Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-18, 18:07
Rimu Rimu är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2013
Standard Gruppanslutning fiber

Hej!
Har försökt läsa in mig på andra inlägg men är fortfarande osäker på vad som gäller så jag vill gärna fråga iaf.
Vi är en liten förening med 12 lgh och det finns ett förslag på gruppanslutning till fiber (kabel + ett uttag). Enbart bredband 1000/1000 Mbit/s med Alltele. Enligt förslaget höjs månadsavgiften med 149 kr per lgh. Varje lgh ska stå för anslutningsavgiften som är 4895 kr, som ska regleras med ett skuldebrev mellan föreningen och föreningsmedlemmen och betalas inom 12 månader efter installation. Föreningen köper in routrar och står för det.

Är det här ett vettigt förslag? Rätt och riktigt? Skuldebrev? Vad händer om man flyttar inom ett år? Ska man verkligen stå för anslutningskostnaden då? Det är ju en långsiktig investering som jag tycker är knuten till lgh och inte den enskilde medlemmen. Tänker jag fel?

I våra stadgar om insats och årsavgift står det att det ingår värme och varmvatten och renhållning. Finns inget om kostnader för informationsöverföring. Måste detta åtgärdas? Måste det var ett stämmobeslut om installationen (finns inte)? Måste det vara stämmobeslut eller styrelsebeslut om ökade månadsavgifter samt anslutningsavgifterna (finns inte såvitt jag vet)?

Tack på förhand!
Svara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
gruppanslutning delvis ? InteIStyrelsen El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 20 2016-06-24 11:07
Hur fördela höjning av avgift pga Fiber? bdh Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2014-01-09 00:40
fiber till utvalda Granne El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 9 2012-12-15 14:40

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare