Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-11, 20:46
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Igår kväll tittade jag på ett avsnitt av den fantastiska serien keeping up the appearance, eller skenet bedrar som den heter på svenska. Serien handlar, om ni minns, om den fantastiska Hyacint Bucket eller Buquette som hon hellre vill framstå som. Det är ju en dam i övre medelåldern som försöker spela en roll som hon inte behärskar. Hon vill vara en verklig överklassdam men saknar de flesta attribut och egenskaper för att kunna vara en sådan dam. Hon har dessutom en fantastisk förmåga att trassla till nästan varje situation hon hamnar igenom att alltid framhäva sig själv. Behöver jag tillägga att hennes man lider alla helvetes kval i sin vardag såväl som på helgerna och i synnerhet de senare.

Serien har en otrolig humor.

När jag tittar på avsnittet som sändes i TV4+ igår kväll förekommer en scen där telefonen ringer, Hyacint svarar, lämnar telefonen till sin man som efter en stund kommer tillbaka till henne med en bekymrad min. På frågan vem det var som ringde svarar mannen att det var hans chef som erbjöd honom en ”early retirement”. Hyacint svarar med att rusa fram till sin man och med sin gälla röst skrika, ”så underbart då får vi mycket mer tid att spendera tillsammans”. Jag tror mig aldrig ha sett ett så bekymrat och skrynkligt ansikte när han uttrycker; men det är ju det som bekymrar mig.

Med hela denna bakgrund om att hålla skenet uppe, trassla till situationer som damen gör, samt lidandet av den äkta mannen, så började jag gapskratta.

Ersätt damen med HSB Malmö och mannen med de beljugna medlemmarna så får man ju faktisk en humoristisk situation. Jag skattar fortfarande ett dygn efteråt vid tanken.

Keep up the appearance is what it is all about. Håll skenet uppe.

Visst är liknelsen slående!
Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 18:42
misteln misteln är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Dags att agera !

Upp till bevis !

Det är nu hög tid för HSB Malmö och dess medlemskoordinator Bengt Skånhamre att göra det som man har rätt att förvänta sig nämligen upp till bevis ! Ta nu fram de två blanketter med namnunderskrifter som du påstått att medlemmar har skrivit under.

Det är hög tid att bevisa att din beskyllning av medlemmar är sann. Det hjälper inte att du till ”Andrea” har sagt att du bett de medlemmar ”som känt obehag ” om ursäkt. För vad ? Dessutom har dom aldrig fått något brev !!

Du vidhåller ju att alla medlemmar lämnat sitt godkännande. Både vi och du vet att detta är lögn. En upprättelse för drabbade medlemmar är väl det minsta man kan begära. Tänker du ge dem det ?
Svara med citat
Gammal 2009-12-24, 00:05
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard bijkotta HSB

HSB är en rutten organisation.
Lever mest på sin gamla tradition.

På avgälder och dyra avgifter för sina tjänster
har man nu en organisation som inte glänser.

Medlemmarna är förda långt bort från ljuset och betalar glatt.
och för sina pengar bara få tillbaka en liten slatt.

Stanna upp och tänk efter varför HSB tar ut en deposition.
Är det inte bara för att gynna sin position?

God Jul till er alla på forumet.

stephan
Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 20:34
Kobrans avatar
Kobran Kobran är inte inloggad
Mega medlem

Standard Varför misstänkliggöra medlemmar ??

FRANCOIS, har ju gjort ett flertal inlägg under rubriken: "Så behandlar HSB, Malmö medlemmar.

Man ställer sig då frågan som också måste ses som relevant i sammanhanget.

Eftersom du enligt egen utsago ej är medlem i organisationen, och kanske ej heller varit detta, så måste man undra hur du kan påstå att det mer eller mindre är felaktigheter som berättas ?

Jag både vill och vågar påstå att man både skall och måste utgå ifrån att författaren av detta ämne har på fötterna för att lägga ut en sådan sak på ett forum som är att betrakta som mycket seriöst! Man hänvisar ju till en mailväxling mellan två parter.

Är man av åsikten att författaren av ämnet har fel, både skall och bör man också själva undersöka om det begåtts felaktigheter i de uttalanden som är gjorda, innan man själva går till "attack"

Därför FRANCOIS är det på sin plats att du för läsarna på detta forum berättar hur du vet att de som anklagar Skånhamre inte har några belägg för detta. Så upp till bevis!

FRANCOIS, man kan inte som du vill göra gällande säga att man "trott sig handla rätt" För i verkligheten är det så här: Att innehar man en position som Skånhamre har har, under förutsättning att Skånhamre är professionell, vilket vi skall utgå ifrån. Så skall han aldrig ljuga, för att den vägen eventuellt försöka klara sig undan! Hu kan man komma fram till detta FRANCOIS ??

Sedan beträffande verkliga problem som HSB orsakat på olika sätt är bara för dig att endast läsa i detta forum !

MIKHO, vad man med all rätt kan och skall begära av en sådan här medlemsorganisation är en skriftlig ursäkt till dem det berörde, och där det då klart och tydligt framgår att någon blankett med godkännande som man nu vill göra gällande ej finns! och som tyvärr endast är en skröna! Detta MIKHO, måste och skall man av en organisation som vill utge sig för att professionell ha mer än rätt att begära! Det här med vita lögner är inte att se varken som hållbart eller försvarbart, med tanke på att det avslöjas både enkelt och snabbt dessutom! Sedan är det att se, att dom eller den som ertappas med sådan här verksamhet det vill säga att ta sig fram på lögner också skall ta de konsekvenser det kan medföra! Helt självklara ting!

Så MIKHO såvida du själva inte sitter i toppen på "TORSON" vill man nog tro att om du själv blivit utsatt för felaktigheter, och blivit särbehandlad på olika sätt, så hade du nog också reagerat! Eller?
Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 01:03
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Kobran Visa inlägg

Så MIKHO såvida du själva inte sitter i toppen på "TORSON" vill man nog tro att om du själv blivit utsatt för felaktigheter, och blivit särbehandlad på olika sätt, så hade du nog också reagerat! Eller?

KOBRAN, Jag sitter inte i toppen av "TORSON" så det spåret kan du faktiskt lägga ner. För den sakens skull kan jag faktiskt endast passerat "TORSON" utanför (på behörigt avstånd) och aldrig varit inne.

Om man nu skall återknyta till ämnet samtidigt som jag svarar på din fråga så hade jag inte blivit speciellt upprörd om mitt namn hade publicerats på internet som motionär på en årsstämma, oavsett om det hade delats ut lappar om medgivande eller inte. Mitt namn och en stor del av mina åsikter finns redan publicerade på olika sidor på Internet.

Om du vill veta min reaktion för olika situationer så får du gärna specificera vilka situationer du syftar på så skall jag svara sanningsenligt.
Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 10:11
Kobrans avatar
Mega medlem

Standard Svar till MIKHO

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
KOBRAN, Jag sitter inte i toppen av "TORSON" så det spåret kan du faktiskt lägga ner. För den sakens skull kan jag faktiskt endast passerat "TORSON" utanför (på behörigt avstånd) och aldrig varit inne.

Om man nu skall återknyta till ämnet samtidigt som jag svarar på din fråga så hade jag inte blivit speciellt upprörd om mitt namn hade publicerats på internet som motionär på en årsstämma, oavsett om det hade delats ut lappar om medgivande eller inte. Mitt namn och en stor del av mina åsikter finns redan publicerade på olika sidor på Internet.

Om du vill veta min reaktion för olika situationer så får du gärna specificera vilka situationer du syftar på så skall jag svara sanningsenligt.
Vad det handlar om och det tror jag faktiskt du också förstår! Att man oavsett var man arbetar, så handlar det om hänsyn och respekt till andra människor MIKHO, det vill jag påstå att efter själva ha sett all den skriftväxling som förekommit i detta/dessa ärenden. HSB,Malmö bör/skall lära sig att om man vill utge sig för att arbeta professionellt också visa att man upplever till detta. Tyvärr fungerar inte denna organisationen så idag, utan detta var för många många år sedan MIKHO. För mig är det nämligen och har alltid varit en dygd att respektera sina kunder ! eller vad man nu vill kalla det.

Och till sist MIKHO vill jag önska dig ett Gott Nytt 2010 !
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 11:06
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Kobran, jag har redna skrivit allt ja gtycekr om detta ärende tidigare.

Min grundprincip är att man inte ska anklaga utan bevis. Jag tyckte mig märka att bevis på vissa anklagande saknades, vilket jag kommenterade.

Lätt att förstå alltså.

Gott nytt år till er alla.
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 11:38
Mumintrollet Mumintrollet är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Arg

Jag har följt det här ärendet (och andra på forumet) under ett tag nu. Jag har väldigt svårt att förstå att man kan anklaga HSB för bristande respekt mot sina medlemmar samtidigt som någon anställd där plockas av heder och ära och anklagas för illvilja och ondska. Det är tråkigt att det ska förekomma sådant på ett sådant här forum där man annars kan hitta mycket nyttigt.

Det är ju skönt att det finns personer som Totiki och Francois som kan se på frågorna med distans, objektivitet och klokhet. Tack för era inlägg som ger någon form av balans åt en annars sanslös diskussion.

Sluta med personangrepp och omotiverade angrepp på HSB - det krävs för att forumet ska ha någon trovärdighet. Den dagen ni behöver göra ett allvarligt påpekande kommer ingen att tro på er -minns Peter och vargen.
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 12:52
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard missat nåt?

Bäste Mumintroll, har du inte missat något?
HSB Malmös styrelse och budbäraren, spjutspetsen Skånehamre har väl inte agerat som en medlemsorganisation i ett stort antal ärenden?

Bahndlingen av motioner med att plötsligt hitta på nya odemokratiska regler, tillsammans med allt "snilleri" som f.d styrelser har åstadskommit måste man väl få kritisera å det allvarligaste.

HSB Stockholm är inte bättre de. Nej jag tror att hela HSB har allvarliga problem. Man har hitttills levt på "gamla lagrar" och medlemmar som fått betala enligt kollektivprincipen.

Tiderna blir hårdare för alla i alla brancher, och hade just inte medlemmarna varit så flata och bara betala avgälder, depositioner, medlemsavgifter och allt vad HSB tar överbetalt för så hade HSB:s problem visat sig tydligare.

Sist men inte minst massmedia verkar ha ett mycket gott öga till HSB. Det är endast några få tidningar som bevakar och kritiserar HSB. Om det är av okunskap av bostadsrättsbranschen som jag tror så är det på tiden att media lär sig hur denna branch fungerar.
Något slutnare med icke officiella styrelseprotokoll bara för att ta ett exempel, finns inte i andra brancher i dagens annars så öppna samhälle?
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 13:36
Kobrans avatar
Mega medlem

Standard Saklig & korrekt !

Stephan kan bara ge dig en stor eloge för ditt senaste inlägg i denna debatt, där tydligen det är svårt för en del att förstå hur HSB:s organisation fungerar i verkligheten! Allt du lyft upp Stephan belyser endast verkligheten i denna "elefant på lerfötter" Hade medlemmar engagerat sig lite mer och inte endast betalat till denna många gånger totalt meningslösa organisation, där allt idag endast många gånger går ut på att se till sitt "eget" och inte medlemmarna, som till trots gör att dessa tjänstmän har sina arbeten!
Personligen vet jag hur man gör allt för att nästla sig in i föreningar som har valt att inte ha organisationen som förvaltning. Många föreningar idag går hellre ut på "stan" och köper sig en många gånger bättre och mer sakkunnig förvaltning och dessutom till billigare kostnader för sina boende i sin förening. Föreningar som gör detta är föreningar som har en bra styrelse och som tänker framåt i sitt och sina boende i föreningen!

MUMINTROLLET, Vem du än är, så kan man tyvärr endast konstatera de faktum att du tyvärr nog har för lite information, eller felkaktig sådan, för att debattera detta mycket seriösa ämne. Här finns ingen vad jag vet som kastat "skit" som du vill försöka göra gällande, utan allt är endast klar och ren fakta, och tyvärr är det ju den som tar hårdast och inte är accpeterad av alla, vad de nu kan bero på. Så bästa Mumintroll kom tillbaka när du vet vad detta handlar om!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
styrelser straffar medlemmar stephan Bostadsrättsforum 2 2009-08-06 12:30
Nya medlemmar i HSB zaphyr Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2009-06-16 22:12
BRF-medlemmar får betala för bostadsbrand Admin Senaste Nytt 0 2009-03-06 11:28
HSB behandlar medlemmarna respektlöst! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2008-10-15 14:29
Skäms HSB Malmö !!! Behandlar 42.000 medlemmar illa! - Styrelsens svar på motionerna! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 7 2008-04-11 15:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare