Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-28, 13:08
pv2b pv2b är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2018
Standard Får styrelsen unilateralt stänga av en återvinningscentral?

Hej!

Några veckor sedan fick jag ett mail från styrelsen i den BRF där jag bor:

Citat:
Föreningens ÅVC
För att hålla föreningens kostnader nere beslöts vid styrelsemötet den XXX XXX att föreningens återvinningscentral ska stängas. Den relativt nya återvinningsplatsen utmed XXX blir den nya platsen för våra medlemmar att lämna glas, plast, tidningar, kartong och metall.
Stängningen kommer att ske från och med XXX
Det jag undrar är, får styrelsen verkligen unilateralt besluta om att stänga av en återvinningscentral på det här sättet? Det känns som att detta borde kräva ett medlemsbeslut för att göra?

I sak håller jag väl med om att det är bra att stänga vår privata ÅVC om den kostar pengar, och det samtidigt finns ett fullvärt alternativ på gatan bara 50 meter längre bort, men jag hade gärna velat veta hur mycket pengar det handlar om, och vad de hade tänkt sig göra med pengarna i fråga, t.ex. sänka avgifterna, öka avsättning till underhållsfonder, eller öka amorteringar på fastighetens lån. Som det är just nu så upplevs det här endast som en komfortförsämring som inte är förankrad hos medlemmarna.

Det som är intressant för mig är ju dock inte själva sakfrågan nödvändigtvis, utan främst principfrågan. Har styrelsen agerat utöver sitt egna mandat, och kan/bör jag då kräva att de ska kalla till möte för att förankra detta, om inte annat bara av principskäl?
Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 17:21
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Sophantering är föreningens ansvar. Styrelsen företräder föreningen. Således kan styrelsen ensam bestämma vilken entreprenör/vilka fraktioner/hantering grovsopor et c.

Du som medlem kan lämna in en motion om du vill ha tillbaka fler fraktioner i föreningens strategi.

Du kan också på årsmötet ställa den typen av frågor som du har i ditt inlägg (hur stor besparing, vad skall besparingen användas till osv).

Utöver det har du som medlem ingen bestämmanderätt i denna fråga.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsen vill stänga tvättstugor Morsz Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2013-10-07 16:48
Fönster i lgh som ej går att stänga idab El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 3 2010-12-06 20:27

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare