|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
2) Om "köparen" upplever att denne fått felaktig information av ledamot (vilken information som helst) så KAN denne enligt lag utkräva skadestånd. Vad som är 1 och 2 får ju en domstol bedöma i varje enskilt fall. Jag som ledamot hade inte chansat, utan nogsamt övervägt vilken information jag lämnat. Ni får TYCKA vad ni vill, men ansvar = befogenhet. Alltså kan inget forum, ingen stämma, ändra på att det ligger i varje enskild ledamot att bedöma varje enskilt fall själv. Hade stämman KUNNAT besluta detta, så hade inte lagen kunnat ange att ledamot är ensamt ansvarig. SÅ ENKELT ÄR DET. Är det inte lite småkallt att sitta på läktaren så länge? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det handlar om att köparen kan värdera informationen på sådant sätt att den påverkar affären. Då spelar det egentligen ingen roll vad för information det var, eller vilka "felaktigheter" denna innehöll, eller ens om de var "medvetna" (förfalskade). Hur köparen uppfattat informationen är avgörande. Ledamöter har blivit stämda, för muntliga uttalanden i samband med överlåtelser. Även om de inte fällts, så innebär ju varje stämning kostnader för processen för övriga medlemmar. Alltså bör ledamot vara försiktig, och i princip begränsa sig till vad denne är skyldig enligt lag att tillhandahålla, när det kommer till tredje person som söker ut information eller upplysning. ---- I det enskilda fallet, så tittar man ju också på om informationen fanns tillgänglig ändå, te x utlagd på hemsida. I så fall är det troligt att just denna information skulle bedömas annorlunda av en domstol. Det blir också mycket enklare för ledamöterna, att endast hänvisa till hemsida. Därmed uppnår man både god information till alla, samt skyddar enskilda ledamöter från skadeståndsanspråk, och alltså alla medlemmar från kostnader. Sedan är jag tveksam till om just en UHP skall finnas tillgänglig på hemsida, just för att denna enbart är ett styrdokument och omarbetas (ska i vart fall) så pass ofta. En enklare och kortare underhållsplanering de kommande 1-3 åren, som ett utdrag ur plan, är nog vettigare. Och allt behöver inte redovisas i detalj, UHP har en tendens att vara allt för detaljerade, vilket egentligen är kontraproduktivt. |
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det finns många väl fungerande brf:ar där ute som låter underhållsplanen ligga helt öppet för hela världen på föreningarnas webbplatser, och det är så det ska se ut i en fungerande brf. Se t.ex. forummedlemmen Nybacks underhållsplan. Citat:
Citat:
Citat:
Det är spikklart att det du säger inte stämmer. Att föreningen lämnar ut underhållsplanen (oavsett hur fel underhållsplanen är) har aldrig lett till, och kommer aldrig någonsin att leda till, att styrelsen drabbas av skadestånd efter domstolsbeslut. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det är riktigt att offentliggörande av underhållsplanen innebär god information till medlemmarna, även om det bara är en liten del av den informtation som medlemmar (och köpare) ska ha. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Vad menar du och vem syftar du på? Försök gärna att hålla dig till forumets extremt korta och enkla regler, och undvik irrelevanta gliringar till andra i forumet. Så blir det säkert en mycket trevligare stämning. Ok?
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2013-12-13 klockan 10:47. |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Den handlade om ditt påstående att styrelsen riskerar skadestånd om styrelsen visar underhållsplanen för en presumtiv köpare som vill se den. Citat:
(Vem skulle köparen annars fråga? Revisorn? Domstol? ...?) Då vägrar styrelsen svara om de lyder ditt råd att vägra uttala sig om kommande underhåll som de enligt lag inte är skyldiga att svara på. (om styrelsen muntligt bekräftar underhållsplanen som köparen har fått av säljaren är det ingen skillnad från att själv lämna ut den) Det du skrev i första citatet här ovanför med "köparens sak att genomskåda detta" blir därför problematiskt om styrelsen vägrar samarbeta. Citat:
Attityden tidigare var att jag eller vi är "obstinat dumma" om vi inte håller med Harald om att en styrelse som visar underhållsplanen för en köpare som ville se den riskerar skadestånd. (se inlägg #4 och #5 i tråden) När Harald förstod att argumenten inte räckte till i inlägg #15 så ändrades Haralds attityd till att vi ska ha "förståelse för varandras olika syn på just exemplet med underhållsplanen". Citat:
2. Vem som helst kan försöka kräva skadestånd av vem som helst för vad som helst men det betyder inte att det finns en verklig risk för en styrelse att dömas för att ha visat underhållsplanen för en presumtiv köpare som ville se den. Diskussionen handlade om din skrämselpropaganda om att styrelsen riskerar skadestånd om styrelsen visar underhållsplanen för en presumtiv köpare som vill se den. Den diskussionen har du inte vunnit hur gärna du än själv vill tro att du har det. Citat:
Harald, du kan inte vinna en diskussion med den sortens kommentarer. Försök hålla dig till sakliga argument. |
|
|||
|
|||
![]() Harald skrev:
"Är det inte lite småkallt att sitta på läktaren så länge?" Admin skrev: "Vad menar du och vem syftar du på?" Jag tolkade det som en metafor för Haralds eviga åsikt om att sätta sig i styrelsen för att lösa alla problem. Klartext i detta fall: "Alla ni som tycker att en presumtiv köpare har rätt att se underhållsplanen: Sätt er i styrelsen själva och publicera underhållsplanen. Alternativt kan ni flytta eller sluta gnälla på den styrelse som vill hemlighålla underhållsplanen". |
|
|||||||||||
|
|||||||||||
![]() Jag misstänker att anledningen till att ni inte förstår mig är att ni själva saknar erfarenhet av arbetet i styrelsen, och därmed oförmåga att se saker och ting ur olika perspektiv.
Citat:
Citat:
Tillsammans med det faktum att föreningen inte får försvåra/missleda/lägga sig i enskild överlåtelse av bostadsrätt, så blir det per automatik så att ledamot endast bör informera om 1) Vad lagen kräver 2) Redan känd information, te x vad som lagts ut på hemsida. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Om vi istället höll oss till verkliga fall/händelser, så skulle forumets kvalité höjas. "Snillen spekulerar" hjälper ju ingen egentligen. Citat:
Citat:
Flera personers frustation över att inte kunna påverka eller ha insyn skiner igenom, och utmynnar i uppdiktade scenarion skapade för att på något vis "bevisa" hur eländigt och orättvist allt är som medlem i brf. Det är inte sant. De flesta som bor i bostadsrätt är nöjda. De flesta styrelseledamöter gör ett hästjobb för liten ersättning och obefintlig uppmuntran. Om ni istället själva försökte pröva på att jobba för er förening, så kunde ni ju testa alla era hypoteser i verkligheten, och sedan rapportera här er erfarenhet av dessa. Då kan vi på riktigt skapa förändringar inom bostadsrätt. Diskussioner som denna (som handlade om en köpare skulle kunna begära att få se underhållsplanen), blir bara rappakalja att läsa, och forumet förlorar i dignitet. Så visst, jag kan vara spydig i bland. Men får jag sakliga argument från initierade personer, så är jag inte det. |
|
|||
|
|||
![]() Harald skrev:
"Så visst, jag kan vara spydig i bland. Men får jag sakliga argument från initierade personer, så är jag inte det." Jag är initierad men du är inte initierad och därför är jag spydig mot dig. Det var ett fint sätt att motivera spydighet. Verkligen charmigt Harald och kanske ett effektivt sätt att bli respekterad. Visst är det synd att inte fler tillämpar den principen för då skulle alla diskussioner bli så mycket trevligare. |
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
![]() Det handlar inte om detta. Jag (och andra) förstår dig, men det innebär inte att ditt ord är lag.
Citat:
1. Jag har erfarenhet av styrelsearbete. 2. Man behöver inte sitta i en styrelse för att förstå regelverken. Citat:
Citat:
Jag upprepar; "Det är som att säga att styrelsen inte får lämna ut stämmoprotokoll - eller någon information överhuvudtaget om föreningen - för då lägger styrelsen sig i överlåtelsen". Självklart kan delägarna via föreningens högsta beslutande organ ålägga styrelsen att visa upp underhållsplanen för det som du kallar "tredje man",men som vi andra kallar "köparen". Sedan förstår jag inte varför du i dina senare inlägg försöker byta ut ordet "styrelse" till "ledamot". Jag förmodar att du tror att det gör någon skillnad, men jag kan inte se detta på något sätt (styrelsen har ändå ett gemensamt ansvar). Citat:
Citat:
Citat:
Återigen. Att underhållsplanen offentliggörs innebär inte att styrelsen handlar så att föreningen riskerar onödiga kostnader. Citat:
Citat:
Sedan tycker jag det är oroväckande om en ledamot endast informerar om det som lagen uttryckligen kräver. Då blir det i praktiskt taget ingenting. Citat:
Citat:
Se Bekos och Neptunus inlägg ovan. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det är ingen sammanblandning. Det är du som nu vill göra skillnad mellan delägare och köpare i redovisningen av underhållsplanen. Vi andra ser inte denna skillnad, varken etiskt eller i regelverken... och du kan heller inte hänvisa till något regelverk som gör denna skillnad som du vill göra.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2013-12-13 klockan 14:23. |
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg Citat:
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Underhållsplan | Dallas | Bostadsrättsforum | 12 | 2016-03-27 22:34 |
Köpare måste väl vara medlemmar? | Hallmat | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 15 | 2012-12-07 22:26 |
Vem bestämmer val av målarfärg i trapphuset? Styrelsen, eller alla medlemmar/boende? | HenrikB | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 11 | 2012-03-09 09:43 |
Underhållsplan i brf? | Granne | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 17 | 2011-01-10 20:41 |
Underhållsplan i brf | tractors | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 33 | 2010-02-19 14:18 |