Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-28, 17:48
fluthardt fluthardt är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Feb 2015
Standard Tips i krångligt bostadsrätts ärende

Hej!

Lite bakgrund,
Min sambos mormor äger en lägenhet där tanken är att jag och min sambo ska flytta till. Eftersom att mormorn i frågan har blivit gammal så ska lägenheten skrivas över genom en gåva till min sambos mor och därför ska vi hyra den i andrahand av henne.

Styrelsens i bostadsrätten är lite sura för att lägenheten har hyrts ut i andra hand under en lång tid och under en period förra 2013 utan att styrelsen hade godkänt uthyrningen, det har dock gått för lång tid och enligt stadgarna kan de inte göra något längre.

Nu håller vi alltså på att försöker få lägenheten överskriven till min sambos mor, förra året hade vi kontakt med en jurist som hjälpte oss lösa ett lån samt upprättade ett gåvobrev. Fel som vi alla kan göra så glömdes det skicka in en ansökan om medlemsskap till föreningen och det löpte ut i sanden då jag under tiden var bortrest, det var alltså i december och datumet för tillträde sattes till första januari.

När jag kommer tillbaka i början på februari upptäcker vi att felet har begåtts och upprättar ett nytt gåvobrev tillsammans med ansökan om medlemsskap samt ansökan om andrahandsuthyrningen. Vi skickade in dessa den 16/2 och har då fått information om att de har styrelsemöte den 23/2. Vi inväntade under veckan besked då tillträdesdatumet sattes till den 28/2 för gåvobrevet samt 1/3 för andrahandskontraktet.

Så under veckan väntade vi på besked från styrelsen utan att höra något, jag ringer därför och får information om att mötet är uppskjutet till den 10/3. Eftersom att ordförande är omöjlig att få tag på, kassören är oerhört otrevlig och sekreteraren inte vill ha något med saken att göra pratade jag med en suppleant som inte kunde svara på några frågor.

Så, efter allt detta svamlande så kommer jag till min fråga.

Kan jag göra något eller måste jag bara vänta på att styrelsen tar besked den 10/3? Vad händer med gåvobrevet eftersom att vi skrivit tillträdesdatum som nu har passerat och vad händer med ansökan om andrahandsuthyrningen då tillträdesdatumet är på söndag?

Jag har läst lite i ert forum och det finns inga riktlinjer för hur lång tid det får ta att behandla en medlemsansökan, det enda jag vet är att praxis är att det ska hanteras skyndsamt om möjligt, styrelsen har varit medvetna om att lägenheten senare skulle bebos av mig och min sambo och den har stått tom i cirka 15 månader i väntan på att vi ska renovera och kunna flytta in.

Stort tack till er som tar er tid till att svara på detta inlägg. Hör av er om ni behöver mer information för att ge ett gediget svar.

Bonusfråga:Visst behöver jag fråga styrelsen om jag vill ta bort en dörr och bygga igen den? Den frågan har ju tagits upp tidigare och svaren är luddiga, men för säkerhetsskull?
Svara med citat
Gammal 2015-02-28, 20:27
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det man kan hoppas på är väl att dom inte avser att vägra medlemskap med hänvisning till att gåvomottagaren inte avser att bo där själv.

Men gåvomottagaren måste se till att bli godkänd som medlem. Annars blir gåvobrevet ogiltigt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ärende 2775-13-4 i Hyresnämnden Mumien Bostadsrättsforum 28 2013-09-26 10:38
Styrelsen avslår ärende före stämman Korsdraget Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2012-01-02 21:55
Bostadsrätts försäkring drjohan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-03-15 19:28
Styrelse i brf leja bort ärende KIM Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2009-04-04 10:15
Krångligt få rot-avdrag Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-31 23:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare