Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-11, 21:05
Anders i Lund Anders i Lund är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard Fördelning reparationskostnader kontra lägenheternas storlek i brf

Jag bor i en liten brf i Lund (icke HSB), med 16 lägenheter. Fastigheten är byggd 1936. Fjorton av lägenheterna är antingen på 40 kvm eller 50 kvm. Av de två återstående är den ena på 74 kvm, den andra på 21 kvm, den senare ägs av mig.

Nu har det aktualiserats att våra fönster är ålderstigna och i dåligt skick, och styrelsen (där jag inte ingår) har för avsikt att på föreningsstämman nu i vår föreslå fönsterutbyte. På senaste styrelsemötet - våra styrelsemöten är öppna - gjorde styrelsens kassör (JE) en föredragning om hur han ansåg att fönsterbytet skulle finansieras; medlemmarna ska skjuta till eget kapital för att täcka kostnaden. Fördelen är att varje enskild medlem kan göra skatteavdrag för räntan, vilket inte brf kan. Lägenheternas månadsavgift skulle därigenom kunna hållas nere.

Sen kom fördelningen inom föreningen på tal. Här fortsatte JE sin föredragning med att säga att han tyckte att det "naturligaste var att kostnaden delades jämt mellan alla 16 medlemmar".

Nu hör det till saken att JE äger den andra i storlek avvikande lägenheten i föreningen, den på 74 kvm, alltså föreningens största.

När jag invände att vi i föreningen brukar fördela kostnaderna efter lägenheternas storlek, fick jag till svar av JE att detta var ingen självklarhet. Möjligen kunde man använda sig av fördelningstal, men lägenheternas ursprungliga fördelningstal var inte giltiga, och att räkna fram nya var så krångligt att det enklaste var att fördela kostnaden jämt mellan medlemmarna.

Nu är det så att av styrelsens övriga tre medlemmar är två benägna att hålla med JE, helt enkelt för att det är för jobbigt att ta strid. JE är fastighetsmäklare, och han argumenterar för sin sak som om den vore en lägenhet som han måste sälja för att få lov att ha kvar sitt jobb. Så detta upplägg till finansiering med sin utformning kommer antagligen att bli styrelsens förslag till föreningsstämman i vår. På föreningsstämman kommer samma personer att komma som vanligt, d v s jag samt styrelsen. Så där känns utgången som given.

Givetvis har jag ingen lust med att subventionera JE:s boende med min mindre lägenhet. Eftersom jag fortsätter att bo kvar i min brf så måste jag i långa loppet också amortera av mitt lån, till skillnad mot JE som med tanke på sin ålder (26 år, nyutexaminerad) sannolikt bara mellanlandar här några år och som räknar med att amorteringsbiten ska betalas av värdeökningen när han om några år byter upp sig.

Så då är mina frågor:
Är det lönt för mig att ta min sak till Hyresnämden? Finns det någon praxis i sådana här frågor?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 00:02.
Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 22:51
guben guben är inte inloggad
Giga-medlem

Standard Fördelning av reparationskostnader

Jag förstår verkligen att du protesterar.
I våra stadgar står ungefär att avgifter till föreningen ska fördelas i förhållande till lägenhetens andelstal.
I en annan paragraf "Underhåll" står att föreningen ska genom budgetering säkerställa att avgiftens storlek täcker erforderligt underhåll.
Dessa två paragrafer i förening tyder väl på att tanken är att även underhållskostnaderna (som ingår i avgiften) ska fördelas i förhållande till lägenhetens andelstal.

Kolla dina stadgar om du kan hitta motsvarande reglering.

Ett alternativ fördelningsmodell kunde väl vara hur många fönster man har i sin lägenhet.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 00:03.
Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 23:23
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Vad i fridens namn menar JE med att lägenheternas ursprungliga fördelningstal inte är giltiga?

Tillskott av kapital är höjning av insats. Så här står det om ändring av insatser i bostadsrättslagen:

1. Om beslutet innebär ändring av någon insats och medför rubbning av det inbördes förhållandet mellan insatserna, skall samtliga bostadsrättshavare som berörs av ändringen ha gått med på beslutet. Om enighet inte uppnås, blir beslutet ändå giltigt om minst två tredjedelar av de berörda bostadsrättshavarna har gått med på beslutet och det dessutom har godkänts av hyresnämnden.

1 a. Om beslutet innebär en ökning av samtliga insatser utan att förhållandet mellan de inbördes insatserna rubbas, skall alla bostadsrättshavarna ha gått med på beslutet. Om enighet inte uppnås, blir beslutet ändå giltigt om minst två tredjedelar av de röstande har gått med på beslutet och det dessutom har godkänts av hyresnämnden. Hyresnämnden skall godkänna beslutet om detta inte framstår som otillbörligt mot någon bostadsrättshavare

Vad JE föreslår är inbördes rubbning av insatserna. Då räcker det inte med rösterna på stämman. Av era 16 medlemmar måste 11 medlemmar gå med på beslutet som dessutom måste godkännas av hyresnämnden.

Jag är riktigt upprörd. Be JE dra dit pepparn växer.
Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 00:12
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Ogiltiga fördelningstal i brf?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Anders i Lund Visa inlägg
När jag invände att vi i föreningen brukar fördela kostnaderna efter lägenheternas storlek, fick jag till svar av JE att detta var ingen självklarhet. Möjligen kunde man använda sig av fördelningstal, men lägenheternas ursprungliga fördelningstal var inte giltiga, och att räkna fram nya var så krångligt att det enklaste var att fördela kostnaden jämt mellan medlemmarna.
Hur har fördelningstalen blivit ogiltiga?

Det låter konstigt att fördelningstalen inte är giltiga, det måste finnas fördelningstal. Jag undrar hur er kassör kan komma med ett sådant påstående, det luktar skumt.

Jag tror kassören försöker dra en rövare och vill blåsa er andra. Fördelningstalen är inte så märkvärdiga att ändra i rent matematiskt, det är nog så att herr kassör håller på och trixar med er i föreningen.

Citat:
Är det lönt för mig att ta min sak till Hyresnämden? Finns det någon praxis i sådana här frågor?
Du behöver inte ta kontakt med hyresnämnden för att driva din sak utan det är styrelsen som får göra detta om du inte skulle ge ditt medgivande i sakfrågan vid stämma.

Praxis är att man följer stadgan och BRL, det kommer även hyresnämnden att göra. Så om styrelsen ska driva detta krävs det att styrelsen följer reglerna. Jag antar att föreningen har underhållsansvaret för fönstren. Om det är på detta vis så ska underhållet betalas via årsavgiften. Allt annat trixande kommer att bli svårt att motivera hos hyresnämnden.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 00:07.
Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 10:16
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard En fråga

Citat:
Nu har det aktualiserats att våra fönster är ålderstigna och i dåligt skick, och styrelsen (där jag inte ingår) har för avsikt att på föreningsstämman nu i vår föreslå fönsterutbyte.
Vem har gjort bedömningen att fönstren behöver bytas? Jag skulle nog kolla upp saken med flera fönsterrenoveringsfirmor.

Äldre fönster brukar hålla högre kvalitet än nytillverkade, ofta värda att bevara. I regel är det billigare att renovera de befintliga än att köpa nya. Det är heller inte givet att det finns nya fönster i samma storlek och likadant utseende.

Om fönsterbytet förändrar fasadens utseende krävs det bygglov för att få byta dem. Att specialtillverka fönster med lika utseende som de befintliga kostar skjortan i så kort serie som det handlar om i din lilla förening.
Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 16:03
Anders i Lund Anders i Lund är inte inloggad
Medlem

Standard

Ska kolla vad som står i våra stadgar om reparationer och kostnaderna av dessa.

Det är ett intressant förslag till rättvis fördelning, att varje lägenhet ska bära kostnaden för sina egna fönster. Fönsterbytet är tänkt att omfatta även balkongdörrarna. Bottenvåningen har inga balkonger. Vissa lägenheter har två dörrar till sina balkonger.

Kluringen har alldeles rätt i att träfönster i långa loppet är bättre än moderna fönster av metall eller plast. Byter man det vanliga fönsterglaset mot energiglas så kan man få ner värmeläckaget hos träfönster.

Problemet i min lilla brf är att 13 av lägenheterna bebos och säljs till personer som är mellan 18 och 30 år. Dessa har svårt att vara rädda om träfönsterna o träbalkongdörrarna, man låter dem stå öppna dygnet runt under sommarhalvåret, och till hösten går de inte att stänga. Sedan förekommer att vissa fönster som är skruvade, målas med för mycket färg så att de inte kan andas. Kondens uppstår mellan rutorna, och till slut börjar träet i dessa fönster att ruttna. Detta är en generationsfråga, när jag försiktigt försöker påtala skötselanvisningar för mina unga grannar tittar de bara konstigt på mig.

Fortsättning följer.
Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 17:05
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Tankar vid fönsterbyten

Om man är i faggorna att byta fönster så skulle jag rekommendera att investera i fönster med hög kvalitet och ett högt tekniskt innehåll.

Hög kvalité är fönster av typen aluminium eller möjligtvis plast, denna typ ger ett litet underhållsbehov.

Tekniskt innehåll kan vara fönster av typen smarta glas. Även om dessa glas är dyrare så kommer det generera en energibesparing och ett trevligare inomhusklimat som med största sannolikhet går att räkna hem över tiden. Kostnaden för att byta rutor är ju samma oavsett typ av fönster.

Något man kan ha i åtanke vid byte av fönster; Om det går att montera fönster som ej är öppningsbara kan besparingen bli avsevärd vad gäller energi och investeringskostnader. Ett icke öppningsbart fönster är billigare i inköp och energiförbrukningen blir lägre när det inte går att öppna fönstret.

Några bra länkar till fönster:
http://www.kronfonster.se/
http://www.nyteknik.se/nyheter/energ...icle584091.ece
http://www.smartafonster.se/

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 00:10.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förening förlorade mål i HD om reparationskostnad för reparation efter brandskada brf Gusten Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2011-12-01 22:35
Fördelning av styrelsearvode (trolöshet mot huvudman?) STP Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2011-04-29 12:51
Avgiftens storlek i brf och vinstens användning av årsavgiften Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2009-03-30 17:16
Fördelning av källarförråd i brf Jan Eriksson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-09-13 07:07

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare