Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-16, 12:31
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Fråga Tomträtt och höjda avgälder

Jag vill gärna veta vad ni andra vet om tomträtt. Det har ju för vissa föreningar förekommit mycket stora höjningar i tomträttsavgälden de senaste åren. Om jag förstått det rätt har de nya avgälderna ofta grundats på en antagen realränta på ca 3% på markens taxeringsvärde . Men variationerna har tydligen varit mycket stora mellan olika kommuner, många kommuner har utnyttjat situationen och krävt extremt stora höjningar (Solna, Marietorp Oxie).

Men det finns en pågående statlig utredning kring tomträttsavgälden (länk) och där förelås det att avgälden ska beräknas lika för hela landat. För flerbostadshus (dvs brf) ska avgälden beräknas till 2,75% av ett underlag, och underlaget ska vara 40% av markvärdet. Markvärdet ska beräknas vart 10:e år, och blir troligen något högre än taxeringsvärdet för marken. (Motsvarande beräkning utifrån taxeringsvärdet: avgälden kan preliminärt beräknas till 2,75% X 53% marktaxeringsvärdet). Dessutom föreslås en uppindexering varje år, så att det inte uppstår stora hopp. Målsättningen/förslaget är att nya lagen träder i kraft 2014.

Om detta blir verklighet, skulle det (om jag förstått det rätt) innebära kraftiga sänkningar (halveringar) för de föreningar som nyligen fått chockhöjda avgälder. För de föreningar som ännu inte blivit "uppräknade" blir höjningen mer rimlig.

Någon som vet mer om detta, eller har egen erfarenhet av tomträttsavgälden?
Gammal 2013-11-16, 16:50
limpan limpan är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2012
Standard

Vi har nyligen tecknat ny avgäld enligt beräkningen: marknadsvärdesnivån (markens taxeringsvärde uppräknat med 1,33) gånger avgäldsräntan på 3,25 %.

Markens taxeringsvärde bestäms i sin tur av hur stor byggrätt marken har och är alltså oberoende av markens yta. Finns ingen byggrätt angiven så kan man istället använda sig av en schablon på 1,25 gånger befintlig boarea och detta multipliceras med en värdenivå för området.

Nu har jag inte lusläst, men jag uppfattade det som att man även vid föreslagen förändring så behåller man gällande avgäld till dess period löper ut. I så fall skulle de som nyligen har fått en chockhöjning behöva vänta upp till nio år innan de får använda sig av den nya beräkningsmetoden (eventuellt läge för friköp). Samtidigt läste jag att kommunerna beräknas att få in totalt lite mer med den nya beräkningsmetoden. Hur det kan gå ihop med kraftigt sänkta avgälder? Lägre för en del och högre för andra antar jag...

Jag tycker att det låter bra med nya och enhetliga regler och det vore en bonus ifall det blir förmånligare för oss. För vår del skulle avgälden med den nya beräkningen sänkas med 20 procent jämfört med den gamla. Med nuvarande beräkning kommer den att höjas med 120 procent. Tvära kast minst sagt.
Svara med citat
Gammal 2013-11-16, 17:07
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Tomträttsavgälden är ett aber i föreningarna.

Vi har redan alldeles för många osäkerhetsfaktorer som påverkar vår boendekostnad, te x fjärrvärmen (blir det ett kallt eller varmt år), låneräntorna, när kommer stora underhåll mm.

Till detta skall alltså även "markhyra" läggas till. En kostnad som föreningarna dessutom har svårt att periodisera vettigt.

Jämfört med te x ett underhåll, där kan man ju ta in pengar lite i förväg, för att på så sätt jämnare föredela kostnaden och dessutom hålla den totalt sett lägre för medlemmarna i och med att räntekostnaderna blir lägre.

Har svårt att se några hållbara argument för en förening att inte friköpa sin mark, om kommunen nu öppnar för detta.
Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 12:58
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Fråga Tomträttsavgäld på 7,8% ???

Jag vill gärna väcka liv i denna fråga igen. Jag har nyligen stött på en förening i Sollentuna (Skeden Häggvik) som fått sin tomrättsavgäld höjd från 359 kkr till 1125 kkr. Räknat på aktuellt mark-taxeringsvärde innebär detta en procentuell avgift på 7,8% ! En fd ordföranden där säger att alla föreningar i Sollentuna drabbats på liknande sätt.

De procentvärden jag sett tidigare i samband med kraftiga höjningar har handlat om 2,5 - 3,0% av markens taxeringsvärde, och det är kanske inte helt orimligt. Men 7,8% ???

Jämför detta med det statliga utredningsförslaget på ca 1,5%. (Hur går det förresten med det förslaget?)

Är det någon som vet mer?
Gammal 2014-07-23, 13:39
limpan limpan är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2012
Standard

Det kom ett slutbetänkande 12 juni 2014 och i det ser det ut som att det inte blir någon schablonmetod för tomträtter och att det nu istället ska heta bostadsarrende.

Tanken är att ortspris ska gälla och att jordägare blir skyldiga att dokumentera sina arrendeavgifter. Alla registrerade arrendeavgifter på orten utgör sedan grunden för ortspriset.

I mina ögon ser det inte ut att bli några förenklade regler för flerbostadshus som för övrigt nämns mycket sparsamt i rapporten. Istället för att använda sig av taxeringsvärdet som baseras på byggrätten och kommunens värdekod så ska en ny värdering av ortens priser göras utifrån angränsade bostadsarrenden (som idag baseras på taxeringsvärdet).

Däremot finns det förslag på indexjusterade arrendeavtal och att det införs skyddsregler för att undvika allt för skillnader vid avtalsförnyelse.

Om man inte anser att man kan använda sig av taxeringsvärdet vad är det då till för?

Det verkar som att man vill utforma så generella regler som möjligt för att innefatta så mycket som möjligt.

Det ägnas stora avsnitt i rapporten till att belysa nackdelar med schablonmetod där betydelsen av frihet till individuella avtal verkar vara det starkaste. Nackdelar med ortspriser skrivs det däremot mindre om för i det fallet finns möjligheten att vända sig till arrendenämnden och vidare till hovrätten ifall man inte kommer överens.

Mer byråkrati med att införa och hantera registrering av arrendeavgifter istället för att använda och eventuellt justera taxeringsvärdena (som finns i register och kan omräknat till avgifter ifall det fanns en bestämd beräkningsmodell). Individuella avtal utifrån ortspriser där man måste argumentera för om något skiljer för den egna marken jämfört med ortspriset. Vill man skapa sig arbete i det byråkratiska Sverige?

Ett annat argument som används mot en schablonmetod är att det vid kontrollberäkningar visade sig att det på sina håll kan skilja rätt mycket jämfört med dagens nivåer. Varför ska man då utreda och ändra ifall man som mål har att inte ändra på dagens nivåer? Jag trodde att det var en av de större anledningarna för att tillsätta utredningen över huvud taget, att avgifter bestäms på likvärdigt sätt i hela landet.

De nya reglerna föreslås börja gälla tidigast 1 juli 2016.

Rapporten hittar ni här:
http://www.regeringen.se/sb/d/18314/a/242154
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Överlåtelse av tomträtt i brf Malla Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-12-30 18:47
Bostadsrättsförening med tomträtt, hur värdera? Sakura Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2010-09-06 11:43
Bara tomträtt till nya hyreshusbyggen - Göteborgs-Posten Admin Senaste Nytt 0 2009-04-28 23:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare