Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-15, 18:16
drjohan drjohan är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Bostadsrätts försäkring

Hej!

Jag har en fråga... Om du har köpt en hemförsäkring med bostadsrätts tillägg och bostaden blir hälsovådlig att vistas i, skall då ej försäkringen täcka några av dessa kostnader överhuvudtaget?

För min del så hävdar IF att de ej är pigga på att betala en krona då de anser att bostaden ej är "obrukbar", trots att den höll på att rasa in.

Är det en smart person här som vet hur man isf processar gentemot försäkringsbolaget på ett taktiskt bra sätt?

Finner det lite suspekt med vad som ingår i produkten samt vad som står i avtal, marknadsföring och deras organisation. Men vad vet jag det kanske bara är ngt som IF säljer till alla men som ej fungerar då det behövs användas?
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 18:46
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av drjohan Visa inlägg
Hej!

Jag har en fråga... Om du har köpt en hemförsäkring med bostadsrätts tillägg och bostaden blir hälsovådlig att vistas i, skall då ej försäkringen täcka några av dessa kostnader överhuvudtaget?

För min del så hävdar IF att de ej är pigga på att betala en krona då de anser att bostaden ej är "obrukbar", trots att den höll på att rasa in.

Är det en smart person här som vet hur man isf processar gentemot försäkringsbolaget på ett taktiskt bra sätt?

Finner det lite suspekt med vad som ingår i produkten samt vad som står i avtal, marknadsföring och deras organisation. Men vad vet jag det kanske bara är ngt som IF säljer till alla men som ej fungerar då det behövs användas?

Du får precisera vad det är för skada som du drabbats av.
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 18:46
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Jag förstår inte vad det är som har hänt med lägenheten.
Bostadsrättstillägget ska vara för att fixa ytskiktet som blivit skadat av t.ex. en vattenskada.
Kan du berätta mer om vad som hänt?
Sen borde du kolla med styrelsen om ifall styrelsen också har tecknat ett bostadsrättstillägg för alla boende (det har vi gjort i vår förening). Då kan du också vända dig mot dem och dubbelkolla.
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 18:50
Avancerad medlem

Standard Hela lägenheten med innanmäte är förstörd

Hej,

ja du hela lägenheten är ju renoverad av föreningen men godkännande för detta saknas pga rasrisk och fuskbygge. Och innanmätet är försäkrat av IF fast handläggaren där menar på att det inte alls är en obrukbar bostad. Du kan läsa mina tidigare inlägg så får du en uppfattning om vad som inträffat.

Kortfattat är det kök, golv, öppen spis, badrum, vitvaror, väggar, bjälkar och lite annat smått och gott. Mitt läge just nu är att jag betalt samtliga bitar och IF hävdar att de ej vill stå för detta. Problematiken är för dålig fukt, ventilation samt läckage på altaner i ca 9 år. Tror inte det finns ett enda rätt, men tydligen så får försäkringsbolaget bete sig såhär?

och länk:
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3359

Senast redigerad av drjohan: 2010-03-15 klockan 18:51. Anledning: Adderade länk
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 19:21
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Vet inte hur IF har besvarat kraven men normalt sätter man ner ersättningen om skadan uppstått pga byggfel, ibland ända ner till 0.

Vad gäller frågan om bostaden går att använda eller ej är något man själv får visa, har du ett beslut från någon myndighet rörande detta måste IF verkligen sitta på information om ingen annan har för att ha framgång.

Men som sagt, försäkringsbolag betalar inte ut försäkringsskador som beror på konstruktioner som inte följer standard ("byggfusk"). Det blir i vart fall inte full ersättning i normalfallet.
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 19:28
Avancerad medlem

Standard Nyttjande- och vistelseförbud

Hej,

ja att innanmätet varit försäkrat går väl ej att bestrida? If svarar att det inte alls är en obrukbar bostad, detta är ju lite märkligt i samband med att lägenheten är förlagd med nyttjande och vistelseförbud (dvs personer får ej vistas i lägenheten), är detta ej en obrukbar bostad?

Felet beror på ett byggfusk för föreningens sida 2001 som ej är åtgärdat, jag undrar nu vad som ingår i själva försäkringen? Är då ej mina saker försäkrade?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fuktskada hos grannen, vems ansvar? Säljarens? - Försäkring för bostadsrätt Liam76 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2008-11-04 13:23

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:21.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare