Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-12, 15:13
Principfast Principfast är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2018
Fråga Underhållsansvar förnster, tolkning av stadgar, hjälp!

Hej,

Jag har en potentiell tvist med min bostadsrättsförening som jag hoppas kunna få er rådgivning och tolkning kring. Det gäller underhållsansvar kring våra fönster.

Låsanordningen i mitt fönster (spanjolett?) har gått sönder så att fönstret ej går att stänga helt. I våra stadgar står följande kring bostadsrättsinnehavarens underhållsansvar:

”Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad till det inre hålla lägenheten jämte tillhörande utrymmen i gott skick.
Till lägenhetens inre räknas såväl rummens väggar, golv och tak som inredning i kök, badrum och övriga utrymmen i lägenheten, glas och bågar i lägenhetens yttre- och innanfönster. Lägenhetens ytter- och innerdörrar.”

Glas och bågar är det inget fel på hos mig, utan det är som sagt låsanordningen som har gått sönder. Som jag tolkar det enligt ovan, så är det glas och båge jag ansvarar för, inte låsanordningen.

Föreningen menar dock att jag ansvarar för underhållet att fönstret som helhet.

Jag skulle uppskatta er tolkning i frågan och eventuell rådgivning om hur jag kan gå vidare.

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 15:34
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Detta är ett bra exempel på när min minnesregel är bra att använda för att klargöra vem som har ansvaret.

Om alla medlemmar "tjänar" på åtgärden - då är det troligtvis föreningens ansvar.

Om bara du har nytta av åtgärden - ja då är det troligen ditt ansvar.

Det är ditt ansvar.

Eftersom det du ber om egentligen, är att alla medlemmar skall hjälpa till och bidra med pengar för att reparera din spanjolett. Men det finns det inget stöd för - de har ju ingen nytta av huruvida detta fönster går att öppna/stänga så som det var tänkt - den nyttan får ju bara du.

Välkommen till verkligheten i bostadsrätt!
Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 19:06
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Man brukar sällan tjäna på att vara principfast. Förmodligen är det något enkelt fel som man själv kan laga. Det är ju inga komplicerade saker. Det tjänar alla på, oavsett vem som råkar ha ansvaret. Om alla boende i en Brf gör sådana insatser kommer kostnaderna för underhåll och reparationer att sjunka drastiskt. Ska däremot en förening skötas som om det vore hyresrätter blir kostnaderna därefter.

Ett vanligt spanjolettproblem är att de behöver smörjas efter X antal år. Ofta går de till slut så trögt att det knappt går att stänga. Efter en smörjning stänger man lätt. Passa samtidigt på att kolla om gångjärn behöver justeras vilket också kan behövas efter en massa år. Klart trevligare om det inte tar i när man öppnar/stänger. Mellan fönsterhalvorna kan det också sitta en tätningslist av skumgummi som vittrar sönder efter en massa år. Byt den i så fall så slipper du att putsa rutornas insidor på många år. Dessutom mindre kallras och fönstren håller längre pga att fukt och snö inte kommer in. Möjligt att det blir bättre ljuddämpning.

Bara fördelar att göra lite underhållsinsatser.
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 00:37
0Xb 0Xb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

MIn tolkning: ditt ansvar, inget snack om det i själva verket. Det är 1) på insidan, 2) det kan likställas med lås, 3) det har inget med en gemensam funktion att göra. Vilket är precis som Harallds minnesfunktion bekräftar.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 10:52
Medlem

Standard

OK, tack för era svar!

Fastnade vid definitionen av vad som räknas till det inte gällande fönstret, glas och bågar enligt stadgarna.

Men visst, minnesregeln är ju såklart bra och det är ju inget som påverkar andra såvida det inte blir tal om byte av fönster.
Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 14:26
Medlem

Standard

En tilläggsfråga; om det är så att det inte går att reparera utan man behöver byta ut hela fönstret, vem ligger ansvaret på då?

Jag tänker att det är ju kanske då inte så lämpligt om jag själv köper en typ av fönster och att grannen 6 månader senare köper en annan typ osv.
Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 17:50
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Bra tilläggsfråga!

För fönster gäller att unerhållsanvaret är uppdelat under fönstrets livslängd.

Är fönstret slut så äger föreningen ansvar att byta hela fönstret.

Vill du byta hela fönstret själv (av vilken anledningen än må vara) före föreningen tänkt byta, då behöver du styrelsens tillstånd samt står för hela kostnaden själv.
Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 18:34
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Fönster och väsentlig förändring av K-märkt

Citat:
Ursprungligen skrivet av Principfast Visa inlägg
Hej,

Jag har en potentiell tvist med min bostadsrättsförening som jag hoppas kunna få er rådgivning och tolkning kring. Det gäller underhållsansvar kring våra fönster.

Låsanordningen i mitt fönster (spanjolett?) har gått sönder så att fönstret ej går att stänga helt. I våra stadgar står följande kring bostadsrättsinnehavarens underhållsansvar:

”Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad till det inre hålla lägenheten jämte tillhörande utrymmen i gott skick.
Till lägenhetens inre räknas såväl rummens väggar, golv och tak som inredning i kök, badrum och övriga utrymmen i lägenheten, glas och bågar i lägenhetens yttre- och innanfönster. Lägenhetens ytter- och innerdörrar.”

Glas och bågar är det inget fel på hos mig, utan det är som sagt låsanordningen som har gått sönder. Som jag tolkar det enligt ovan, så är det glas och båge jag ansvarar för, inte låsanordningen.

Föreningen menar dock att jag ansvarar för underhållet att fönstret som helhet.

Jag skulle uppskatta er tolkning i frågan och eventuell rådgivning om hur jag kan gå vidare.

Tack på förhand!

"Till lägenhetens inre räknas såväl rummens väggar, golv och tak som inredning i kök, badrum och övriga utrymmen i lägenheten, glas och bågar i lägenhetens yttre- och innanfönster. Lägenhetens ytter- och innerdörrar.”

Du äger helt säkert en K-märkt lägenhet. Detta är direkt kopplat till byggår.
Dina glas är alldeles säkert handdragna. I så fall äger du glas till ett värde långt över standard. Jag kan det här för jag är antikvarie. Karmar och bågar är också värd väldigt mycket mera de också. Du ska ta ansvaret alldeles själv i så fall. Sök de som kan renovera K-märkt. På detta form kan inget vad jag vet något om detta. Ljuset är unikt f ö. Dold värde handlar det om. Det är väldigt stort.
Du ska glädjas över att stadgarna är så tydliga. 🙏
Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 13:47
Medlem

Standard

Inte K-märkt vad jag känner till, fastigheten är byggt under 40-talet. Förmodligen gamla standard-stadgar som kan vara kopplade till det du nämner, intressant!
Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 14:28
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Eftersom du vet redan vet du givetvis också hur byggnadens underhållsplan beskriver det materialet som du ansvar för enligt stadgarna.

Standardstadgar?
HSB och Kina har standardstadgar, övriga anpassar sig till verkligheten. ��
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsansvar balkonsida/insida ? InteIStyrelsen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2018-08-25 20:12
Vad göra när styrelsen inte vill ta sitt underhållsansvar? Vilse i skogen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2016-08-21 00:29
Vattenskada & vattenledningsskada - underhållsansvar & skada/skadereglering Admin Faktabanken 1 2015-07-26 17:26
Underhållsansvar staket i brf idab Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2011-06-08 10:38
Bolagsverket har föreningarnas stadgar? Vilka stadgar är obligatoriska? Suna Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-11-23 17:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare