Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-19, 22:54
JNG JNG är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2012
OBS! OBS! OBS! Andrahandsuthyrning och beaktningsvärda skäl

Hej,

Jag har en bostadsrätt som jag själv inte bor i då jag studerar på annan ort. Det gick bra att få hyra ut den under det första året men när min senaste ansökan skickades in så avslog styrelsen den. Efter många om och men gick de med på att förlänga tre månader...

Jag vill gärna flytta tillbaks till den ort som lägenheten är belägen och fortsätta bo där, jag försöker aktivt få byta studieort men det är som säkert bekant inte det lättaste. Min situation ser nu ut som så att antingen så kommer min partner att flytta till min stad eller också så kommer jag fortsätta att veckopendla som jag gjort hittills. Jag har då inte själv nyttjat lägenheten men står självklart fortfarande skriven där.
Det jag nu undrar över är hur jag ska göra då styrelsen inte verkar vilja förlänga uthyrningen ytterligare på denna grund.
Ska jag:
1. Ansöka om tillstånd med provboende med sambo som skäl? (om han flyttar upp dvs) Är det då så att jag kan få hyra ut ytterligare 6 mån eller fungerar det inte så?
2. Nyttja lägenheten de dagar jag befinner mig i staden men samtidigt ha en vän som sambo? Problemet med detta är dock att jag förmodligen kommer att vilja sova hos min pojkvän de flesta dagarna men inte kan väl styrelsen "bestämma" över hur jag spenderar min tid?

Ytterligare en undran av ren nyfikenhet också: vad tror ni om det nya lagförslaget?

Otroligt tacksam för svar!
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 23:06
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard knas från start

Bostadsrättslagen är inte genomtänkt från start.
Därför blir det stora problem framöver.

andrahandsuthyrning hönan eller ägget?
Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 14:34
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard musen som röt

http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...hyrning-752399

700 000 medlemmar och 11 500 bostadsrättsföreningar.

Riksbyggen, HSB och SBC skall nu träffa politikerna och "ryta till".

Har man ringt sina trognaste styrelser och fått mandat till detta?
hur många av de 700 000 bostadsrättsägarna förutom nyss nämnda har tillfrågats.?

Nej som vanligt när det gäller dessa usla bostadsrättsorganisationer så går de bara sina egna ärenden.

FY F F
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andrahandsuthyrning bostadsrätt, andrahandsupplåtelse - Inneboende bostadsrätt Admin Faktabanken 3 2019-01-06 23:33
Andrahandsuthyrning Pippilotti Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2012-01-27 21:38
Sociala,ekonomiska och tekniska skäl - Förändring av lägenhet pjärlumjär Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 20 2011-11-17 13:42
Andrahandsuthyrning i brf? Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2011-10-05 00:33
Andrahandsuthyrning i brf Stina Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-07-15 14:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare