Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-25, 19:47
Karmenella Karmenella är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2017
Standard HSB-ledamot position i brf styrelse

Ställer er frågan om hur det är möjligt att en ledamot utsedd av HSB får ingå i styrelsen utan medlemmarnas inflytande i frågan och till råga på allt få rösträtt utan att vara medlem i föreningen.

Finns det någonting som hindrar en HSB-ledamot (med rösträtt) i en brf styrelse att vara ordföranden?

https://www.hsb.se/om-boende/bokunsk...sar-styrelsen/
Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 21:51
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé HSB-ledamoten

Jag har noga läst. En tydlig skrivelse. Det är inget problem att förstå.
HSB erbjuder styrelsen och föreningen en extra resurs. Denna separata resurs är gratis och rollen är "jämte" styrelsen, dvs ett tillägg, alltså en "resurs".

Lite mindre klart är att
Vid missnöje kan stämman begära att Riksförbundet utser en annan.
Endast boende i föreningens hus har rösträtt.
Det innebär enligt mitt förstånd att ledamoten är med på stämman tills dess någon kräver att ej medlem, ej boende lämnar ägarnas stämma.

Ej boende i föreningens hus ska ska noteras "jämte" röstberättigade på röstlängden och i protokoll. Det är aldrig något problem.
"Förutom boende har ledamoten XX varit närvarande gk/begäran av stämman.
Alltså HSB gör endast det som stämman önskar.

Jag har sett olika tillämpningar. Ovan är det korrekta enligt min mening.
Att få både styrelser och boende att förstå detta är däremot näst intill omöjligt. Men jag har inte så stort tålamod jag.
Det gäller att inte ge upp.
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 16:32
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Karmenella Visa inlägg
Ställer er frågan om hur det är möjligt att en ledamot utsedd av HSB får ingå i styrelsen utan medlemmarnas inflytande i frågan och till råga på allt få rösträtt utan att vara medlem i föreningen.

Finns det någonting som hindrar en HSB-ledamot (med rösträtt) i en brf styrelse att vara ordföranden?

https://www.hsb.se/om-boende/bokunsk...sar-styrelsen/
Kloka frågor!
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 18:35
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Karmenella Visa inlägg
Jag har inte sett någonting i våra lagar eller vår stadga som förbjuder detta. Föreningen kan ju rent formellt ändå behålla rätten att bestämma genom sin majoritet. Problemet är nog att en förening/styrelse som är så illa rustad att man känner sig vilja ha HSB-ledamoten som ordförande, sannolikt behöver denna hjälp ett tag. Det normala torde väl vara som några av oss konstaterade i annan tråd, att HSB- ledamoten sällan är med på styrelsemöten. Men har det framgått att hens hjälp behövs, så bör HSB kanske inte säga nej. Sannolikt kommer de då att vilja fakturera föreningen ett belopp, eftersom hens roll knappast är eller kan vara helt passiv (?).
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 19:30
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Om inget hänt på sistone har vi numera ingen HSB-ledamot. Den förra som var iofs var väldigt kunnig har gått i pension och positionen är vakant. Vi får se till nästa årsmöte om HSB tillsatt någon.
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 20:04
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

HSB har en uppdragsbeskrivning som HSB-ledamoten skall följa. I den står Bl a att ledamoten ej skall ta på sig att vara ordförande.

Rent juridiskt har HSB-ledamoten exakt samma ansvar/befogenhet som vilken ledamot som helst.

Dock "säljer" ju HSB in systemet med ledamot i styrelsen genom att hävda att det är ett professionellt stöd för föreningen. Så i fallet med Brf Ida har ju uppenbart HSB ledamoten sovit sött genom mötena, och HSB Malmö duckar ju ansvar så klart.

Hade jag fått chansen, så hade jag stämt HSB Malmö för briser i sin leverans av HSB-ledamot. Det är trots allt en tjänst som föreningen betalar för (genom medlemskapet). Fast just den konstruktionen, att föreningen är medlem i HSB Malmö, som i sin tur är medlem i Brf Ida, gör antagligen att HSB inte kan hållas ansvarigt på samma sätt som om man fakturerat ledamotens tid direkt. HSB har nog vett att skydda sig från sin egen inkompens.
Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 17:56
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

För de som inte förstått hur en HSB-bostadsrättsförening fungerar:

Dessa bostadsrättsföreningar är medlemmar i en regional Hsb-förening, och denna Hsb-förening är samtidigt medlem i bostadsrättsföreningen (som juridisk medlem), och har alltså 1 rösträtt på stämman. Ett ömsesidigt medlemskap alltså. Den regionala Hsb-föreningen tillsätter en styrelseledamot i bostadsrättsföreningens styrelse. Allt detta är reglerat i bostadsrättsföreningens stadgar, som alltså är speciella Hsb-anpassade stadgar. Dessa stadgar får inte ändras, så länge bostadsrättsföreningen är medlem i Hsb.

Hsb-ledamoten har rent juridiskt samma ansvar och skyldigheter som övriga ledamöter i bostadsrättsföreningens styrelse. Och kan precis som övriga ledamöter ställas till svars, nekas ansvarsfrihet, stämmas, osv, om styrelsen misskött sig.

Hsb-ledamoten arvoderas ofta av Hsb, men i praktiken är det ändå bostadsrättsföreningen som betalar, via föreningens medlemsavgift till Hsb.

En längre betraktelse över Hsb-medlemskapet finns här.
Gammal 2017-09-28, 11:05
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Hsb-ledamoten har rent juridiskt samma ansvar och skyldigheter som övriga ledamöter i bostadsrättsföreningens styrelse. Och kan precis som övriga ledamöter ställas till svars, nekas ansvarsfrihet, stämmas, osv, om styrelsen misskött sig.
.
En onekligen rätt delikat uppgift. Vem stämmer?
Medlemmarna kan ingenting se, eftersom de inte får studera protokollen. Övriga styrelsemedlemmar har med majoritet röstat som HSBs repr. Annars skulle beslutet inte kunnat tas.
Vilken medlem skulle kunna se att styrelsen förletts av HSB-representanten att ta ett felbeslut?
Vi måste rimligen utgå från att HSBs repr har en specifik uppgift, nämligen att bevaka HSBs intressen, i övrigt förhålla sig tämligen neutral till vilka beslut styrelsen tar.
En kameleont är en kameleont. En HSB-repr vill ha jobbet kvar, dvs behaga sin uppdragsgivare i första hand.
Högre djurarter kommer kanske aldrig att förstå att systemet inte kan fungera optimalt så länge inte övriga medlemmar kan studera styrelseprotokollen. Det blir ingen perfekt värld ändå. Men en mer förnuftigt styrd, eftersom föreningens mer samlade resurser kan tillvaratas. Fler medlemmar lär sig något, och engagerar sig oftare i föreningsfrågor.
Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 14:12
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
För de som inte förstått hur en HSB-bostadsrättsförening fungerar:

Dessa bostadsrättsföreningar är medlemmar i en regional Hsb-förening, och denna Hsb-förening är samtidigt medlem i bostadsrättsföreningen (som juridisk medlem), och har alltså 1 rösträtt på stämman. Ett ömsesidigt medlemskap alltså. Den regionala Hsb-föreningen tillsätter en styrelseledamot i bostadsrättsföreningens styrelse.
Om jag förstått det rätt så innebär detta att förutom rösträtt på stämman har HSB-ledamoten även en röst i vanlig ordning vid styrelsebeslut.

Jag antar att det även innebär att HSB-ledamoten ska medräknas vid beräkning av minsta antalet
styrelsemedlemmar som måste närvara för att styrelsen ska vara beslutsför.
Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 15:32
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om jag förstått det rätt så innebär detta att förutom rösträtt på stämman har HSB-ledamoten även en röst i vanlig ordning vid styrelsebeslut.

Jag antar att det även innebär att HSB-ledamoten ska medräknas vid beräkning av minsta antalet
styrelsemedlemmar som måste närvara för att styrelsen ska vara beslutsför.
Förmodligen inte många föreningar som funderat över denna sak.
Om vi betänker att den minsta föreningen består av 3 medlemmar kan man tycka att HSBs rutin o kunskap kunde behövas. Men har en HSB repr rätt att tränga sig in på styrelsemötena om hen inte är uttryckligen efterfrågad/önskad?
Jag tror överhuvudtaget inte att det finns några -hårda- regler om HSB-ledamotens krav på närvaro, eftersom Thomas_A och jag tycks ha samma erfarenheter. Han finns där mera sällan. Olika praxis tillämpas.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Gamla styrelse eller nya styrelse ska kalla till extra stämma Bosi62 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2017-09-15 10:01
Ledamot med betalningsanmärkning sitta i brf styrelse? Moderaten Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2010-11-20 13:02
Styrelse som svartmålar ledamot, tystnadsplikt Granne Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-11-18 20:21
Överlämnande från tidigare styrelse vid utbyte av styrelse plattipus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-06-16 23:29
HSB Malmö - Hur valberedningen utnyttjar sin position för egen vinning Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-04-20 13:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare