr (0,0044097 * 9 306 696).
Dvs, jag har under 2010 betalat 2 160 kr för mycket (180 kr/mån)
.

2009 = 3 495 kr/mån ("Månadsavgift bostad") = 41 940 kr/år. Årsavgifter bostäder 2009 = 9 045 965 kr (enl. uppgift i årsredovisning 2009) eller 9 038 533 kr (enl. uppgift för år 2009 i årsredovisning 2010, utan förklaring till diskrepans).
41 940 kr / 9 045 965 kr = 0,0046436, dvs 0,46436 % andel av föreningens totala årsavgifter (enl. redovisning 2009)
eller
41 940 kr / 9 038 533 kr = 0,0046440, dvs 0,46440 % andel av föreningens totala årsavgifter (enl. redovisning 2010).
Min avgift till föreningen under 2009 skulle ha varit;
38 889 kr (0,0044097 * 9 045 965). Dvs, jag har under 2009 betalat 3 051 kr för mycket (254 kr/mån)
eller
39 857 kr (0,0044097 * 9 038 533). Dvs, jag har under 2009 betalat 2 083 kr för mycket (174 kr/mån)
.

Borde man inte kunna lita på att den ekonomiska förvaltaren tar ut rätt avgifter för bostadsrätterna?

Se även;

FÖRDELNINGSGRUND INSATS ELLER ANDELSTAL I BRF?
Ändring av fördelningsgrund från insats till andelstal - bostadsrättslokal upphör
Föreningen ska inte övergå till andelstal som fördelningsgrund 2014-02-28
Föreningen ska INTE övergå till andelstal som fördelningsgrund pga att bostadsrättslokal upphör
Tokiga svar på motioner utan samordning med motionär
Styrelseledamöter hoppar av när stämman inte tyckte som styrelsen
Hot om likvidation av brf och styrelsens försvar till begångna fel
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-07-11 klockan 13:42.
Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 18:04
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Styrelsen redovisat felaktigt i årsredovisningar

Fast man kan lika gärna hävda att det är styrelsen som redovisat felaktigt i årsredovisningarna. Och dessa är ju godkända av stämman...

Kvalitén på årsredovisningarna lämnar ofta mycket övrigt att önska. Blir spännande nu med nya regler om det leder till en förbättring eller ej!
Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 19:44
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Om styrelsen fördelat årsavgifter fel är detta OK?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Fast man kan lika gärna hävda att det är styrelsen som redovisat felaktigt i årsredovisningarna. Och dessa är ju godkända av stämman...
Så om styrelsen har fördelat årsavgifterna felaktigt är detta okej om stämman sedan (med enkel majoritet) godkänner den årsredovisning där den felaktiga årsavgiftsfördelningen syns?
Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 21:26
Yotta-medlem

Standard Redovisningsfel är inte grund för att återbetala avgifter

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om styrelsen har fördelat årsavgifterna felaktigt är detta okej om stämman sedan (med enkel majoritet) godkänner den årsredovisning där den felaktiga årsavgiftsfördelningen syns?
Troligen går det inte att bevisa att bostadsrättsföreningen fördelat årsavgifterna felaktigt. Felet är ju att lokalens intäkt fallit bort, därför stämmer inte längre beräkningarna mot avgiftsintäkter/andelstal.

Ett sådant redovisningsfel är inte grund för att återbetala några avgifter.

Varför skulle man göra det över huvud taget? Dels med tanke på att detta slår lika över hela linjen, samt att beloppen är förhållandevis små?
Styrelsen behöver bara höja avgifterna EN månad nu med samma belopp som återkrävs, så står Admin och hans grannar där med lång haka...
Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 21:29
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Summan ska stämma med nettoomsättningen i RR

Citat:
Fast man kan lika gärna hävda att det är styrelsen som redovisat felaktigt i årsredovisningarna. Och dessa är ju godkända av stämman.
Det kan man absolut inte hävda om man inte begått bokföringsbrott. I Resultaträkningen, under "Nettoomsättning" brukar vanligen finnas två poster:
"Årsavgifter och hyror" och "Övriga intäkter".
I noter redovisas mera detaljerat vilka konton som har summerats. T ex Hyror, Årsavgifter, Balkongavgifter, Kravavgifter, osv....
OBS! Summan ska stämma med nettoomsättningen i resultaträkningen. Det här är summeringar av faktiska inbetalningar som inte ska kunna redovisas fel om man inte fuskat i bokföringen.

Citat:
Kvalitén på årsredovisningarna lämnar ofta mycket övrigt att önska. Blir spännande nu med nya regler om det leder till en förbättring eller ej!
Det står styrelsen fritt att instruera den anlitade byrån om vad man vill ha för kontoplan och hur man vill lägga upp sitt bokslut. Kvalitén hänger inte enbart på reglerna.
Gammal 2014-02-02, 21:52
Yotta-medlem

Standard Inte ett brott att missa lokalens intäktsbortfall

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Det kan man absolut inte hävda om man inte begått bokföringsbrott.
Det är stoooor skillnad mellan bokföringsbrott, och "en rättvisande bild av bolagets ställning och resultat".

Det är inte olagligt att hitta på egna metoder/redovisningar, om man tycker det ger en bättre bild än vad som varit givet om man höll sig till Bokföringsnämndens allmänna råd.

Det görs hela tiden. Det händer ingenting förrän något kontrollorgan reagerar. För en bostadsrättsförening är dessa enbart: 1) Revisor, 2) Stämman
Om inte de reagerat, så...

Jag anser inte att det är ett brott att missa lokalens intäktsbortfall när man anger andelstalen som en grund för fördelning av årsavgifterna. Men jag anser att det ger en felaktig bild.

Om man prövar mot mäklarlagen § 18, så skulle man antagligen få ett avgörande att det är felaktigt redovisat, och behöver tydliggöras. Men man skulle knappast utdöma något straff eller sanktion. Det gäller alltså då enbart informationen vid överlåtelser.

Vem annars har lidit skada? Även OM det hade redovisats tydligare, så skulle lokalen stått tom.
Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 21:56
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Olika avgifter för bostadsrätter i förhållande till insats

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Min fastställda andel av avgiften i föreningen (baserad på insats) är 0,44097 %.

2012 = 3 746 kr/mån ("Månadsavgift bostad") = 44 952 kr/år. Årsavgifter bostäder 2012 = 9 681 966 kr.
44 952 kr / 9 681 966 kr = 0,0046429, dvs 0,46429 % andel av föreningens totala årsavgifter.
Min avgift till föreningen under 2012 skulle ha varit 42 695 kr (0,0044097 * 9 681 966).
Dvs, jag har under 2012 betalat 2 257 kr för mycket (188 kr/mån)
.
44952/42695=1.052, dvs 5.2 procent mer än väntat.

Kan det vara förändringen med lokalen som gjort att Admins avgift ligger 5.2 procent högre än väntat om man går efter insatsen/andelstalet?

Frågan är om alla bostadsrätter ligger lika mycket högre än väntat, eller om det finns andra lägenheter som betalar för lite istället?

En möjlighet är om man kan få reda på vad någon annan bostadsrätt betalade i årsavgift samma år, och jämföra med den lägenhetens insats.
Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 22:54
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Rätt att kräva retroaktiv återbetalning tio år bakåt

Citat:
44952/42695=1.052, dvs 5.2 procent mer än väntat.

Frågan är då om alla lägenheter ligger lika mycket högre än väntat, eller om det finns andra lägenheter som betalar för lite istället?
Om alla betalar lika mycket för mycket skulle summan årsavgifter bli högre och då skulle Admins uträkningar stämma. Uppenbart att Admin fått ett påslag som inte beror på hans insats (andelstal). Kan vara en extra värmeavgift eller nåt sånt?

Citat:
En möjlighet är om man kan få reda på vad någon annan bostadsrätt betalade i årsavgift samma år, och jämföra med den lägenhetens insats.
Det räcker nog inte att jämföra med en lägenhet. Man skulle behöva ha tillgång till hela underlaget för utdebiteringen.

I min bostadsrättsförening upptäcktes vid en överlåtelse att två likadana bstadsrätter med lika insatser hade olika avgifter. Då kollade jag upp min egen avgift som var för låg. Jag knappade jag in hela debiteringslistan i ett Excel-ark, och det visade sig att alla bostadsrätter utom 5 av 41 lägenheter hade avvikande avgifter mot vad de borde ha enligt stadgarna.

Av två oberoende jurister fick vi veta att den som har fått betala för hög avgift enlig stadgarna har rätt att kräva retroaktiv återbetalning för felaktig avgift tio år bakåt!

Jag tror inte att detta är ovanligt. Det kollas sällan eftersom man förlitar sig på att avgifterna fördelas rätt och det framgår ingenstans vad grannarna betalar för avgift.
Alla styrelser i historisk tid har inte alltid haft rent mjöl i påsen.
Gammal 2014-02-02, 23:57
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Behöver inte följa lagen om risken för upptäckt är ringa?

Citat:
Det görs hela tiden. Det händer ingenting förrän något kontrollorgan reagerar. För en bostadsrättsförening är dessa enbart: 1) Revisor, 2) Stämman
Om inte de reagerat, så...
Bostadsrättsföreningen behöver med andra ord inte följa lagen om risken för upptäckt är ringa?
Gammal 2014-02-03, 00:13
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Vad är orsaken till den för höga avgiften?

OBS! Notera att den avgift jag betalar för mycket inte kan vara kopplad till den f.d. bostadsrättslokalen;
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Föreningen (som i övrigt inte har dubbla andelstal) kan inte ta ut både full avgift från den osålda lokalen (via hyresavgift på samma nivå som tidigare bostadsrättsavgift) och dessutom - utan ens med ett ords information om detta - lägga till lokalens andel på övriga bostadsrättshavare, efter styrelsens personliga tycke, och på detta sätt dra in dubbel avgift för lokalen !
Och det återstår att se om den alltför höga avgiften bara gäller mig, flera eller alla bostadsrättshavare i föreningen... samt - i det fall den gäller alla - om den för höga avgiften fördelats enligt insats.

Och varför ???

OBS!
2014 (3 821 kr/mån)
2013 (3 821 kr/mån)

2012 (3 746 kr/mån) = 2 257 kr/år för mycket (5,2 %) i avgift
2011 (3 672 kr/mån) = 2 217 kr
/år för mycket (5,3 %) i avgift
2010 (3 600 kr/mån) = 2 160 kr
/år för mycket (5,3 %) i avgift
2009 (3 495 kr/mån) = 2 083 kr
/år för mycket (5,2 %) i avgift - eller 3 051 kr/år, beroende på vilken redovisning som är rätt, för mycket (7,8 %) i avgift

2008 (3 039 kr/mån t.o.m. mars 2008, därefter
3 495 kr/mån)
2007 (3 039 kr/mån)
2006 (2 951 kr/mån)
2005 (2 758 kr/mån)

2002 (2 318 kr/mån, Jan-Mars)
"Årsavgifterna höjdes med 7% den 1 januari 2002" (dvs 2 167 * 1,07 = 2 318 kr/mån).
2001 (2 167 kr/mån, Juli-Dec). Årsavgifter bostäder 980901-010831 = 5 896 907 kr/redovisningsår
.
Citat:
2000 = 2 167 kr/mån ("Månadsavgift bostad") = 26 004 kr/år. Årsavgifter bostäder 2000 = 5 896 907 kr.
26 004 kr / 5 896 907 kr = 0,004410, dvs 0,44098 % andel av föreningens totala årsavgifter.
Min avgift till föreningen under 2000 skulle ha varit 26 004 kr (0,0044097 * 5 896 907).

Dvs år 2000, före avsägelsen av bostadsrättslokalen, var min avgift korrekt enligt mitt andelstal.
O.s.v.

Fram till början av 2012 har hela avgiften för bostadsrättslokalen (enl. dess andelstal, och inte en lägre hyresavgift) betalats in.

Man kan skönja ett system här, och lokalen där hyresgästen avhystes i mars 2012 påverkar
inte min årsavgift till föreningen varken hit eller dit.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-02-04 klockan 19:32.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andelstal för insatser & andelstal för beräkning av avgifter Bengt Nyman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2013-01-14 10:11
Insatser och andelstal Gusten Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 10 2012-08-13 12:45
Sänka avgift / ändra andelstal? Tippsu Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2012-03-18 21:53
Lätt bli av med medlem i brf som inte betalar in avgift? Polakow Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-06-07 11:11
Höjning av enskild medlems avgift - andelstal i brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 15:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare