Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-02, 07:12
BettyBoop BettyBoop är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2017
Standard Balkonger eller altaner

I vår förening från -42 har alla på övervåningen balkong och några få på nedervåningen.
Hur ska jag gå till väga som ny pch oerfaren ordförande för att kanske kunna få få till altaner eller balkonger (vanliga eller inglasade både uppe och nere)?
Går jag ut med information så måste jag ju ha summor, eller?
Vår förening består av 48 lgh varav 28 har små balkonger nu..
Jag vet att det är stämmobeslut på detta, men vilken typ av info måste jag ha gått ut med till medlemmarna innan ett sådant beslut?
Jag kan ju inte begära in offerter och lämna in bygglov innan vi ens vet om vi får igenom detta..
Vart ska jag börja och hur går jag till väga steg för steg?

Om vi skulle få till ett stämmobeslut sedan med 2/3, vad gör man med nej-sägarna? Blir det ingen balkong/altan på deras lgh då?
Svara med citat
Gammal 2018-04-02, 17:25
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Balkonger eller altaner

[quote=BettyBoop;70449]I vår förening från -42 har alla på övervåningen balkong och några få på nedervåningen.
Hur ska jag gå till väga som ny pch oerfaren ordförande för att kanske kunna få få till altaner eller balkonger (vanliga eller inglasade både uppe och nere)?
Går jag ut med information så måste jag ju ha summor, eller?
Vår förening består av 48 lgh varav 28 har små balkonger nu..
Jag vet att det är stämmobeslut på detta, men vilken typ av info måste jag ha gått ut med till medlemmarna innan ett sådant beslut?
Jag kan ju inte begära in offerter och lämna in bygglov innan vi ens vet om vi får igenom detta..
Vart ska jag börja och hur går jag till väga steg för steg?

Om vi skulle få till ett stämmobeslut sedan med 2/3, vad gör man med nej-sägarna? Blir det ingen balkong/altan på deras lgh då?[/QUOTE

Hej,
Om intresse finns brukar det frågas om i förväg.
Jag vet vad jag helt säkert skulle göra, särskilt om jag var ny och oerfaren.
Sätta upp en kallelse om ett infomöte med frågor. Det brukar finnas erfarenhet bland de boende där det redan finns balkonger.
1. att diskutera om det finns intresse bland de övriga för det du vill göra.
2. Att informera hur det gick till med finansieringen mm för de som redan finns. 3. Om intresse finns nu om samma finansieringsmodell är ok.
3. Utifrån vad mötet går jag vidare på ett eller annat sätt.
Vad styrelsen önskar är inte i mitt intresse där jag bor, utan frågan är om jag anser det intressant. lycka till
Svara med citat
Gammal 2018-04-02, 21:36
BettyBoop BettyBoop är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2017
Standard

De som redan har balkonger har haft dessa sedan huset byggdes.
Om vi på botten själva står för kostaden med förhöjd avgift så borde ju inte detta påverka de som bor på övervåningen. Jag förstår att det kommer att bli förändringar i fördelningstalet och att det kan bli underhållskostnader för föreningen.
Detta har varit uppe i föreningen många gånger som jag hört men ingen har orkat driva det.

Taack för lycka till:et.. Kan behöva det ;-)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vite eller skadestånd - mot brf eller mot enskild styrelsemedlem Nettis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2016-04-10 11:54
Balkonger kätting Bostadsrättsforum 0 2016-02-21 15:40
Vem återställer altaner efter dränering och fasadrenovering? Vilda2015 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2015-10-23 08:41
Styrelsen beslutade bygga altaner, men bara för några lägenheter Kostamus Bostadsrättsforum 13 2014-05-26 11:00
Byggnationer av nya altaner/uterum i brf FRÅGVIS SÖKER SVAR Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-01-30 14:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:30.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare