Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-31, 21:00
wenne wenne är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
Fråga Knäppande ljud i väggarna - vad göra?

Hej,

Jag bor i en bostadsrätt, på 7:e våningen i ett 14 våningars höghus.

Sedan jag flyttade in för ca 4 år sedan har jag störts av knäppande ljud i väggarna. Ganska tidigt tog jag kontakt med fastighetsskötseln och påpekade problemet. De kom då hit och tog hål i väggen så att de kunde undersöka saken. Resultatet blev dock bara att de konstaterade att det är som de sa "inget fel". När rören i väggen ändrar temperatur, ändrar de också storlek och det är det som knäpper. OK, det var ungefär vad jag hade räknat ut också tänkte jag. Något år senare sprang jag på en ifrån styrelsen nere i entrén och tog då upp frågan med honom, varpå han var i kontakt med fastighetsskötaren och därefter ringde tillbaka och meddelade att man får stå ut med ljud i ett flerbostadshus.

Nu har det gått ytterligare ett par år och jag har vid flera tillfällen haft vänner här som sovit i mitt extra sovrum, eller ja, försökt sova iaf. Samtliga har klagat på att de inte kunnat sova när det börjar komma knäppande ljud mitt i natten. Det börjar vid 4-5 tiden på morgonen och håller på till och från fram till midnatt. Ibland mer, ibland mindre. Känner även själv att ljuden snarare ökat i volym och frekvens än minskat.
I helgen tog jag återigen kontakt med styrelsen, den här gången med ordförande själv och påpekade problemen. Han har därefter nu varit i kontakt med fastighetsskötseln och kommer tillbaka med samma besked som tidigare "vi gör inget". Han skulle dock ta med det till styrelsemötet om 3 veckor, men mina förhoppningar där är måttliga med tanke på att ingen ens velat komma och lyssna på oljuden, varken "Live" eller de inspelningar jag har gjort. De pratar hellre om hur olika människor reagerar på ljud och menar att jag är känslig...
Som om inte ett gäng kompisar utifrån vore nog så har jag även en kompis som har bott i grannhuset som hör till samma BRF. Även denne ifrågasatte "Vad är det som låter?? Sådär kan du ju inte ha det", det låter alltså inte i närheten lika illa i alla lägenheterna.

Så vad ska jag göra nu? Kan jag ta hit någon som gör en mätning? Vilka gör isåfall sådant? Jag såg att någon annan här i forumet hade ett liknande problem och även skulle begära avgiftsnedsättning tills problemet var löst. Det gällde dock en nybyggd lägenhet. Denna är ca 8-9 år gammal. Kan jag också ha rätt till sådant? Vilken skyldighet har egentligen bostadsrättsföreningen? Kan de bara säga "vi gör inget"?
Tacksam för svar!

mvh Daniel
Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 23:24
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Flytta?

Föreningens skyldighet är att undersöka problemet. Och det är ju redan gjort.

Det du kan göra är att skicka en anmälan till hälsovärdsnämnden. De kommer då att skicka en uppmaning till styrelsen att undersöka saken. Och dom kräver ett svar. Kanske kan det leda till att styrelsen tittar på problemet en gång till. Ev. kan styrelsen tvingas göra en ljudmätning.

Visst kan det knäppa och låta i ett hus. Frågan är om det är så mycket att det är en olägenhet, eller fara för din hälsa. Troligen inte. Så antingen kan problemet åtgärdas, eller får du stå ut med knäppandet, eller så får du flytta. Det är dom tre alternativen som finns. Någon ersättning kommer du aldrig få, det har du ingen rätt till.
Svara med citat
Gammal 2012-11-01, 14:35
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Prata med några byggingenjörer som är anslutna till SBR (Svenska Byggnadsingenjörers Riksförbund). Var beredd på att du kanske får betala för en riktig besiktning av en byggnadsingenjör. Beroende på dennes uttalande och råd kan du kräva att styrelsen åtgärdar problemet och ersätta dig för besiktningen.
Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 01:05
wenne wenne är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Prata med några byggingenjörer som är anslutna till SBR (Svenska Byggnadsingenjörers Riksförbund). Var beredd på att du kanske får betala för en riktig besiktning av en byggnadsingenjör. Beroende på dennes uttalande och råd kan du kräva att styrelsen åtgärdar problemet och ersätta dig för besiktningen.
Tack för svar!
Var får man lämpligast tag på en sådan? Hos en vanlig byggfirma eller?
Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 13:09
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av wenne Visa inlägg
Tack för svar!
Var får man lämpligast tag på en sådan? Hos en vanlig byggfirma eller?
Kontakta SBR för information http://www.sbr.se
Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 12:38
gregerab gregerab är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2017
Standard

Hej Wenne,

Nyfiken på hur det gick för dig?

Jag sedan 1mån flyttat in en ny produktion och har samma knäppande ljud.

Mitt trapphus blev färdigbyggd precis och dom andra trapphus är fortfarande under uppbyggnad.

Ljudet kommer utan förvarning och slumpmässigt under dygnet. Ligger man sover eller sitter man bredvid den väggen som ljudet kommer ifrån så blir man riktigt skrämd.

Citat:
Ursprungligen skrivet av wenne Visa inlägg
Hej,

Jag bor i en bostadsrätt, på 7:e våningen i ett 14 våningars höghus.

Sedan jag flyttade in för ca 4 år sedan har jag störts av knäppande ljud i väggarna. Ganska tidigt tog jag kontakt med fastighetsskötseln och påpekade problemet. De kom då hit och tog hål i väggen så att de kunde undersöka saken. Resultatet blev dock bara att de konstaterade att det är som de sa "inget fel". När rören i väggen ändrar temperatur, ändrar de också storlek och det är det som knäpper. OK, det var ungefär vad jag hade räknat ut också tänkte jag. Något år senare sprang jag på en ifrån styrelsen nere i entrén och tog då upp frågan med honom, varpå han var i kontakt med fastighetsskötaren och därefter ringde tillbaka och meddelade att man får stå ut med ljud i ett flerbostadshus.

Nu har det gått ytterligare ett par år och jag har vid flera tillfällen haft vänner här som sovit i mitt extra sovrum, eller ja, försökt sova iaf. Samtliga har klagat på att de inte kunnat sova när det börjar komma knäppande ljud mitt i natten. Det börjar vid 4-5 tiden på morgonen och håller på till och från fram till midnatt. Ibland mer, ibland mindre. Känner även själv att ljuden snarare ökat i volym och frekvens än minskat.
I helgen tog jag återigen kontakt med styrelsen, den här gången med ordförande själv och påpekade problemen. Han har därefter nu varit i kontakt med fastighetsskötseln och kommer tillbaka med samma besked som tidigare "vi gör inget". Han skulle dock ta med det till styrelsemötet om 3 veckor, men mina förhoppningar där är måttliga med tanke på att ingen ens velat komma och lyssna på oljuden, varken "Live" eller de inspelningar jag har gjort. De pratar hellre om hur olika människor reagerar på ljud och menar att jag är känslig...
Som om inte ett gäng kompisar utifrån vore nog så har jag även en kompis som har bott i grannhuset som hör till samma BRF. Även denne ifrågasatte "Vad är det som låter?? Sådär kan du ju inte ha det", det låter alltså inte i närheten lika illa i alla lägenheterna.

Så vad ska jag göra nu? Kan jag ta hit någon som gör en mätning? Vilka gör isåfall sådant? Jag såg att någon annan här i forumet hade ett liknande problem och även skulle begära avgiftsnedsättning tills problemet var löst. Det gällde dock en nybyggd lägenhet. Denna är ca 8-9 år gammal. Kan jag också ha rätt till sådant? Vilken skyldighet har egentligen bostadsrättsföreningen? Kan de bara säga "vi gör inget"?
Tacksam för svar!

mvh Daniel
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Knäppande element i lgh! Vad göra? Boboo Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2012-04-10 01:19
Problem med ljud från rör/pumprum Perforex Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2012-03-02 16:44
Störning i brf av ljud utifrån en till som är trött Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2011-08-23 17:15
Balkongbygge - Får man göra så här? Hoyer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-22 12:21
Fuskbygge, vad göra? drjohan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-02-23 19:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:30.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare