Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-27, 18:41
Maria211 Maria211 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2014
Standard

Clabbe, brf-lagen reglerar vilken typ av avgifter som är tillåtna att ta ut. Jag bifogar en analys av lagtexten där resonemanget handlar om vilken typ av avgift detta är och hur den i så fall kan motiveras med stöd i lagen.

Problemet med en låt-gå-mentalitet är att nästa gång begär de två månadshyror inom loppet av 12 dagar som i detta fallet. Jag vill mota Olle i grind.

Enligt 7 kap. 14 § Bostadsrättslag (1991:614) skall medlemmen betala en insats när bostadsrätt upplåts till honom. Föreningen har dessutom rätt att ta ut en årsavgift för den löpande verksamheten samt, om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift.

Genom 2.st ovannämnda paragraf kan föreningen endast ändra denna insats genom vad som följer av 9 kap. 13 och 16 §§.

Enl 13 § (16§) är det "en uppgift för styrelsen att fastställa avgifterna till föreningen, om inte något annat har bestämts i stadgarna kan insatsen endast ändras genom föreningsstämmobeslut."

Insatsen kan oaktat stagarna endast ändras genom föreningsstämmobeslut.

Ok, övriga avgifter utom insatsen. Som kan utläsas av 14 § kan föreningen taga ut en årlig avgift för den löpande verksamheten.

Vad har den aktuella avgiften kallats? Anses den vara en årlig avgift? Förmodligen ej.

Eftersom det inte verkar röra sig om någon ombildning, pantsättning eller överlåtelse är de övriga undantagen ej tillämpliga. Notera att dessa tre också måste finnas med i stadgarna för att överhuvudtaget kunna vara aktuella.

Slutsats: Om avgiften inte är en insatsavgift som är beslutad av föreningsstämman kvarstår endast den årliga avgiften för den löpande verksamheten.

Årsavgiften ska täcka föreningens driftskostnader som vatten, el, fastighetsskatt, löpande underhåll, skötsel av fastigheten, amorteringar etc. I föreningens stadgar ska framgå beräkningsgrunden för uttag av årsavgift. Om beräkningsgrunden ändras måste beslut fattas av föreningsstämma.

Är avgiften kallad för årlig avgift för den löpande verksamheten?

Jag går inte in på betalningsfristen då avgiften förefaller vara otillåten.
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 20:08
limpan limpan är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Maria211 Visa inlägg
Tack för värdefulla inputs Limpan. Visst är jag upprörd över hur föreningens ekonomi ser ut men är även förbannad över att man saknar intresse och kompetens inom den mest primära lagen för brf-arbete. Vi (jag och föreningens revisor) har diskuterat med representanter i styrelsen som visat sig vara mer än styvnackade och i nuläget vet jag inte hur jag på annat vis ska komma vidare.

En stämningsansökan till Tingsrätten (ej polisanmälan) är endast ett verktyg att lyfta grundproblematiken, att vi behöver en bättre ekonomisk plattform. Det är en liten förening, endast 17 lägenheter där många umgås privat. Det finns en kultur av att man gör som man vill. Att om man är liten förening i liten stad är det inte så noga att man agerar enligt regelboken. Flera stöttar mig tyst i frågan men har plikttroget betalat för att man inte gärna stöter sig med folk. Inte många törs stå upp och kritisera styrelsen i en extrastämma. Hellre betalar man.
Bor själv i en mindre förening och kan till stora delar förstå din frustration över brist på engagemang, kompetens eller kurage. Det finns många åsikter om saker och ting om man pratar med folk enskilt men på möten kommer det sällan fram önskemål, förslag eller åsikter.

Det finns nog både för och nackdelar med en avslappnad föreningsmiljö och att inte vilja stöta sig med folk är i sig bra, men det finns inte sällan de som drar fördelar av det.

Som sista utväg och som du säger markering så förstår jag lockelsen till en stämningsansökan och visst skulle det vara en skön knäpp på näsan för styrelsen med en tillrättavisning. Tycker också att styrelsen verkar förtjäna det. Kan för lite juridik för att säga vilka möjligheter du har, men min övertygelse är att det inte skulle ge föreningen mycket även om du når rättslig framgång. Varken för stämningen i föreningen eller ekonomiskt, om än rättsligt

Jag håller fast vid förslaget att kalla till extrastämma och försöka få korten lagda på bordet där. Försök skiva i positiv anda och med syfte till att ni ska reda ut och lära av det som skett. Att kritisera är inte det viktigaste, att få information om situationen och det leder till något bättre är. Styrelsen borde redan skämmas över vad de åstadkommit, men känner de sig inträngda i ett hörn så kommer bara taggarna utåt och bortförklaringarna att hagla.

Ingen ska på kort varsel och med knapphändig information om varför behöva betala en extra månadshyra i en brf. Det är ett känsligt ämne med ekonomi och det finns risk för att de som blir mest drabbade inte säger något alls för att de inte vill blotta sin svaga ekonomiska situation till andra.

/Säger en smått konflikträdd men lösningsorienterad forummedlem med svag tillit till rättssystemet
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 20:43
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Frågan är om det är så kritiskt att kassan är tom eller om det bara ska snygga till siffrorna i årsredovisningen? En extra månadsavg innebär ca 10 % högre avgift. Har en höjning aviserats?
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 21:19
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Frågan är om det är så kritiskt att kassan är tom eller om det bara ska snygga till siffrorna i årsredovisningen? En extra månadsavg innebär ca 10 % högre avgift. Har en höjning aviserats?
Jag gissar att du med ca 10 % högre avgift avser att årsavgiften, alltså utslaget på ett år, höjs med ca 10 % om man tar "dubbel månadsavgift" tillfälligt en månad.
Det skulle dock innebära att årsavgiften höjs retroaktivt med 10% ca ett år bakåt, vilket inte är tillåtet.

Om årsavgiften inte betalas så kan ju bostadsrätten förverkas, men jag kan inte förstå annat än att årsavgiften är betald genom att det normala beloppet har betalats.

Har det kommit någon varning från styrelsen om att bostadsrätten förverkas om den extra avgiften inte betalas ?
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 21:54
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Jag hänger inte alls med varför det skulle vara olagligt att höja avgifterna tillfälligt under en månad. Styrelsen beslutar om avgifterna. Det finns ingen reglering av vilken tid på året eller hur ofta avgifterna får höjas/sänkas. Det är heller inte reglerat hur högt/lågt avgiftsuttaget får vara.

Snyggt är det inte, men olagligt?
Gammal 2014-10-27, 22:07
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Jag hänger inte alls med varför det skulle vara olagligt att höja avgifterna tillfälligt under en månad. Styrelsen beslutar om avgifterna. Det finns ingen reglering av vilken tid på året eller hur ofta avgifterna får höjas/sänkas. Det är heller inte reglerat hur högt/lågt avgiftsuttaget får vara.

Snyggt är det inte, men olagligt?
Javisst är det tillåtet att höja årsavgiften med 100 %. Vad man skulle vilja se är väl protokoll på att det är just årsavgiften och inget annat som har höjts.
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 22:40
Maria211 Maria211 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2014
Standard

Återkommer med mer beskrivning av situationen som föregått avgiften.
Tack alla för dagens återkopplingar!
Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 23:15
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Jag kan bara tolka att budgeten behöver styras upp både kort och långsiktigt för att slippa framtida "chockhöjningar".
Svara med citat
Gammal 2014-10-28, 09:23
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det resonemang som förs i tråden huruvida avgiften är retroaktiv eller tillfällig.
Om styrelsen hade höjt årsavgiften med 8,3% och därmed tagit in den extra månadsavgiften under 12 månader istället för 1 månad, skulle det fortfarande ansetts vara en olaglig avgift enligt er?
Om ni tycker det, kan ni motivera varför?
Svara med citat
Gammal 2014-10-28, 10:22
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Om styrelsen hade höjt årsavgiften med 8,3% och därmed tagit in den extra månadsavgiften under 12 månader istället för 1 månad, skulle det fortfarande ansetts vara en olaglig avgift enligt er?
Höjning med årsavgiften med 8.3 % är helt ok, men då borde det bara gå att ta ut 8.3 % högre avgift denna månad, och sedan fortsätta med sådan höjd avgift under de kommande månaderna.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad har ni i avgift? Rickard1982 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 15 2014-03-23 16:57
HDs prejudicerande dom om att otillåten andrahandsuthyrning är tillåten Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-12-28 20:58
Kameraövervakning i brf otillåten oavsett om ok från boende, men... Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-12-09 14:56
Otillåten andrahandsuthyrning i brf? Trötter Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2010-05-10 18:41
Otillåten andrahandsupplåtelse bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare