Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-12, 13:25
Skogslund Skogslund är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2012
Fråga System för styrelseadministration?

Jag sitter i en bostadsrättsföreningsstyrelse och vi håller just nu på å kollar efter något bra system att jobba i. Något där vi kan sköta vår bokföring och andra administrativa saker. Inte enbart ekonomi alltså utan även andra saker som göra underhållsplaner och liknande.

Vi har kikat runt lite men ännu inte hittat något ordentligt bra. Finns ju en del förvaltarsystem men många känns ganska omoderna tyvärr... Vi har också funderat på att ha en extern förvaltare som sköter allt, men vi känner att vi gärna skulle vilja sköta det mesta själva om det vore möjligt. Hålla kostnaderna nere vill man ju gärna

Har någon något tips?

/Peter
Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 16:16
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Hur stor är föreningen? Antal lgh?
Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 17:20
Duktig medlem

Standard

Vi har 70 lägenheter.
Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 17:47
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard hur många har egna system

Själv är jag inte hemma på datasystem.
Jag tycker också mig se att det inte är många bostadsrättsföreningar som tagit klivit och infört egna system?
Vilket är att slösa med medlemarnas resurser?

När brf Väduren 901lgh bytte förvaltare så byttes också datasystem, från att under 40 år varit en del av HSB sedan SBC, 5 år så fick ettlitet företag förvaltningen.
Adex "övertalade" föreningen att köpa och köra 3l.
http://www.3lsystem.se/sv/

Detta var 2003, då hade vi i styrelsen 2 s.k. dataproffs, men ingen tog initiativ på att överföra kunskapen att styreslsen skulle kunna sköta sina arbetsuppgifter integrerat med detta nya datasystem.

Varför kan man inte läsa om brf:er som har eget datasystem?

idag betalar 95% extra tillförvaltaren som tilLHAANDAHAR SITT SYSTEM?

Som tillexempel HSB, som i sin tur köper datatjänsten?

Sist men inte minst hur många föreningar som byter förvaltare har inte råkat ut för det katstrofala med avgiftsavier och allt som havererar vid förvaltarbyte?

Hur bra är det att ha tillexempel sin underhållsplan i HSB:s system? tror någon att hsb överför detta gratis om man byter förvaltare?
Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 18:21
Duktig medlem

Standard Nytänkande system?

Okej, nej tyvärr verkar ju en del få problem med sina förvaltare ibland. Det är därför som vi gärna skulle vilja sköta det själva. Vi har stor kompetens inom styrelsen och tror därför att vi skulle klara av det utan några större problem. Därför letar vi nu system. Rimligen borde det finnas mer nischade system nu för tiden. 2003 är ju nästan tio år sedan....

Drömmen vore ett nytänkade och modernt system som är enkelt. Något som effektiviserar styrelsearbetet. Webbaserade system kommer mer och mer, finns någon sådan tjänst för brfer?

(P.S Min förening är ingen hsb-förening D.S)
Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 18:44
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard hur gör brf:er

hur många fastighetssystem finns det? Hittar inte så många vid sök.

Förvaltningssystem

http://www.uppsatser.se/om/f%C3%B6rvaltningssystem/
http://www.bengtdahlgren.se/sv/tjans...altningssystem
http://www.3lsystem.se/sv/property/

En annan intressant fråga i detta viktiga ämne är hur tillexempel HSB skulle reagera vid anbudsgivning på förvaltningsavtal, om det står " föreningen har eget förvaltningsprogram som skall användas vid alla förvaltningsuppgifter".
Tillägg eller avdrag?

En fråga som borde ha ställts på många stämmor är vad själva det datoriserade fastighetsprogrammet kostar årligen?
Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 22:44
Robarbs avatar
Robarb Robarb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Robarb
Standard Fastighetssystem

http://www.realgood.se/index.php?opt...d=69&Itemid=87

Jag kan rekommendera detta system då jag använt det i enhel del olika föreningar som jag förvaltat. prata med tomas Persson så kan han informera mera om systemet.
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 01:36
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Tummen upp Vilken bra idé !

Vi har också REAL system för den ekonomiska fastighetsförvaltningen. Den fungerar bra och är lätt ta ut olika listor från. Jag är inte säker på om den "vanliga" bokföringen också sköts i REAL. Annars finns det färdiga system för det också, liksom "färdiga" kontoplaner för fastigheter, ex FastBas.

När det gäller underhållsplan, tror jag att ni kan göra ett eget system i ex. vis Excell. Det gäller att bestämma sig för hur man vill lägga upp det, sedan mata in och följa upp. (det finns system, men jag tror att de är dyra) Man kan ju välja olika nivåer för planen och uppföljningen.

Det finns en mängd olika system, men att hitta något som täcker in allt tror jag blir omöjligt.

Vad kul att ni tänker försöka sköta det själv! Räkna med att ni får lägga ner en hel del tid i början, sedan borde det räcka med ca 6-7 timmar per månad + tiden för bokslutet. Så är det hos oss, och vi har 80 lägenheter. (gäller inte min brf, utan en annan fastighetsförening där jag sitter i styrelsen).

I min egen brf har de lagt ut allt, till hiskliga kostnader och noll koll.
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 10:30
Duktig medlem

Standard Nytt system!

Tack för snabba svar! Och för peppande kommentarer och tips Vi har kollat in REAL men det känns lite omodernt, framför allt vad gäller gränssnittet.

Diskuterade detta med en kollega igår, och hon berättade att hon och några andra i hennes brf hade varit på bostadsrättsmässan i november och då hittat några som heter Infobrf. De verkar vara nya på marknaden och väldigt nytänkande. Jag kollade in deras hemsida http://infobrf.se och de verkar ha en massa bra arbetsverktyg, inte bara för styrelsen utan även för övriga medlemmar. Att de har involverat alla medlemmar känns ju som en väldigt bra idé.

Min kollega berättade också att det som hon hade sett av systemet var att det såg lättanvänt ut.
Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 17:58
Duktig medlem

Fråga Nytt system, vad tror ni?

Vad tror ni om Infobrf? Jag har nu under helgen undersökt detta lite mer ingående och det verkar som att det är det enda system som är helt inriktat på brf:er. De flesta andra har ett fastighetsägarperspektiv, såsom exempelvis 3Lsystem. Eller har jag missat något företag som ni vet?

Jag frågar därför att jag gärna vill kolla av marknaden helt innan jag kontaktar intressanta företag för att fråga om demos etc. Så, tar gärna emot andra förslag om ni springer på något bra system!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare