Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-15, 17:40
benjovi benjovi är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2012
Standard Ändring av lokal!

Hej!
Vi äger en matbutik i en privat bostdasförening sedan några år tillbaka. Det har kommit några och vill köpa vår lokal som de vill ändra till Pizzera. Vi har tagit kontakt med stryelsen då ordförande och en av styrelsemedelmarna var med och lyssnade på de som vill köpa lokalen. Styrelesen ska ha möte och efter deras möte ska vi veta om vad de ska säga. De har sen många år tillbaka förnekad för sådan verksamhet så jag undrar om vi kan överklaga på något sätt om de säger nej??
// Benjovi
Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 17:45
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av benjovi Visa inlägg
Hej!
Vi äger en matbutik i en privat bostdasförening sedan några år tillbaka. Det har kommit några och vill köpa vår lokal som de vill ändra till Pizzera. Vi har tagit kontakt med stryelsen då ordförande och en av styrelsemedelmarna var med och lyssnade på de som vill köpa lokalen. Styrelesen ska ha möte och efter deras möte ska vi veta om vad de ska säga. De har sen många år tillbaka förnekad för sådan verksamhet så jag undrar om vi kan överklaga på något sätt om de säger nej??
// Benjovi
Jag måste be om förtydligande för att reda ut begreppen.
Du "äger" alltså en lokal i en BRF och nu vill du sälja den till någon som vill ändra nyttjandet från matbutik till pizzeria.
Styrelsen ska nu ta ställning till ifall det är för föreningens bästa med denna ändring av verksamhet.
Ifall styrelsen inte anser detta undrar du ifall det går att överklaga detta beslut.

Som jag ser det är det endast genom en extra stämma, där medlemmarna anser att styrelsens beslut är fel, som detta beslut går att ändra.

Det är troligt att styrelsen anser att betydande ingrepp måste göras i lokalen för att krav från hälsomyndigheter m fl. kan uppfyllas. Och att dessa ingrepp är av sådan karaktär att övriga medlemmar kan komma att störas och deras boende försämras. Å andra sidan kanske de kan se ekonomiska fördelar som uppväger detta. Det är bara att vänta på beslutet och går det emot dina önskemål får du försöka finna 10% av medlemmarna som anser annorlunda och begära extra stämma.
Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 09:57
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om lokalen är upplåten med bostadsrätt, och styrelsen inte beviljar köparen medlemskap pga pizzeriaplanerna, så kan detta styrelsebeslut överklagas till Hyresnämnden.
En månad har man på sig att överklaga från den dag man fick ta del av beslutet om att köparen vägras medlemskap i föreningen.

Om det handlar om överlåtelse av en hyresrätt till lokalen så är det antagligen även i detta fall Hyresnämnden man överklagar till om styrelsen vägrar att godta köparen som hyresgäst.
Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 11:23
Yotta-medlem

Standard

Kanske, Gusten.
Som du vet lyder lokaler under andra regler. Man kan säga upp en hyresgäst av en lokal (garage exempelvis) enligt kontraktet och ta in en ny om man vill. Man kan själv bestämma vilken den nye lokalhyraren skall vara. Och det kanske går att överklaga till hyresnämnden, det vet jag inte, i så fall är det omöjligt att hyra ut ett garage i Sthlms innerstad utan minst 100 överklaganden (eftersom alla intressenter skulle ha denna möjlighet).
Jag tror heller inte att hyresnämnden kan tvinga på en BRF en pizzeria, ett hunddagis, en fyrverkeributik eller annan verksamhet man vill undvika.

Men som sagt var, jag vet inte. Verkar dock otroligt.
Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 17:02
Yotta-medlem

Standard

Hyresrätten till en verksamhetslokal kan ju överlåtas mot ersättning och förmedlas ibland av mäklare.
Det verkar alltså som hyresrätten till lokalen har ett marknadsvärde.
Måste det inte finnas bessittningsskydd och överlåtelserätt till en
sådan versamhetslokal om överlåtaren ska ha någon nytta av hyresrättens maknadsvärde ?

En pizzeria borde väl ha samma möjlighet att bedriva verksamhet i ett bostadsrättshus som i ett vanligt hyreshus ?
Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 00:49
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Hyresrätten till en verksamhetslokal kan ju överlåtas mot ersättning och förmedlas ibland av mäklare.
Det verkar alltså som hyresrätten till lokalen har ett marknadsvärde.
Måste det inte finnas bessittningsskydd och överlåtelserätt till en
sådan versamhetslokal om överlåtaren ska ha någon nytta av hyresrättens maknadsvärde ?

En pizzeria borde väl ha samma möjlighet att bedriva verksamhet i ett bostadsrättshus som i ett vanligt hyreshus ?
Jag har hyrt kontor på ett par ställen och även sålt den ena till den efterföljande "hyresgästen". Vad jag sålde var de förbättringar jag tillfört på lokalen (det kan även finnas immatriella värden). Jag hade också kunnat välja att stanna kvar. Värden hade kunnat välja att säga upp mig, betala för förbättringarna eller be mig ta bort dem. Fast hade jag tagit bort dem hade köparen inte längre varit intresserad. Hyresvärden slapp på detta viset ha lokalen outhyrd så honom passade arrangemanget bra. Jag hade också kunnat lämnat lokalen utan ersättning.
Nej, det finns inget besittningsskydd för lokaler, i alla fall inte hyreslokaler. Utan villkoren bestäms av kontraktet. Detta gäller även för garage som BRFn hyr ut till utomstående. Det är bara att säga upp dem enligt avtalet som gäller. Vi har gjort det i vår BRF gällande ett garage och kommer snart att göra det gällande ett annat. Det är medlemmar som anser sig ha större intresse. Fast föreningen kan säga upp även medlemmar som hyr föreningens lokaler ifall den vill.

Dock kan reglerna var annorlunda gällande lokaler som har "borätt". Där är min kunskap betydligt mindre. Fast visst kan föreningen stoppa en bordell eller en krutfabrik om den vill. Det säger sunt förnuft. Föreningen kan stoppa ett hunddagis p g a. allergirisk exempelvis. Hälsovårdsnämnden eller vad de kan heta idag, kommer att stoppa pizzerian ifall ventilationen är undermålig eller boende klagar på illalukt, sophanteringen inte sköts ordentligt eller ifall det finns problem med ohyra.
Då kan det vara viktigt hur kontraktet är formulerat. Är det ställt för bruk av pizzeria och detta ej kan ske p g a. att fastighetsägaren inte tillhandahåller erfoderlig ventilation exempelvis. Kan det bli både skadeståndsersättning och ombyggnation av fastigheten.
Normalt för hyreslokaler är att man fastställer en hyrestid, exempelvis 5 år och att denna därefter kan sägas upp av båda parter efter en fastställd uppsägningstid som kan variera.
Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 09:45
Yotta-medlem

Standard

Men vad är det för typ av hyreslokaler som ibland säljs via mäklare ?
Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 10:39
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det finns ett indirekt besittningsskydd för lokaler.
Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 21:56
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Men vad är det för typ av hyreslokaler som ibland säljs via mäklare ?
Vet inte. Har aldrig köpt någon.
Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 00:22
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Det finns ett indirekt besittningsskydd för lokaler.
Hur ser det ut?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ändring av stadgar för brf MikHo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2018-10-07 12:28
Ändring av stadgar AnnaS-son Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2010-05-03 22:55
Ändring av stadgar kaffemannen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2009-11-22 18:52
Förråd i brf, ändring frågvis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-10-20 20:50
Ändring av insats i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare