|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Min mamma äger och bor i en brf sedan 37 år tillbaka. Hon börjar bli lite gammal och frågade mig om jag inte kunde gå på årsstämman i
hennes ställe självklart utan rösträtt då jag inte är medlem. Tanken var att jag skulle närvara för kunna uppdatera min mamma i lugn och ro. Nu är jag inte välkommen att ens närvara på årsstämma efter ett samtal från en styrelsemedlem. Till min fråga gör man så och är det vanligt? |
|
|||
|
|||
![]() Ja detta är korrekt förfarande. Vad styrelsemedlemmen borde upplyst dig om är att du med en fullmakt från din mamma får rätt att bevista stämman.
Reglerna kring årsstämmorna är strikta, men det är i grunden för att skydda föreningens intressen. Ingen utomstående intressent, te x entreprenör, bank eller annan leverantör skall under stämmans skyddande paraply få påverka under medlemmarnas viktigaste sammankomst. Lika gäller te x en bolagsstämma i ett aktiebolag. |
|
|||
|
|||
![]() Alltså var det inte ett korrekt förfarande. Styrelsemedlemmen skulle naturligtvis direkt ha sagt att han var välkommen, bara han hade fullmakt.
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Därför undras om styrelsen med minsta möjliga varsel innan Årsstämma ska hållas kan anslå att besök inbjudits. Detta hände på årsstämman 2013. Det ena besöket var en mäklare, som jag kan förstå, fått instruktioner att deklarera bostadsrätternas ökade marknadsvärde sedan "fasadomdaningen". Anförandet hölls innan mötets öppnande och tog en liten stund. Andra besöket var en energiansvarig på HSB - Värmland som förespråkade IMD. Jag ogillar skarpt när stämman förhalas till nackdel för medlemmarna. Utan besök har styrelsen/mötesordföranden annars ambitionen att forcera mötet så mycket som möjligt. HSB-killen hade sitt anförande i mitten av stämman. Mötet ajournerades och fortsatte när HSB-killen mässat färdigt. Anförandet tog ca 25 minuter av stämmotiden. Är ajourneringen en ursäkt för att nämnda saker får ske? Är det inte som sägs, att årsstämman alltid är reserverad för medlemmarna på deras viktigaste sammankomst? |
|
|||
|
|||
![]() Jag är delägare i min BRF. Jag vill inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet på stämman. Styrelsen har inte följt de mest elementära regler som lagar och förordningar kräver. Styrelsen döljer information - jag har det väl dokumenterat. Det enda jag vill uppnå är att styrelsemedlemmarna skall vara medvetna om att de måste följa gällande lagar. Det gagnar ingen om jag obstruerar på stämman. Men det gagnar övriga delägare om styrelsemedlemmarna inser att var och en, personligen, bär ansvar för att lagarna följs. Förmodligen samma problem med ja-sägare som i många andra BRF.
Därför vill jag bara sätta ned foten genom att bara hålla tyst och spela in vad som sägs på stämman. Protokollföraren lär nog tänka efter innan hen skriver ut dokumentet. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Har aldrig haft förtroende för sittande styrelse i brf och kommer aldrig att få. Därför har jag också reserverat mig mot ansvarsfrihet för styrelsen. Det är en omöjlighet då graverande maktmissbruk i form av lag/stadgebrott, kränkningar, olikabehandling m m förekommit systematiskt under lång tid. Spelar nu alltid in varenda möte och stämma för att ha en möjlighet att hävda mig mot styrelsen/brf vid eventuellt efterspel. Spelar även in då styrelsen/brf får för sig att begära tillträde till lägenheten för att provocera. Lär vara ganska svårt att komma förbi en ljudupptagning? Anser annars att en inspelning kan vara ett mycket bra hjälpmedel att skriva protokoll efter men det är nog endast seriösa brf som är intresserade av en sådan sak? |
|
|||
|
|||
![]() Tack för svar. Jag behöver uppenbart inte vidareutveckla. Känner tyvärr igen allt. I krig, kärlek - och risken att bli avslöjad (för småmygel!) - är tydligen allt tillåtet för en styrelse i en BRF. Jag finner det helt absurt. Jag kan stapla dokument som visar att styrelsen inte agerar efter lagens krav.
Men nu är en fråga akut: Jag vill inte gå till stämman i morgon och spela in i smyg. Kan styrelsen neka mig att spela in stämman? Mycket tacksam om jag får svar på detta. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Tack för det snabba och klara svaret! Du har verkligen varit till mycket stor hjälp för mig!
|
|
|||
|
|||
![]() Tror att det räcker att man är närvarande.
Har nyligen själv deltagit på årsstämma. Det börjar bli allmänt känt i brf att ljudupptagningar sker på möten. Årets stämma verkade visserligen "arrangerad" men något lugnare än vanligt. Återkom gärna efter stämman. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Deltagande i årsstämma | Marierose | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 9 | 2012-01-28 14:23 |
Årsstämma | MagganSthlm | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 3 | 2010-05-03 10:17 |
Årsstämma | plattipus | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 6 | 2010-04-27 22:10 |
Årsstämma | sirgremlin | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 1 | 2009-06-09 17:51 |
Vem får närvara på årsstämma? | nyombildad | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 1 | 2009-05-15 00:58 |