Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-22, 23:43
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Vågar du anlita Bostadsrätterna (SBC) efter att du sett detta?

Av en medlem i detta forum har jag informerats om vad Bostadsrätterna (gamla SBC) skriver i sina faktablad.

Det står där;

"Det är bara till ordinarie föreningsstämma som motioner kan lämnas", skriver Bostadsrätterna.

Visst är det väl sorgligt att en bostadsorganisation är så här okunnig?

Om en organisation är så här ofattbart okunnig om regelverken gör man nog säkrast i att avhålla sig från att ha någon kontakt med dem.

Jag vill uppmana Bostadsrätterna/SBC att läsa detta forum så att de kan lära sig lite mer om bostadsrätter, och det är bara att kontakta mig om ni vill att jag ska hålla kurser för er i bostadsrätt.

Det är inte det enda felet i denna text, men jag går inte in närmare på de övriga faktafelen (vilket är många) i faktabladet, eftersom detta exempel i sig tydligt nog visar på organisationens akuta behov av utbildning inom bostadsrätter.

Tillägg:
Hmm, vid närmare eftertanke måste jag nog ändå ta upp i alla fall ännu ett fel i det faktablad från Bostadsrätterna som är späckat med felaktigheter
.

Bostadsrätterna skriver;
"Kommer det in motioner efter det datum som styrelsen har satt kan de inte följa med kallelsen och därför inte heller tas upp på stämman."
För det första drar Bostadsrätterna alla efter en kam och generaliserar efter hur regelverket ser ut i en mindre del av bostadsrättsföreningarna.
Det går naturligtvis inte att göra detta!

För det andra är det absolut inget som hindrar att motioner
som kommer in efter det datum som är bestämt, behandlas och tas upp.
Senaste datum för motioner borde inte finnas, men så länge det nu gör det så är styrelsen ändå fri att ta upp motioner som "kommit in för sent", så länge det sker enligt likabehandlingsprincipen samt öppet, och punkten finns med i kallelsen.
Senaste-datumet för inkommande av motioner är ju inte till för medlemmarnas eller föreningens säkerhet, utan enbart för att styrelsen ska hinna bemöta motionerna och skicka med sina synpunkter.
I många föreningar blir nog resultatet betydligt bättre om styrelsen avhåller sig från att bemöta motionerna. Alltså i den stora del av föreningar där styrelsen rekommenderar avslag på motioner på rutin
.

Som en parantes kan nämnas att systemet är fel som det ser ut idag (dvs inte i enlighet med vad som gäller i övrigt enligt regelverken för en brf). Det är högst orimligt att styrelsen har sista ordet på motionerna. Motionerna är ju inte riktade till styrelsen utan till de övriga medlemmarna, och därför är det givet att styrelsen inte ska ha denna fördel, i strid med regelverken. Varje brf måste därför stadga att motionären ska ha sista ordet till sina motioner innan de går ut till övriga medlemmar.

För det tredje behöver man ofta inte ens motioner för att ta beslut på stämman på förslag av medlemmarna, så länge förslaget är kopplat till antingen någon punkt av standardpunkterna i dagordningen eller till en existerande motion. I detta sammanhang är det viktigt att understryka detta... vilket Bostadsrätterna inte gjort.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-03-23 klockan 00:21.
Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 00:53
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Fråga Fråga

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Av en medlem i detta forum har jag informerats om vad Bostadsrätterna (gamla SBC) skriver i sina faktablad.

"Det är bara till ordinarie föreningsstämma som motioner kan lämnas", skriver Bostadsrätterna.
Du skriver att detta inte stämmer, men inte varför. Exakt vilket lagtext stödjer du dig på? Jag själv är faktiskt något villrådig i frågan.
Gammal 2013-03-23, 01:48
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Varför skulle man inte kunna motionera till extrastämma?

Oj, där ser man. Jag drog tydligen den förhastade slutsatsen att alla med erfarenhet inom området kände till detta. Fel av mig, och ta det absolut inte som kritik. Jag vet att du säkert kan mer betydligt mer om bostadsrätter än Bostadsrätterna, och jag har den största respekt för din sällsynt breda kompetens. Jag stöter ju också på frågor ibland där jag frågar mig själv hur jag kunnat missa att känna till detta.

Jag behöver sömn så har tyvärr inte möjlighet att ge något mer uttömmande svar, men jag vill rekommendera att vända på din fråga så ger svaret sig själv;
Var står det någonstans att medlemmar bara får lämna in motioner till ordinarie föreningsstämma? Dvs vilken lagtext stödjer sig Bostadsrätterna på när de hävdar att motioner inte kan lämnas in av medlemmarna till extra föreningsstämma?

Som lite kuriosa kan jag bara snabbt nämna att HSB Malmö upphörde helt med sina traditionella årliga extrastämmor efter att jag nyttjat mig av min rättighet som medlem att skicka in motioner till en extra föreningsstämma. HSB kände inte heller till att motioner kan lämnas in till extrastämma, så mina motioner kom som en kalldusch för dem. Men idag vet HSB vad som gäller, tack vare mig.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 08:24
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
OBS! OBS! OBS! Vågar du anlita Bostadsrätterna (SBC) efter att du sett detta?

Den ordinarie stämman är ju någorlunda känd i förväg när den kommer, och därmed en chans att lämna in motioner i tid.

En kallese till extra föreningsstämma brukar väl komma utan förvarning, och när kallelsen gått ut är det ju för sent att lämna in motioner.
Så frågan är om det i praktiken bara är till ordinarie stämman som alla har chansen att få in motioner i tid ?

Jag såg ett annat SBC-faktablad där man definierar begreppet andelstal på ett sätt som det var i BRL för över 40 år sedan, men som det inte verkar användas idag. Återkommer om detta.

Kommentar av Admin:
Fortsatta inlägg som hör till andelstal flyttade till separat tråd för detta;

SBC's definition av andelstal

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 21:04. Anledning: Flyttat inlägg utanför ämnet till separat tråd
Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 08:40
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Senaste datum för motioner borde inte finnas, men så länge det nu gör det så är styrelsen ändå fri att ta upp motioner som "kommit in för sent", så länge det sker enligt likabehandlingsprincipen samt öppet, och punkten finns med i kallelsen.
Jag tycker att senaste datum, som ger alla tid att fundera över motionen och kanske även tid att rådfråga andra, är riktig och viktig princip och regel, som bör följas. Man ska inte komma illa förberedd att rösta om kanske viktiga och komplicerade frågor.

Citat:
I många föreningar blir nog resultatet betydligt bättre om styrelsen avhåller sig från att bemöta motionerna
.
Det kan vara sant ibland, men generellt gäller nog att styrelsen har kunskaper och erfarenheter som gör att den måste tillåtas att få ge sin gemensamma bedömning om de har en sådan. Har medlemmarna då fått rimlig tid att både fundera över styrelsens svar och sin egen erfarenhet och kunskap om saken, kan man väl tycka (åtminstone gör jag det) att föreningen maximalt försökt utnyttja sin samlade kunskap. Och alla har fått tid att fundera över vad man vill i frågan. Beslut är ju ofta möjliga att ändra i kommande motioner, om det visar sig att det blev fel.

Citat:
Det är högst orimligt att styrelsen har sista ordet på motionerna.
Men det har den ju inte. Det återstår en batalj med medlemmarna på stämman. May the best arguments win!
Citat:
Motionerna är ju inte riktade till styrelsen utan till de övriga medlemmarna, och därför är det givet att styrelsen inte ska ha denna fördel,
Rent generellt kan man väl inte undvika att styrelsen har fördel här. Men sista ordet är ännu inte sagt. Och rent generellt kan nog även sägas att alla bör ha fördel av att låta styrelsen uttrycka sin åsikt och vilja. Styrelsen får inte med automatik ses och betraktas som ondsint och illvillig. Då blir inga diskussioner vilande på s k saklig grund.
Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 16:43
Admins avatar
Systemadministratör

Standard Odemokratiskt motionsförfarande - Måste ändras!

Citat:
Det är högst orimligt att styrelsen har sista ordet på motionerna.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Men det har den ju inte. Det återstår en batalj med medlemmarna på stämman.
Jag var lite otydlig, jag förtydligar läget;
Det är högst orimligt att styrelsen har sista ordet på motionerna innan motionerna ska behandlas av medlemmarna, och att styrelsen ofta har sista ordet under behandlingen av motionerna på stämman eftersom mötesordföranden nästan alltid är partisk till styrelsens fördel
.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
May the best arguments win!
Verkligheten är däremot en annan;
May the one with the most and best tricks up the sleeve win.
För det är tyvärr den bistra verkligheten, och jag har i det närmaste oändligt många bevis för det. Vem som har bäst argument påverkar sällan något när det gäller motioner
.

Se de skriftliga svar jag får på mina motioner från såväl styrelsen i den brf där jag bor som från styrelsen för HSB Malmö. Svaren till motionerna är som skrivna av någon med intelligens/kunskap av en treåring. Var och en kan själv se detta med egna ögon, så ingen kan anklaga mig för att överdriva när jag säger detta.

Så om man tror att en avgörande fråga är vilka argument som är bäst, är man så fel ute som det överhuvudtaget är möjligt att vara.

I en battalj mellan motionärens tungt underbyggda argument stöttade med fakta och lagparagrafer och styrelsens felstavade sandlådeargument utan någon som helst relevans för frågan, så är det nästan alltid givet att styrelsens infantila rekommendation till avslag vinner. Det är verkligheten som man måste utgå från när man diskuterar problemen med motioner.

Att motionären allid ska få sista ordet till sina motioner innan motionerna kommer ut till medlemmarna är alltså inget som löser problemen, men det jämnar i alla fall ut oddsen en liten bit.

Senast redigerad av Admin: 2013-03-23 klockan 19:42.
Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 21:44
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Du skriver att detta inte stämmer, men inte varför. Exakt vilket lagtext stödjer du dig på? Jag själv är faktiskt något villrådig i frågan.
Följande lag säger inget om "årsstämma" eller "ordinarie föreningsstämma" utan använder endast ordet "föreningsstämma":
https://lagen.nu/1987:667#K7P6S1
Citat: "En medlem har rätt att få ett ärende behandlat vid en föreningsstämma, om han begär det i den ordning och inom den tid som kan vara bestämd i stadgarna. Saknar stadgarna sådana bestämmelser, skall medlemmen skriftligen framställa sin begäran hos styrelsen i så god tid att ärendet kan tas upp i kallelsen till stämman"

Sedan har ju förstås Gusten en stor poäng med hur det i praktiken kan gå till:
Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Den ordinarie stämman är ju någorlunda känd i förväg när den kommer, och därmed en chans att lämna in motioner i tid.

En kallese till extra föreningsstämma brukar väl komma utan förvarning, och när kallelsen gått ut är det ju för sent att lämna in motioner.
Så frågan är om det i praktiken bara är till ordinarie stämman som alla har chansen att få in motioner i tid ?
Ovanstående problem kan dock lösas (om viljan finns) av en styrelse som är intresserad av att ge medlemmarna möjlighet att skicka in motioner, såvida det inte är ett akut behov av extrastämma (t.ex. om många ledamöter/suppleanter har hoppat av eller vill hoppa av så att styrelsen inte längre är beslutsför).

Med andra ord, det där om att "kallese till extra föreningsstämma brukar väl komma utan förvarning" är ju ett val av en dålig styrelse att skicka ut en kallelse utan förvarning.

En bättre styrelse skulle kunna välja att kommunicera följande typ av budskap till alla medlemmar:
"Om några veckor har vi i styrelsen för avsikt att kalla till extrastämma, så nu har du chansen (om du skyndar dig) att skicka in egna motioner till den extrastämman"

Jag hävdar alltså att följande kategoriska påstående är felaktigt:
"Det är bara till ordinarie föreningsstämma som motioner kan lämnas."
(d.v.s. det citat som fick Admin att starta denna tråd)

Ett mer korrekt påstående skulle vara att:
"Det är bara till ordinarie föreningsstämma som motioner kan lämnas till en förening som alltid väljer att skicka ut kallelser till extrastämmor utan att förvarna medlemmarna om att de har möjlighet att skicka in motioner till dessa."

Senast redigerad av Tomas: 2013-03-23 klockan 22:15. Anledning: Fixade bara till en liten felskrivning (raderade ett ord)
Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 23:02
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Varje medlem som så önskar kan få en motion behandlad på varje extrastämma

Ja, precis som Tomas konstaterat finns det ingen begränsning i lagen till vilken typ av stämma som motioner kan skickas in. Om Bostadsrätterna bemödat sig med att läsa lagen innan de publicerar sina faktablad så hade de kunnat se vad som gäller, och undvika dylika allvarliga felaktigheter.

Det är riktigt att medlemmarnas möjlighet att motionera till extrastämmor försvåras eftersom styrelser sällan förvarnar om dessa. Men det finns en mycket enkel lösning på detta som jag använt mig av under de senaste 8 åren för att alltid vara garanterad att mina motioner behandlas på extrastämmor.

Det är bara att vid valfri tidpunkt på året lämna in en motion till styrelsen och skriva att motionen är till nästkommande stämma.

Senast redigerad av Admin: 2013-03-24 klockan 02:43.
Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 18:51
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Vem som har bäst argument påverkar sällan något när det gäller motioner.
Det kan vara så. Jag har inte fakta nog att invända. Men... jag pratade bara om den bästa formen för utövande av förberedelse för gemensamma beslut.
i teorin måste det väl ändå vara bäst, att alla parter, både styrelsen (om den vill) och medlemmar får motionerna i så god tid att de hinner förbereda sig väl inför stämman. Det som därefter händer i människornas huvuden är bortom vår kontroll. Där har vi samma erfarenheter. Det är väl demokratins dilemma. Majoriteten har inte alltid rätt. Men har alla fått ta ställning till allas mening, tuta och kör.

Citat:
Se de skriftliga svar jag får på mina motioner .....är som skrivna av någon med intelligens/kunskap av en treåring. Var och en kan själv se detta med egna ögon, så ingen kan anklaga mig för att överdriva när jag säger detta.
Aldrig att jag skulle anklaga dig för överdrifter!

Citat:
Att motionären alltid ska få sista ordet till sina motioner innan motionerna kommer ut till medlemmarna är alltså inget som löser problemen, men det jämnar i alla fall ut oddsen en liten bit.
Ja jag föreställer mig att varje medlem får motionen (från annan medlem) samt ibland(?) styrelsens svar på motionen. Det menar jag kan vara rimligt. Då har alla att ta ställning till allt detta, och givetvis vad som ytterligare kommer fram på stämmo-bataljen. Formen bör vara denna. Resultatet är ett annat besvärligt kapitel. Där håller jag med dig.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Teknisk förvaltning, anställa eller anlita? Ludde Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2011-12-14 10:22
De rödgröna tar strid mot bostadsrätterna - MyNewsdesk Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2010-02-02 23:35
Grannar: Vi har inte sett honom - Expressen Admin Senaste Nytt 0 2009-06-20 21:17
Anlita P-bolag ulrikano Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-05-08 10:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare