Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-18, 22:12
apanap apanap är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2021
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av liqwid78 Visa inlägg
Hejsan,
Du skriver att alla har samma hyra. De som använder laddning får betala extra. De låter rimligt. Utrustningen slits när det används. Oanvänd utrustning har en viss slitage men inte alls i samma omfattning.
Om du resonera som du gör så kanske skulle man resonera att parkeringsplatserna skulle ha olika avgifter. Jag kan tänka mig att alla inte är lika stora eller lika lätt tillgängliga.
Idag har alla samma hyra. Men de som har elbil får nu höjd hyra - det är inte ett tillägg på hyran. Det finns dyrare extra rymliga platser, och naturligtvis har en extra stor plats samma hyra oavsett om en stor eller liten bil parkerar på den, även om en liten bil sliter mindre på garaget.

En laddare har inga rörliga delar och den ärligt talat försumbara skillnaden i slitage kan knappast motivera en prisskillnad om det är slitaget som ska finansieras. Installation och all övrig utrustning kostar ju samma oavsett om alla laddar eller ingen laddar.
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 22:19
Medlem

Standard

Men tack för er input! Jag kommer oavsett inte bråka om saken själv, men har fått lite argument för att bemöta dem (hittills en...) som redan dragit igång bråk.
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 22:36
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Man kan ju alltid ha lite olika schablonnivåer men diskussionen är i detta fall lite irrelevant då ni redan har utrustning för IMD vilket då bör användas. Iaf då du skrivit att detta är ett nybygge så ska man räkna med att byggande styrelse bara löst problemen men då de inte kommer att bo i området/huset så ska man räkna med att säga upp allt och förhandla om alla avtal till bättre. Här gäller det även avtalen för elbilsladdningen. Jag skulle inte bli förvånad om dessa avtal är så dåliga att man går back på dem.

Iaf i min förening så har vi IMD även för bostäderna och då vi administrerar allt själva så finns ingen mätkostnad och iom det så har vi stor flexibilitet med hur vi kan lösa elbilsladdning. Men i ert fall så verkar en samfällighet vara inblandad. Då är frågan hur elabonnemanget ser ut hos dem också.

Men något konkret svar på vad som är rätt ser jag inte. Man måste kolla på alla kostnader och försöka dela ut kostnadsbärarna på ett administrerbart och förståeligt sätt.
Tack för konstruktiva förslag! Vi har också IMD för lägenheter (både el och varmvatten) och är inte särskilt imponerad av den leverantör som vi idag har avtal med. Det är också en sak jag hoppas kunna sätta mig in i ordentligt, och förhoppningsvis förbättra.
Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 00:50
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av apanap Visa inlägg
En laddare har inga rörliga delar och den ärligt talat försumbara skillnaden i slitage kan knappast motivera en prisskillnad om det är slitaget som ska finansieras. Installation och all övrig utrustning kostar ju samma oavsett om alla laddar eller ingen laddar.
Här kommer man till hur länge saker faktiskt håller och hur länge saker håller ekonomiskt. Troligtvis skall denna utrustning skrivas av på 10 år och ja då skall kostnaden för utrustningen täcka det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avgift för garage tillhörande lägenhet limpan Bostadsrättsforum 26 2014-04-22 17:31
Höjd avgift i bostadsrätt paggelito Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2013-11-04 14:41
Tillbyggnad och höjd avgift i brf? link Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 15 2009-10-26 11:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare