Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-11, 09:07
mamajulia mamajulia är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard Insyn i ekonomin

Hej!

Jag sitter som styrelseledamot men ordföranden och kassören håller mig utanför. Har jag rätt att begära tillgång till brf-kontot? Alltså att jag får låna bankdosan och själv titta på hur föreningens pengar sköts.
Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 10:36
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Alla ledamöter måste kunna få samma insyn.

Dock ska du inte kräva bankdosan - den är ju personlig så det blir fel.

Kräv istället att ni på varje möte går igenom förra månadens kontoutdrag, där ni ser alla betalningar och om någon sticker ut eller är ovanlig. Detta borde vara rutin i alla föreningar.

Kräv denna rutin - kommer ni inte överens - kräv röstning i frågan - förlorar du omröstningen - ställ din plats tillförfogande omgående (eftersom du inte kan ta ansvar för något du inte kan se eller påverka).

Inför nästa stämma kampanjar du ett nytt lag som försöker få mandatet av medlemmarna så att dessa båda försvinner från styrelsen helt enkelt.
Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 16:29
Medlem

Standard

Tack för svaret. Jag tror att det (i bästa fall) resulterade i att kassören och ordföranden skärpte sig med sina inköp och ersättningar och att jag skulle få se ok utdrag nästkommande möte. Finns det inte möjlighet att kräva insyn i en längre tidsperiod bakåt?
Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 20:52
Yotta-medlem

Standard

Det är märkligt det du skriver. Alla leadamöter skall ha samma insyn i allt, ni har ju fått lika mandat av stämman!
Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 22:22
Medlem

Standard

Ja så är det inte tyvärr alls. Så jag kan inte granska ekonomin då egentligen. Märkligt att dela ansvar när det verkar vara upp till kassör eller ordförande ifall styrelseledamot kan kika på transaktioner och ekonomiska förehavanden.
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 00:13
0Xb 0Xb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Se till att du får egen dosa och tillgång till kontot. Det är inte svårt. Du och en annan styrelsemedlem (förutom kassören) går in på banken.... så löst.

Dessutom borde du ha tillgång till huvudboken, resultaträkning och ballas räkning. I huvudboken kan du se varje transaktion...

Förövrigt låter allt mycket konstigt, och alla varningsklockor ringer i mina öron.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 22:42
Medlem

Standard

Det var bra att veta. Då ska jag ordna det med banken.
Någon huvudbok har det aldrig förts på tal på möten men jag får väl begära den om det blir skarpt läge. Är det vanligt att alla styrelsemedlemmar har dosa eller på annat sätt egen tillgång till kontona?
Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 00:39
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Är det vanligt att alla styrelsemedlemmar har dosa eller på annat sätt egen tillgång till kontona?
Verkligen inte.

Men kontoutdrag och bokföring skall alla kunna se hela tiden.
Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 12:08
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Men när den som normalt gör föreningens bankärenden är bortrest
så ska väl bankdosan finnas tillgänglig för andra i styrelsen ?
Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 13:55
Yotta-medlem

Standard

Alltså - en bankdosa är personlig. Finns lite olika lösningar vid frånvaro.

Flera kan ha dosa/attesträtt i bank eller förvaltarens system.

Eller så attesterar kassören trots semester, bör ju inte bli så mycket under en normal semesterperiod.

Eller så skippar man attestering dessa veckor och informerar sina leverantörer att inga betalningar kommer göras dessa veckor.

Oavsett metod så är en absolut rekommendation att föreningen har alla normala driftsfakturor på autogiro, såsom VA, sopor, värme, el mfl då blir systemet mera robust och föreningens ordinarie drift rullar oavsett vad kassören håller på med.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Insyn i ekonomin. leif t Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 11 2017-09-15 11:21
Insyn Rufus Bostadsrättsforum 10 2017-04-30 20:52
Insyn i styrelsearbete Granne Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2012-01-10 20:35
Insyn i bildande av brf, arvstvist sigjaa Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-06-15 09:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare