|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej,
jag sitter och gör en översyn på vår förenings fastighetsskötsel. Fastigheten är byggd 2014 och upphandlades då via Kärnhem (www.karnhem.se) som agerade som ombud/styrelse innan det fanns någon. I det här avtalet, som blev tecknat i samband med bygget och Kärnhem, så ser avtalet gällande fastighetsskötsel ut så här: Avtalshuvud: ![]() Det som min fråga gäller: ![]() Utifrån den information jag fått fram och på det är avtalet så är det nu förlängt automatiskt från 1 januari 2018 till 31 december 2019. Är det här avtalet giltigt? Vi sitter helt enkelt fast med det? Negativ avtalsbinding och allt vad det innebär gäller inte föreningar? (Har försökt googla fram svaret men inte hittat) Det som stör mig är att Kärnhem inte har något som helst att göra med vår förening idag. Så det rimliga, enligt mig, vore att det här avtalet skulle omförhandlats med någon i styrelsen i samband med att det skulle förlängas. Hade sett bättre ut om någon som faktiskt satt i "riktiga" styrelsen hade signat detta. Men att hoppas på att något skulle vara rimligt är väl för mycket begärt ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Helt normal bransch standard att byggande styrelse tecknar dåliga avtal för föreningen.
Ja ni är rökta två år till, men nu när ni sett detta - säg upp på en gång så att ni i lugn och ro kan titta på vad ni gör efter 2019. Trots allt - er förening skall leva i minst 100 år så det finns gott om tid att göra bättre affärer! |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
UH-fond och negativ förlust efter disp. | Kråke | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 9 | 2018-04-24 15:13 |
Negativ särbehandling vid balkongbygge i brf | Grönis | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 0 | 2011-07-20 19:42 |