|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hejsan,
På vår BRF föreningens årsprotokoll så står det "lön till kollektivanställda" ?? vad jag har hört att det är ordförande som får lönen. frågan är är det okej att hon får "lön" utav styrelsen eller genom våra avgifter vilket jag va inte med eller sa inte JA till det. sa,t har jag hört att vi betalar hennes telefon och allting. vi har ett kontor som hon aldrig ägnar sin tid där utan är hemma lagar mat, är med sina hundar eller gör något annat. det står också ;
är det lagligt att betala ut dessa betalningar? En annanfråga är hur kan vi ändra vår tvättmaskiner som är urgammla. hur går jag tillväga för det? ska allting stämmas på årsstämman? tack för ett svar. |
|
|||
|
|||
![]() Det finns inget lagligt hinder att föreningen anställer en styrelsemedlem. Dock får inte styrelsemedlemmen själv delta i handläggningen av avtalet mellan medlemmen och föreningen.
Hon får alltså inte delta i diskussioner och beslut om sina anställningsvillkor, och inte heller attestera utbetalningar av lön till henne. Tvättmaskinsinköp handläggs av styrelsen i föreningen. Förslagsvis skickar du en skrivelse till styrelsen och ger förslag om utbyte av maskiner. |
|
|||
|
|||
![]() hej,
svaret som jag fick från henne är detta? Tack för informationen. Då kommer jag ställa frågor på årsstämman om all betalning som sker i vår föreningen. Men jag förstår inte varför du inte kan svara på en enkel fråga. Frågan är bara vem är personalen vi betalar för? ( min fråga till henne Vi har bara en anställd i föreningen och det är vicevärdstjänsten dvs jag. Detta tas upp vid varje årsstämma. men enligt alla så är hon ordförande? kan hon få lön som det står ovan? vad kan jag göra för att stoppa det? vem ska man vända sig till ? |
|
|||
|
|||
![]() Ordföranden kan ha ett uppdrag som vicevärd vid sidan av sitt ordförandeskap. Föreningsstämman kan besluta om man vill ha en anställd vicevärd. Oftast så låter man styrelsen hantera det administrativa gällande avtal/kontrakt och vem som anställs varvid detta upplägg har godkänts.
Om man är av övertygelsen att de arbetsuppgifter som vicevärden utför inte motsvaras av den lön som avsätts så kan man ju givetvis yrka till stämman att den tjänsten skall avvecklas. Detta kommer säkerligen att leda till osämja i någon form men det är din rätt som medlem att göra detta om du så önskar. Ibland kan det vara nödvändigt men du ska nog vara beredd själv att bidra till föreningsarbetet om du vill driva igenom detta. Nu saknas en del detaljer men det kan vara så att ni har behov av en vicevärd i er föreningen och att den lösning som finns nu är den bästa. Men det kan du ju inte veta nu. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
hej, tack så mycket för svaret. jag frågade vad hennes uppgift var? vad är det hon gör och vad är det vi betalar. så jag inväntar på ett svar från henne. en annan fråga är det att är det OK för henne att hon svarar på medlemmarnas mail via sin privat email? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ordförande kan mycket väl ha en syssla som vicevärd och då är det bäst att ha ett avtal och betala ut lön. Detta för att kunna teckna försäkring för vicevärden som kan göra sig illa i tjänsten! Arb. giv.-avgift tillkommer på både arvode och lön! Vad är ditt egentliga problem? I årsredovisningen finns ju en not för de olika kostnaderna. Vad är den utbetalda lönen för föregående verksamhetsår? Visst går det bra att svara medlemmarna från sin privata mail! Hur tror du föreningar gör som inte har egen e-postadress? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
![]() I praktiken, är privatmail-adresser inte okej, då det i praktiken är omöjligt att upprätthålla en policy för personuppgifter i praktiken.
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
när man mailar från sitt privat email så ser inte andra styrelse medlemmar vad hon skriver för svar osv. så därför tycker jag inte att det är ok att maila från sitt privata email. Mitt problem är att KAN hon göra det enligt lag. nu vet jag det att styrelse kan anställa en styrelse medlem men hon gör inte sitt jobb så som hon ska göra som vicevärdtjänst och personerna som sitter i styrelsen slickar hennes "fötter" och då är man där helt ensam och har ingenting att säga. i 2016 var kollektivlönen 0 sek. vi betalar också hennes laptop / telefon osv. jag ger ett förslag om att tvättmaskinerna bör ändras pga de är rostiga och man måste slå en gång för att det ska funka och då säger hon (med andra då) att de ska hålla 15 till 20 år enligt teorin men i praktiken så gör de inte det. ![]() ![]() en annan fråga är att kan de ta ofertter innan årsmöte ? vad jag ha hört också att de brukar ha det slutet av juni då nästan hälften är på semester. ![]() kan de säga att de inte vill svara på en fråga? när man frågar en fråga? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Förstår inte frågan : )
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Har Ordförande rätt att skriva "hemliga" avtal? | Urme | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 20 | 2017-03-29 14:10 |
"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening | KFES | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 15 | 2013-07-03 23:25 |
Är det ok att av vice ordförande bli kallad "lilla gumman"? | Undrandez | Bostadsrättsforum | 8 | 2013-03-12 20:50 |