|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Frågan flyttad hit då jag felaktigt lade den på fel ställe /"Bettie"
I HSB´s normalstadgar från 2003 §38 står det ju att köparen tar över ansvaret för ev. felaktiga installationer som tidigare ägare gjort. Sedan lång tid tillbaka har ju HD beslutat att man inte längre kan "ärva" ansvaret från tidigare medlem. Kan någon ge mig lite mer specifik info i frågan, När skedde detta , vilken lag hänvisas till etc etc Tacksam för svar ! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Här är HD-avgörandet från 2007 enligt vilket man inte kan "ärva" ansvaret från tidigare innehavare av bostadsrätten.
http://www.hogstadomstolen.se/Domsto...2-06%20dom.pdf Vad jag förstått så är §38 från 2003 borttagen i nyare normalstadgar från HSB. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det är korrekt att §38 är borta från senare versioner av HSB´s normalstadgar, men då vi fortfarande har 2003 års stadgar och den nuvarande styrelsen hävdar att detta gäller, att ansvarsfrågan ärvs alltså, så måste de få svar på tal ! Så än en gång , tack ! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Några frågor:
Gäller denna dom för skador på föreningens delar endast? Som jag förstod det så är det så. Normalt är det föreningens försäkring som går in för dessa delar, endast i undantagsfall om förseningen riktar skadeståndskrav för vårdslöshet. För skador i egna lägenheten får ändå den nya lägenhetsinnehavaren stå för om jag förstått domen rätt? Så då tar den nya brh bekosta återställning av den egna lägenheten, ytskikt mm. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Att ärva ansvaret för vad tidigare medlem gjort..... | Bettie | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 0 | 2016-05-19 16:56 |
Övertar jag tidigare ägares ansvar ? | Fiskarn | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 3 | 2012-07-26 16:44 |
Miss från tidigare förvaltare | Glader | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 1 | 2012-05-10 16:32 |
Bostadsrättsförening får rätt mot tidigare medlem - Dagens Juridik | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2010-11-22 11:11 |
Bostadsrättsförening ger 1,3 miljoner till tidigare medlem (Dagens Juridik) | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2010-09-10 12:44 |