Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-31, 20:46
rasmus655 rasmus655 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Olycklig Tvingad till badrumsrenovering på orätta grunder av styrelse i brf

Nyfiken om styrelsen har rätt till nedanstående? Jag bifogar brevet som låg på golvet när jag kom hem idag den 31-10-2008;
Badrumsrenovering
Eftersom vi har bytt försäkringsbolag till trygg hansa och dem har ställt krav på oss att alla badrum som ej renoverats under de sista 15 åren måste åtgärdas. (denna tidsgräns kommer att gälla f.o.m i år 2008:e) det betyder även att ni som bor i dessa inte har följt stadgarna, vad som gäller skyldigheten att underhålla lägenheterna som man är skyldig att göra.

Styrelsen uppmanar därför alla som har badrum som inte blivit renoverade under de senaste 15 åren att snarast påbörja en renovering av badrummen, arbetet måste vara färdig och godkänd senast 31-12-2009. för att undvika eventuella kostnader för föreningen som kan uppstå i samband med oprofessionellt utförda renoveringar måste fackman anlitas för renovering av badrum.

Om det finns intresse bland medlemmarna kan förening försöka få in anbud på renovering för flera samtidigt, vilket borde ge ett lägre pris, naturligtvis står medlemmen själv för kostnaden för sin renovering.
Om ett badrum inte är renoverat senast 31-12-2009 kommer föreningen att ta in en fackman som på medlemmens bekostnad utför renoveringen.

Föreningen kommer att från och med att ni fått veta detta, att bestrida alla kostnader som kommer att uppstå vid en vattenskada i dessa lägenheter. Detta betyder att innehavaren kommer att stå för alla kostnader som blir, tills renoveringen är klar och godkänd.

Vid renoveringen skall golvbrunnen bytas ut. bytet skall göras ända in till stammen. Föreningen står för den kostnaden. detta betyder bilning, byte av brunn och rör och igengjutning. Är brunnen och rören bytta behöver de ej bytas.

Om någon kan ge mig lite klarhet i frågan så skulle jag vara väldig tacksam.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 09:55.
Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 22:28
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Kan en brf-styrelse kräva att medlem renoverar sitt badum, utan anledning?

Måste vara så att styrelsen öppnat en byggfirma om föreningen ställer krav på renovering av badrum????

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 09:57.
Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 22:59
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Standard En styrelse i brf kan inte bestämma över medlemmarnas badrum

Är skälet till att badrummen ska renoveras i föreningen att föreningen/styrelsen bytt försäkringsbolag?

Hur kan en styrelse byta försäkringsbolag om kravet är att nyrenovera 15 år gamla badrum? Håller inte ett badrum mer än 15 år?

Detta får föreningen stå för!

Återigen; "väsentlig förändring" av bostadsrätten kräver stämmobeslut och hyresnämndens godkännande.

Ring omedelbart Hyresnämnden!

Få med dig några av dina grannar och låt Hyresnämden avgöra - Ni kan inte förlora.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 10:00.
Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 23:01
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Bedräglig styrelse försöker tvinga medlemmar till badrumsrenovering!

Jag trodde att jag hört det mesta, men detta måste vara det mest otroliga jag hört någonsin. Vilken helt sanslös bluff av styrelsen!!

Och dessutom skylla på försäkringsbolaget Trygg-Hansa, som om de skulle lägga sig i detta!

Detta är rent och skärt bedrägeri !!! Rakt av olagligt !!!

Det är faktiskt så otroligt att jag inte kan tro att du talar sanning. Styrelser må ta till många olika trick, men att göra det du påstår har jag svårt att tro på. Ingen styrelse skulle väl våga ta en risk att ljuga så öppet för medlemmarna på ett så här riktigt allvarligt sätt?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 10:06.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 10:49
rasmus655 rasmus655 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Standard Av styrelsen påtvingad renovering av badrum i medlemmarnas lägenheter

Allt är sant som står i texten. Texten är en ren kopia av vad som står skrivet i den. här är adressen till föreningens hemsida www.brfmatrosen.se

Kan säkert scanna lappen på måndag på jobbet och lägga in den här.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 10:04. Anledning: --
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 11:20
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Försäkringsbolag Trygg Hansa ställer krav att badrum ska vara nyrenoverade?

Bostadsrättsföreningens stadgar;
6 §
Föreningsstämma kan i samband med gemensam underhålls åtgärd besluta om reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmen svarar för.

5 § .Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens underhåll omfattar sålunda bland annat egna installationer
- rummens väggar, tak och golv med underliggande fuktisolerande skikt
- inredning och utrustning i kök, badrum och övriga rum och utrymmen tillhörande lägenheten
- ledningar och övriga installationer för avlopp, värme, gas, el och vatten - till de delar dessa . inte är stamledningar
- golvbrunnar; svagströms anläggningar; målning av vattenfyllda radiatorer och stamledningar; elledningar från lägenhetens undercentral och till elsystemet hörande utrustning inklusive un dercentral; ventilations anordningar; eldstäder med tillhörande rökgångar; dörrar; glas och bå gar i fönster; dock ej målning av yttersidorna av dörrar och fönster.

Stadgarna är skrivna så att om stämman beslutat att de renoveringar gällande badrummen du beskriver ska ske, så har föreningen förmodligen rätt att bestämma att bostadsrättshavarna ska renovera sina badrum.

Försäkringsbolagen godkänner i princip inga badrumsrenoveringar som inte är utförda av fackman längre. Det gäller alla försäkringsbolag. Dessutom gäller deras åtagande endast i 10 år. Så efter 10 år ersätter de ändå inga skador uppkomna från badrummen (har styrelsen förstått detta?). Kanhända att Trygg-Hansa i detta fallet medger 15 år eftersom det är det krav de ställer.
Om man gör badrumsrenovering själv är det enda sättet att göra det så grundligt att inga skador uppkommer.

Normalt anses att badrumsrenoveringar ska hålla, och håller, i 20 år.

Det är ändå förvånansvärt att föreningen ställt upp på detta krav.
Be om redovisning av hur upphandlingen av försäkringen gått till. Hur många alternativ har studerats och jämförts?
Alla försäkringsbolag ställer inte krav på att badrummen skall nyrenoveras för att de tar över försäkringen. Hade de kollat med Länsförsäkringars villkor t ex.

Eftersom detta byte av försäkringsbolag innebar åtgärder som är att betrakta som väsentlig förändring borde bytet av försäkringsbolag också tillställts stämman att besluta om.

Ni hade IF tidigare såg jag. Vad vad det som gjorde att styrelsen ansåg sig tvingade att byta försäkringsbolag?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 10:13.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 11:51
Yotta-medlem

Standard Inre fond i brf för renovering av medlemmarnas badrum

Jag anser dessutom att det bör motioneras om en "inre fond" när man har denna typ av stadgar. Det är inte självklart att alla klarar krav av denna typ när man har 72 lgh.
En badrumsrenovering av en fackman ligger på runt 70-90 tusen kronor idag.

Det är också så, enligt stadgarnas §1, att föreningen ska främja medlemmarnas ekonomiska intresse. Det innebär att det måste finnas en ekonomisk kalkyl som säger att medlemmarna tjänar på detta byte av försäkringsbolag.

Om försäkringsbolaget Trygg-Hansa erbjuder en lägre premie uppväger denna då 80.000:- ggr x antal lägenheters kostnad för badrumsrenoveringen?

Det kanske går att upphäva bytet av försäkringsbolag eftersom detta ärende är tvunget att tillställas stämman innan byte av bolag kan ske?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 10:20.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 20:40
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Bostadsrättshavaren ansvarar för badrummet - Stadgar kan ej ändra detta

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Stadgarna är skrivna så att om stämman beslutat att de renoveringar gällande badrummen du beskriver ska ske, så har föreningen förmodligen rätt att bestämma att bostadsrättshavarna ska renovera sina badrum.
Det finns inget i stadgarna som antyder att föreningen har rätt att tvinga medlemmarna till att göra en badrumsrenovering!

Dessutom är det viktigt att veta att lagen går före stadgar, även om det hade stått något sådant i stadgarna.

Ansvaret för badrummet vilar på bostadsrättshavaren. Inte föreningen!

I detta fall har tydligen styrelsen t.o.m. gått förbi föreningens högsta beslutande organ, nämligen stämman.

Utanför ämnet
Jag vet inte vad försäkringsbolagen säger om krav på badrumsrenoveringar, men i de fall badrumsrenoveringar utförs så tror jag säkert att försäkringsbolagen uppskattar om de utförs av fackmän.
Att arbetet utförs av fackmän innebär inte att arbetet alltid utförs felfritt, men det blir i alla fall färre fel totalt sett.
Sedan kan man fråga sig vad som definierar en fackman?
Kan ett försäkringsbolag kräva en viss certifiering (vilket jag aldrig tror har inträffat)?

Men å andra sidan.
Inträffar en vattenskada och badrumsrenoveringen inte är utförd av en fackman så lär inte försäkringsbolaget kunna neka ersättning med mindre än att något fel i renoveringen kan påvisas.

Personligen skulle jag aldrig ta en risk att anlita någon annan än en våtrumscertifierad fackman för renovering av badrum.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 10:28.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 20:52
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Fastighetsförsäkringen är styrelsens ansvar - Medlem ska rätta sig efter lag/stadgar

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det är också så, enligt stadgarnas §1, att föreningen ska främja medlemmarnas ekonomiska intresse. Det innebär att det måste finnas en ekonomisk kalkyl som säger att medlemmarna tjänar på detta byte av försäkringsbolag.
Om försäkringsbolaget Trygg-Hansa erbjuder en lägre premie uppväger denna då 80.000:- ggr x antal lägenheters kostnad för badrumsrenoveringen?
Det kanske går att upphäva bytet av försäkringsbolag eftersom detta ärende är tvunget att tillställas stämman innan byte av bolag kan ske?
Notera att fastighetsförsäkringen normalt är en sak mellan styrelsen och försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget kan ställa vilka krav de vill, men det innebär inte per automatik att krav kan ställas på bostadsrättshavaren bara för att något enskilt försäkringsbolag ställer vissa krav.

Styrelsen har överträtt sina befogenheter. Dessutom på ett allvarligt sätt. Jag skulle vilja säga att det är rent straffbart när en styrelse försöker lura medlemmarna på detta sätt!

I detta fall vet ingen någonting alls om vad Trygg-Hansa egentligen krävt, men utan att veta detta så kan jag lova att det inte är som styrelsen försöker påskina.

Jag häpnar över att styrelsen kan ljuga på detta sätt, och att medlemmarna inte revolterar mot en styrelse som beter sig så här.

Hur kan medlemmar acceptera att en styrelse går ut och säger vad de gjort här, utan att styrelsen ens bryr sig om att citera försäkringsbolagets krav och redogöra för bakgrunden?

Hade det hänt mig så kan jag lova att jag vänt upp och ner på himmel och helvete.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 10:37.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 21:11
Yotta-medlem

Standard Måste badrum renoveras enligt GVK's regler och av certifierad hantverkare?

De stadgar jag citerar är Brf matrosens stadgar. De har hemsida med stadgar och årsredovisning från 2006 mm. I föreningens stadgar står i §6; "Föreningsstämma kan i samband med gemensam underhålls åtgärd besluta om reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmen svarar för."

Och som jag skriver, det är frågan om detta varit uppe på stämman, hur det ska tolkas eftersom det går igenom ett försäkringsbyte, o s v. Det vet jag inget om. Har inga sådana uppgifter. Och jag vet inte vilken lag du talar om avseende detta.

UBC (Uppsala bostadsföreningars centralförening) svarar för förvaltningen, så stadgarna kommer säkert därifrån.

Hur lagen är avseende detta har jag inte kollat. Jag utgår endast efter givna fakta.

Jag håller på att renovera ett badrum hos mig själv just nu. Det är möjligt att försäkringsbolagen säger något annat men efter efterforskning i ämnet har det visat sig att i praktiken ersätter försäkringsbolaget inte badrumsskador om badrummen inte renoverats enligt senaste GVK 2006, och därför av en certifierad fackman. Nu beror det ju på vilken typ av skada o s v. Det som kan hänföras till föreningens skyldighet är en annan femma, men har man själv bytt en groda som sedan läcker och ger mögelskador t ex...

En bekant gör samma sak som jag och dokumenterar allt med kamera, etiketter, arbetets fortskridande o s v. Han hoppas att detta ska vara tillräcklig grund vid eventuella fel, men känner sig ändå osäker. Det viktigaste är att man gör det så bra att man slipper fel. Efter 10 år utgår ingen ersättning från försäkringsbolaget i alla fall. Det beror på att det inte finns/får finnas garantitider som är längre än 10 år.

Sedan säger lagen att vissa arbeten måste utföras av särskild fackman som rörmokare & elektriker.

Jag kan säkert ha missuppfattat eller missat ett eller annat, men jag har kollat upp det.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 10:44.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Användning av föreningens pengar till badrumsrenovering i lgh? Peter_Peter Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2011-03-21 12:51
Arvode till styrelse och suppleanter Mr Magoo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2010-11-09 06:29
Maktmissbruk av styrelse & lön till styrelse - Senior brf Robarb Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2010-06-08 21:11
Tvingad till viss inredning efter stambyte i brf - Trots stämmobeslut om annat Restless Heart Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2010-01-23 10:46
HSB-styrelser som tillsatts på politiska grunder och som saknar all kompetens Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 11 2009-05-28 20:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare