Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-03, 09:54
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Dubbel avgift för bostadsrättslokal ???

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Kan det vara förändringen med lokalen som gjort att Admins avgift ligger 5.2 procent högre än väntat om man går efter insatsen/andelstalet?
Det kan jag förvisso kontrollera genom att leta reda på vad jag betalade i avgift 1999-2000 och jämföra med de sammanlagda årsavgifterna i årsredovisningen för denna period.

Om en bostadsrättslokal avsägs (och därmed upphör) och denna lokal sedan "hyrs ut" till samma avgift som den f.d. bostadsrättslokalens avgift enligt dess insats (som är fördelningsgrunden i föreningen) hur skulle man då kunna motivera att även fördela lokalens avgift enligt andelstal på kvarvarande bostadsrättshavare?

Är det rätt att föreningen för en och samma bostadsrätt tar ut samma avgift både från hyresgästen och från resterande bostadsrättshavare, dvs en dubbel intäkt?

Detta utan att någon bostadsrättshavare informerats (varken i årsredovisning, till mäklare eller någon annanstans) om;
  • att föreningen tar ut dubbel avgift
  • att föreningen har dubbla andelstal
  • att andelstalet (baserat på insatsen) ökats för resterande bostadsrättshavare och från när detta gjorts
  • hur mycket andelstalet (baserat på insatsen) förändrats för varje bostadsrättshavare (vilket i mitt fall i så fall lett till en ökning av avgiften med 5,2-5,3%).
Alltså:
Om det är så att den avsagda bostadsrättslokalen skulle ha fortsatt att vara bostadsrättslokal efter att den avsades 2001 har styrelsen - utan särskild redovisning om detta - ägnat sig åt andrahandsuthyrning sedan 2001 samt varit fri att sätta vilken hyresnivå styrelsen ville. Dvs styrelsen är fri att ta ut en hyra som ej är kopplad till den ägarlösa bostadsrättslokalen och dess tillhörande insats
.

Och:
Med fri hyressättning för lokalen, hur kan en övergång från insatser till andelstal som fördelningsgrund motiveras?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-02-04 klockan 13:52.
Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 10:15
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Styrelsen skyldig att bevisa att avgiftsfördelning är i enlighet med stadgar

Jag tycker att Admin kan fråga styrelsen hur de har räknat fram hans avgift och få en förklaring till diffen med konkreta siffror. Styrelsen är skyldig att bevisa att avgiftsfördelningen är gjord i enlighet med stadgarna annars kan Admin klandra sin avgift.

Tillägg: Bevisligen kan man med enkelhet räkna rätt när en intäktskälla faller bort utan att krångla till det med krokiga lagvrängningar eller trixande med årsredovisningen.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-24 klockan 20:57. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 10:32
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Hur har avgift räknats fram?

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
... fråga styrelsen hur de har räknat fram hans avgift och få en förklaring till diffen med konkreta siffror. Styrelsens är skyldig att bevisa att avgiftsfördelningen är gjord i enlighet med stadgarna annars kan Admin klandra sin avgift.
Jag har naturligtvis frågat styrelsen. Svar lär dröja, men styrelsen vet säkert inget om detta, utan det är bara HSB som sitter inne med informationen om hur HSB fördelat avgifterna i föreningen (vilket HSB varit duktiga på att hemlighålla för medlemmarna).

Jag vill veta från styrelsen vad mitt andelstal (baserat på insats) ligger på idag och hur det räknats ut i det fall andelstalet idag skiljer sig från det andelstal som föreningen (via HSB) tidigare uppgivit till mig.

Men nu kommer det intressanta.
Jag vet redan vad andelstalet för min bostadsrätt uppges vara idag!

Aktuellt andelstal (baserat på insats) för min bostadsrätt är inte samma som före 2001 (då det låg på
0,44097 %), men det är en marginell skillnad (och när mitt andelstal ändrades framgår inte någonstans).

Alltså har andelstalet för den avsagda bostadsrättslokalen inte fördelats på resterande bostadsrättshavare någon gång efter avsägelsen 2001.
Ingen förändring av andelstalen baserat på insats har gjorts efter avsägelsen av bostadsrättslokalen
.

Rörigt?

Not.
För att komplicera frågan ännu mer så har jag tidigare skrivit;

Citat:
Uträkning andelstal
  1. Andelstal för min bostadsrätt före avsägelsen av bostadsrättslokal i föreningen:
    3 730 kr (min insats) / 846 100 kr (totalt insatskapital enl. årsredovisning, som varit samma i årsredovisningarna såväl före som efter avsägelsen av bostadsrättslokalen) = 0,0044085 (men fastställd till 0,44097 % för min bostadsrätt sedan begynnelsen, enl. uppgift !!!).

Fråga: Varför stämmer inte mitt av föreningen uppgivna andelstal (0,0044097) med det här uträknade andelstalet (0,0044085)?

Det andelstal som gäller för mig idag är alltså (0,0044097 - 0,0044085 =) 0,0000012 lägre (ingen anmärkningsvärd skillnad, men dock).
    .
    .
  2. Andelstal för min bostadsrätt efter avsägelsen av bostadsrättslokal i föreningen:
    3 730 kr (min insats) / 807 890 kr (dvs 846 100 - lokalens insats på 38 210 kr) = 0,0046170 (dvs uträknat andelstal för min bostadsrätt från våren 2001, om andelstal baserat på insats då hade förändrats).

Det skulle alltså - om bostadsrättslokalens insats dras ifrån - bli en höjning av mitt andelstal med (0,0046170 - 0,0044085 =) 0,0002085 jämfört med det från början fastställda andelstalet (0,44097 %).
Om HSB gör en dylik uträkning åt styrelsen vid övergång till andelstal som fördelningsgrund kommer min avgift att stiga med drygt 170 kr/månad.

Årsredovisning, nettoomsättning 2012-12-31: Årsavgifter bostäder 9 681 966.
0,0044085 (andelstal idag) * 9 681 966 = 42 683 kr/år för min lgh.
0,0046170 (andelstal efter)* 9 681 966 = 44 702 kr/år för min lgh.
44 702 - 42 683 = 2 019 kr/år = 168 kr/mån i avgiftshöjning.
Från och med januari 2013 höjdes månadsavgiften med 2%; 1,02 * 168 kr/mån = 172 kr i avgiftshöjning.

I sådant fall, förutom att styrelsen gör en smyghöjning nu av avgifterna genom att höja hyresavgifterna för p-platserna i föreningen med drygt 100%, så kommer ännu en smyghöjning genom att föreningen går över till andelstal som fördelningsgrund.
OBS!
Uppgift om min lägenhet och dess andel i föreningen:
2000-08-31 Lägenhetens andel i bostadsrättsföreningen = 0,44097% (enligt avräkningsbesked från HSB, dvs före återgång av bostadsrättslokal till föreningen).
2014-02-01 Andelstal (%) insats och årsavgift = 0,44085% (enligt HSB, ingen förklaring finns varför mitt andelstal minskat med 0,00012%, eller när - mellan år 2000 och 2014 - detta skett)
.

Alltså är, för min lgh, andelstalet enligt insats och andelstalet för årsavgiften fortfarande år 2014 identiska (inga dubbla andelstal har tagits fram trots återgång av bostadsrättslokal till föreningen år 2001).

Bostadsrättslokal (343 kvm) som återgått till brf (HSB uppger att Brf brf är 100% huvudägare):
2014-02-01 Andelstal (%) insats och årsavgift = 4,51601 % (Insats = 38 210 kr)
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-02-04 klockan 00:13.
Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 10:54
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ingen insyn i hur årsavgifter fördelats i en brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Detta utan att någon bostadsrättshavare informerats (varken i årsredovisning, till mäklare eller någon annanstans) om;
  • att föreningen tar ut dubbel avgift
  • att föreningen har dubbla andelstal
  • att andelstalet (baserat på insatsen) ökats för resterande bostadsrättshavare och från när detta gjorts
  • hur mycket andelstalet (baserat på insatsen) förändrats för varje bostadsrättshavare (vilket i mitt fall i så fall lett till en ökning av avgiften med 5,2-5,3%).
Alltså:
Om det är så att den avsagda bostadsrättslokalen skulle ha fortsatt att vara bostadsrättslokal efter att den avsades 2001 har styrelsen - utan särskild redovisning om detta - ägnat sig åt andrahandsuthyrning sedan 2001 samt varit fri att sätta vilken hyresnivå styrelsen ville. Dvs styrelsen är fri att ta ut en hyra som ej är kopplad till den ägarlösa bostadsrättslokalen och dess tillhörande insats
.
Om det bokföringsmässigt tagits ut "dubbel avgift" för lokalen när den hyrdes ut har nog inget betydelse. Allt kommer ändå bostadsrättsföreningen, och därmed alla medlemmar, tillgodo.

Det kan vara så att alla i föreningen har 5.2 % högre avgift än väntat. I så fall torde avgiftsfördelningen vara ok.

Värre är det förstås om det inte blir 5.2 % skillnad om man räknar på någon annan bostadsrätt.
Som kluringen säger skulle man behöva veta vad alla har betalat i årsavgift under året, men sådana uppgifter är ju styrelsen inte skyldig att lämna ut.

Det är naturligtvis otillfredställande att det är så svårt för alla utanför styrelsen att få insyn i hur årsavgifterna faktiskt har fördelats i bostadsrättsföreningen.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-24 klockan 20:59. Anledning: Rättat tagg
Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 11:56
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Räkneexempel insatsfördelning och avgifter

Citat:
Det kan ju vara så att alla i hela föreningen har 5.2 % högre avgift än väntat. I så fall torde avgiftsfördelningen vara ok.
I så fall skulle summan inbetalda avgifter också vara 5,2 % högre och då skulle Admins andel stämma. Men vid en proportionalitets fördelning stämmer inte den procentuella förändringen i alla lägen.

Ett enkelt räkneexempel:

Om vi antar att vi har en liten lättbegriplig bostadsrättsförening som har följande insatsfördelning:
A= 20, B=25 C=15, D=10, E=30; ger insatskapitalet = 100

Vidare antar vi att förenings intäktsbehov via avgifterna är= 200 000 kr. Avgifterna kommer att se ut så här efter fördelning:

A=40 000, B=50 000, C=30 000, D= 20 000, E=60 000; ger summa avgifter = 200 000 kr

Nu gör E en avsägelse och är inte längre delaktig med sitt bidrag varvid insatskapitalet reduceras till 70. Samma formel ger då följande avgifter fördelat på de kvarvarande medlemmarna.

A=57 143, B= 71 429, C=42 857, D= 28 571; ger också summa avgifter 200 000 kr. Notera att den procentuella avgiftshöjningen inte är lika för alla, likväl är beräkningen korrekt enligt proportionalitetsprincipen.

För att ge en rättvisande bild i årsredovisningen kan man informera om hur omräkningen har gjorts i verksamhetsberättelsen under rubriken "avgifter". Att trixa med obefintliga transaktioner i noter enligt Haralds modell är fel och strider mot årsredovisningslagen.

Citat:
Det är naturligtvis otillfredställande att det är så svårt för alla utanför styrelsen att få insyn i hur årsavgifterna faktiskt har fördelats.
Det håller jag med om.
Gammal 2014-02-03, 12:15
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Odefinierad avgiftshöjning i brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Notera att den procentuella avgiftshöjningen inte är lika för alla, likväl är beräkningen korrekt enligt proportionalitetsprincipen.
Ja, nu kan orsaken till min alltför höga avgift, med 5,2-5,3 % för mycket, inte vara kopplad till den avsagda bostadrätten, eftersom mitt skriftliga andelstal, baserat på insats, är samma som före avsägelsen, men om en omräkning av avgifterna hade gjorts (vilket inte skett enligt vad som framgår av andelstal) i föreningen pga en färre bostadsrätt så skulle en del bostadsrättshavare få mer och andra mindre avgiftshöjning än vad jag har, i relation till insatsen.

Senast redigerad av Admin: 2014-02-03 klockan 23:11.
Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 11:08
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citerar från den andra tråden (Styrelsen kör över medlemmarna)
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
I årsavgiften ingående ersättning för värme och varmvatten, elektricitet, sophämtning eller konsumtionsvatten kan beräknas efter förbrukning.
För informationsöverföring kan ersättning bestämmas till lika belopp per lägenhet
.
Kan det vara så att diffen är ett extrapåslag för "informationsöverföring" som styrelsen inte informerat om?
I så fall är detta ett bra exempel på styggelsen med hemliga styrelseprotokoll eftersom det inte går att kontrollera om det finns ett sådant styrelsebeslut.
Gammal 2014-02-04, 11:24
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Dubbel avgift för lokal

Nej, informationsöverföringen (bredband) betalar vi var och en dyrt för genom vår uppkoppling till HSB BoLina i Malmö (separat specificerad avgift på våra avier från HSB).

Har nu kollat de flesta/alla olika typer av bostadsrätter i föreningen, och det verkar som om alla bostadsrättshavare idag betalar 5,1-5,8% mer än aktuellt uppgivet andelstal baserat på insats.

HSB har tydligen i hemlighet gjort ett påslag (som alltså verkar variera i procent för de olika bostadsrättstyperna i föreningen, vilket inte kan vara korrekt) på årsavgiften för bostadsrätterna i samband med att bostadsrättslokalen upphörde, samtidigt som föreningen tagit ut full bostadsrättsavgift för lokalen (i föreningens ägo, gemensam egendom) fram till att hyresgästen för lokalen avhystes i mars 2012.

Jag har skrivit följande till styrelsen;

Alla bostadsrättshavare i föreningen har säkert betalat för hög avgift (5,1 - 5,8% högre än korrekt avgift, enligt uppgivet andelstal baserat på insats).
Det kan bara, som jag ser det, bero på att HSB - utan att medlemmarna ens informerats om detta på något sätt - på eget bevåg fördelat (även om denna fördelning inte verkar ha gjorts på korrekt sätt) avgiften (dvs andelen) för den 2001 upphörda bostadsrättslokalen på resterande medlemmar.

Det innebär följaktligen att föreningen;
• dels fördelat den f.d. bostadsrättslokalens andel på resterande bostadsrättshavare (utan att uppgivna andelstal förändrats)
• dels tagit ut en hyresavgift för den f.d.bostadsrättslokalen i samma nivå som den tidigare andelen i föreningen.
Dvs föreningen har tagit ut dubbel avgift för lokalen sedan 2001 fram till dess att hyresgästen avhystes (mars 2012).

Med andra ord är det meningslöst att ändra fördelningsgrund eftersom avgifterna redan korrigerats genom att den f.d. bostadsrättslokalens andel (enl. insats) fördelats på övriga bostadsrättshavare (om än med för mycket)!

Som jag tidigare förklarat finns det ingen som helst anledning att varken ändra stadgar eller fördelningsgrund.
Lokalen har sedan 2001 kunnat hyras ut till valfri hyra, eller göra vad vi vill med.

Bostadsrättslokalen upphörde 2001 (om tillhörande överlåtelseavtal kan anses juridiskt riktigt trots att det helt saknar underskrifter), och sedan dess har föreningen varit helt fri att hyra ut lokalen (dvs föreningens gemensamma egendom) till valfri/lägre hyresavgift eller att föreningen - via stämmobeslut - tar beslut om vad annat som ska göras med lokalen.
  • Faktum är att det inte finns något giltigt avtal för överlåtelse av den f.d. bostadsrättslokalen till föreningen.
    Styrelsen är skyldig att kontrollera detta och informera medlemmarna om vad som gäller (innan stämma om den tidigare bostadsrättslokalen, eller något som hör till denna lokal).
    .
  • Faktum är att bostadsrättshavarna (i alla fall samtliga jag kontrollerat) fått en högre avgift (5,1 - 5,8 %) än vad bostadsrätternas av HSB uppgivna andel uppgår till.
    Styrelsen är skyldig att kontrollera detta och informera medlemmarna om detta (innan stämma om den tidigare bostadsrättslokalen, eller om stadgeändring pga bostadsrättslokalen, eller om något annat som hör till denna lokal).
Dessutom ska vi inte anta HSB:s normalstadgar rakt av och i sin helhet. En stadgeändring ska föregås av en seriös utredning (lämpligen via en arbetsgrupp som tillsätts av styrelsen) och skriftlig presentation innan stämman av vilka förändringar som gjorts (styrelsen har inte ens tillfogat tillhörande index till stadgeförslaget).

Styrelsen har fått information om vad som gäller från mig. Oavsett om styrelsen inte litar på mig, eller styrelsen bara litar på vad HSB säger, så är styrelsen skyldig att kontrollera och verifiera vad som gäller innan stämman behandlar denna fråga på något sätt.

Om styrelsen en andra gång tar upp den f.d. bostadsrättslokalen/stadgeändring/ändrad fördelningsgrund på en stämma som kostar medlemmarna onödiga pengar och som tar upp onödig tid för medlemmarna så följer styrelsen inte de skyldigheter styrelsen har.

Föregående extrastämma om bostadsrättslokalen skulle kunna betecknas som bara ett slarvigt hastverk av styrelsen, men om styrelsen nu kallar till en stämma för stadgeändring pga bostadsrättslokalen så är detta ett fullt medvetet fel av styrelsen. Styrelsen kan inte skylla på HSB eller någon annan. Styrelsen kan inte vara så beroende av HSB och förlita sig helt på allt HSB säger.

Det första styrelsen måste göra - innan något annat (som t ex stadgeändring/ändring av fördelningsgrund) -, om styrelsen vill verka i medlemmarnas intresse och förtjäna ansvarsfrihet, är att;
  1. Se till så att
    *
    rätt andelstal baserat på aktuell insats uppges,
    *
    rätt fördelning görs, och att
    * avgift fördelas på juridiskt korrekt sätt för varje bostadsrättshavare.
    Detta är enkelt gjort. HSB behöver inte anlitas för detta. Jag kan göra detta åt styrelsen om ni tycker det är besvärligt.
    -
  2. Kontrollera och verifiera att det är juridiskt riktigt att föreningen äger lokalen, med fullständig skriftlig information till alla medlemmar om detta.
    -
  3. Mycket snabbt, innan extrastämman 10/2, gå ut till alla medlemmar om att styrelsen drar tillbaka punkten i dagordningen om stadgeändring.
Jag förstår att styrelsen - trots styrelsens skriftliga löfte till medlemmarna att ingen avgiftshöjning skulle ske 2014 - vill höja medlemmarnas avgifter (via drygt 100% ökning av avgift för p-plats, vilket då är en selektiv höjning av avgifter, samt via ny fördelningsgrund), men avgiftshöjningar ska ske ärligt och juridiskt korrekt, utan att fortsatt undanhålla viktig information för medlemmarna.

OBS!
Det står klart och tydligt i kallelsen till extrastämman;
"Stadgeändringen motiveras främst av att föreningen behöver ändra fördelningsgrund till andelstal för att förenkla hanteringen i samband med beslut om upphörande av bostadsrättslokal nr 243.".
Så det är ingen tvekan om att styrelsen tror att det behövs en stadgeändring (där styrelsen t.o.m. förändrar stadgarna helt, i stället för bara den i så fall nödvändiga biten med fördelningsgrund) för att den redan upphörda bostadsrättslokalen ska upphöra.
Bostadsrättslokalen upphörde 2001 och den f.d. bostadsrättslokalens andel har därefter fördelats mellan resterande bostadsrättshavare
.

Senast redigerad av Admin: 2014-02-04 klockan 18:37.
Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 13:12
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Exempel insats samt avgift före och efter

Not.
Årsredovisning, nettoomsättning 2012-12-31: Årsavgifter bostäder 9 681 966.
(Avgiften höjdes med 2% 2013-01-01, därav att detta läggs till i överslagsberäkningen nedan för att dagens avgift ska matcha summan av årsavgifterna som redovisats för 2012.)

Insats 3 010 kr
Andelstal (%) = 0,35575 Avgift 3 087 kr/mån = 37 044 kr/år
* Korrekt andelstal/avgift = 0,0035575 * 9 681 966 = 34 444 kr/år * 1,02 = 35 132 kr/år -> 1 912 kr/år för mycket, dvs 5,4 %.
Nytt andelstal: 3 010 kr / 807 890 kr = 0,0037257 -> Ny avgift = 36 072 kr/år * 1,02 = 36 793 kr/år
Avgiftsökning: 36 793 kr/år - 35 132 kr/år = 1 661 kr/år
----------------------------
Insats 3 110 kr
Andelstal (%) = 0,36757 Avgift 3 188 kr/mån = 38 256 kr/år
* Korrekt andelstal/avgift = 0,0036757 * 9 681 966 = 35 588 kr/år * 1,02 = 36 300 kr/år -> 1 956 kr/år för mycket, dvs 5,4 %.
Nytt andelstal: 3 110 kr / 807 890 kr = 0,0038495 -> Ny avgift = 37 271 kr/år * 1,02 = 38 016 kr/år
Avgiftsökning: 38 016 kr/år - 36 300 kr/år = 1 716 kr/år
Insats 3 160 kr
Andelstal (%) = 0,37348 Avgift 3 239 kr/mån = 38 868 kr/år
* Korrekt andelstal/avgift = 0,0037348 * 9 681 966 = 36 160 kr/år * 1,02 = 36 883 kr/år -> 1 995 kr/år för mycket, dvs 5,4 %.
Nytt andelstal: 3 160 kr / 807 890 kr = 0,0039114 -> Ny avgift = 37 870 kr/år * 1,02 = 38 627 kr/år
Avgiftsökning: 38 627 kr/år - 36 883 kr/år = 1 744 kr/år
Insats 3 730 kr
Andelstal (%) = 0,44085 Avgift 3 821 kr/mån = 45 852 kr/år
* Korrekt andelstal/avgift = 0,0044085 * 9 681 966 = 42 683 kr/år * 1,02 = 43 536 kr/år -> 2 316 kr/år för mycket, dvs 5,3 %.
Nytt andelstal: 3 730 kr / 807 890 kr = 0,0046170 -> Ny avgift = 44 702 kr/år * 1,02 = 45 596 kr/år
Avgiftsökning: 45 596 kr/år - 43 536 kr/år = 2 060 kr/år
Insats 4 130 kr
Andelstal (%) = 0,48812 Avgift 4 220 kr/mån 50 640 kr/år
* Korrekt andelstal/avgift = 0,0048812 * 9 681 966 = 47 260 kr/år * 1,02 = 48 205 kr/år -> 2 435 kr/år för mycket, dvs 5,1 %.
Nytt andelstal: 4 130 kr / 807 890 kr = 0,0051121 -> Ny avgift = 49 495 kr/år * 1,02 = 50 485 kr/år
Avgiftsökning: 50 485 kr/år - 48 205 kr/år = 2 280 kr/år
Insats 4 180 kr
Andelstal (%) = 0,49403 Avgift 4 272 kr/mån 51 264 kr/år
* Korrekt andelstal/avgift = 0,0049403 * 9 681 966 = 47 832 kr/år * 1,02 = 48 788 kr/år -> 2 476 kr/år för mycket, dvs 5,8 %.
Nytt andelstal: 4 180 kr / 807 890 kr = 0,0051740 -> Ny avgift = 50 094 kr/år * 1,02 = 51 096 kr/år
Avgiftsökning: 51 096 kr/år - 48 788 kr/år = 2 308 kr/år

Senast redigerad av Admin: 2014-02-04 klockan 13:28.
Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 15:44
limpan limpan är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2012
Standard Vad ingår i avgiften?

Finns det ingen avgift som fördelas per lägenhet istället för efter andelstal?

Hos oss så har vi fördelning efter andelstal förutom bredbandet som läggs separat. Bredbandsavgiften är inbakad i månadsavgiften. Tar man vad som står på räkningen och delar med summan av föreningens totalt inkomna avgifter så ligger min nivå på 165 kr/mån över vad andelstalet säger (samma som bredbandet kostar).
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andelstal för insatser & andelstal för beräkning av avgifter Bengt Nyman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2013-01-14 10:11
Insatser och andelstal Gusten Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 10 2012-08-13 12:45
Sänka avgift / ändra andelstal? Tippsu Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2012-03-18 21:53
Lätt bli av med medlem i brf som inte betalar in avgift? Polakow Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-06-07 11:11
Höjning av enskild medlems avgift - andelstal i brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 15:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare