Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-19, 23:53
pilatuskukk pilatuskukk är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mumien Visa inlägg
På HSB:s styrelseblogg går att läsa om motioner:

"I styrelsens förslag till beslut kan styrelsen redogöra för sakomständigheter och sin syn på den aktuella frågan. Styrelsen kan komma fram till slutsatsen att styrelsen anser att motionen är besvarad eller att styrelsen föreslår avslag på motionen. Om styrelsen förslår att motionen ska bifallas bör styrelsen ta kontakt med motionären direkt och säga att man kommer att vidta den åtgärd som motionären önskar och fråga om motionen då kan frånfallas."

Utdrag ur styrelsebloggen av Eva Sörqvist, fastighetsjurist HSB Riksförbund.

Vad menas med den markerade texten i citatet? Är det inte så att stämman ska fatta beslut över en motion? Här förordas att styrelsen och motionären ska ta beslut?

Läs mer på denna länk → <http://blogg.hsb.se/styrelse/2014/03/26/hur-ska-styrelsen-hantera-en-motion/>
HSB arbetar allt de kan för att ingen insyn erhålls i föreningens ekonomi.
X antal miljoner i en klumpsumma. Vad innehåller den?
BoRevision, sifferfrisören ser till att allt ser bra ut.
Med "Red Herring" ovan svammel motarbetas dina motioner läs ”http://brfporkala.com/foereningsstaemmor/motioner/2013” ser du hur de behandlas med styrelsens "HSB:s" taktik
Svara med citat
Gammal 2014-04-20, 00:32
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Avgående styrelses ansvar

Jag var väl antagligen oklar, men jag är ute efter om LEF säger något om ansvar i "gråzonen"?

Vi är ju alla här överens om att styrelsen har en viss fördel om de undertecknar svar på motion med "styrelsen" osv...
Jag anser att Clabbe har en viktig poäng med det att skilja på ledamöter och på styrelsen.

Det jag praktiserade var att avgående styrelse skulle visa varsamhet för att undvika att binda upp nästa styrelse. Utan tvekan är detta en hörnsten nu.
(Jag menar som Harald att det som ingår i det löpande givetvis skall rulla på som vanligt.)

Det är oklart för mig hur tveksamma beslut kan rättfärdigas enligt Lag avseende det jag kallar "gråzonen". Någon som vet?

Sett att avgående styrelse sätter föreningen i skuld och nästa styrelse anser detta tveksamt eller rent av ett felaktigt beslut?
Vi kan tom tänka oss att avgående "styrelse" i sin egenskap av "styrelse" gör en kupp. Vi kan givetvis tänka detta för en ny styrelse också, men den har i så fall stämmans uppdrag. Det har inte avgående styrelse.

Var hämtar avgående styrelse stödet för beslut i det jag kallar "gråzonen"? Finns det rättsfall?

Det kan ju gå flera månader från verksamhetsårets slut tills dess nya styrelsen satt sig.
korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-04-20, 09:06
perarner perarner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av neptunus Visa inlägg
perarner, vad menar du med "man" måste ta ett beslut och att det är "bättre att styrelsen bifaller motionen"?
Om styrelsen svarade enligt Borättexpertens exempel som du kommmenterade, med att styrelsen beslutat att göra i ordning alla cykelrum så har väl styrelsen bifallit motionen?
Om styrelsen redan har beslutat att uppfylla motionärens vilja kan en omröstning på stämman inte handla om något annat än att ge stämman möjlighet att upphäva styrelsens beslut.
Menar du att en styrelse ska aldrig själva ha makten att göra som en medlem vill i en motion utan det är alltid stämman som ska rösta om medlemmars önskemål, eller hur menar du och vad vill du uppnå med att "man" måste ta ett beslut?
Jepp, det är svårt att skriv så det blir tillräckligt tydligt, jag måste öva på det :-)
Jo det var precis det jag menade, att man = stämman, måste ta beslutet för eller emot en motion. Jag kan inte förstå att en styrelse kan föregripa igenom att bara avfärda en motion, det skulle ju kunna finnas en majoritet som vill tvärtemot även om motionären och styrelsen är överens. Med bifalla menade jag egentligen att styrelsen kunde rekommendera bifall för motionen i sin kommentar (som jag antar att flertalet styrelser lämnar till varje motion).
Svara med citat
Gammal 2014-04-20, 10:07
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Detta innebär att efter denna dag (fr o m sista styrelsemötet i verksamhetsåret, är styrelsen upplöst, men de förtroendevalda finns kvar i "gråzonen" tills dess ny styrelse har konstituerat sig. Klubban slår.
Där har du nog fel. Styrelsens uppdrag gäller till dess att ny styrelse valts på årsstämman. Eller för att vara exakt fram till dess att årsmötet avslutas.

Självklart har styrelsen rätt att tycka till om alla motioner, och yrka bifall, eller avslag, det är faktiskt styrelsens skyldighet.
Gammal 2014-04-20, 11:01
Yotta-medlem

Fråga Ansvar contra controll

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Där har du nog fel. Styrelsens uppdrag gäller till dess att ny styrelse valts på årsstämman. Eller för att vara exakt fram till dess att årsmötet avslutas.

Självklart har styrelsen rätt att tycka till om alla motioner, och yrka bifall, eller avslag, det är faktiskt styrelsens skyldighet.
Bra Borättexperten. Nu blir frågan bättre.

Exempel:
Förvaltningsberättelsen avser redovisning för räkenskapsåret 2011-09-01 - 2012-08-31. Stämman är december den 13. (med HSB-logik)
Ansvarsfrågan gäller det som står i årsredovisningen, eller hur?

Åter; skilj på ledamöter och "mötet", styrelsemötet såväl som Årsmötet.

Frågan kvarstår:
Var i lagen står det att ledamöter har förvaltningsansvar för perioden efter årets förvaltningsdatum? Det är då motioner lämnas in, nämnlig och Gråzon kallas det?

Min teori är att styrelsen är av typ"interimsstyrelse", ska hålla ställningarna i avvaktan på ny styrelse, att det finns stöd för detta i Lagen, att styrelsens lagliga rätt är inskränkt, tydlig och klart.
Att de tar beslut och kör med härskarteknik är allmänt känt och jag efterlyser därför lagstöd för deras vidriga agerande. Det är det denna tråden handlar om. Utbredd raseri över allt.
Om detta hittar jag noll i BRL och i så fall så gäller väl LEF antar jag.
Ja, inte så att detta lyfts fram där heller, men andra kanske vet. Det ser jag fram emot och det gör andra här också. Helt säkert.
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 11:24
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning Mandatperiod och redovisningsperiod är inte detsamma

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Exempel:
Förvaltningsberättelsen avser redovisning för räkenskapsåret 2011-09-01 - 2012-08-31. Stämman är december den 13. (med HSB-logik)
Ansvarsfrågan gäller det som står i årsredovisningen, eller hur?
Alltså, Korsdraget, det här har du ha fått om bakfoten. Mandatperiod (ansvarsperiod) och redovisningsperiod sammanfaller inte, det är en förskjutning på några månader. Därför är det alltid två styrelser som står till svars när årsredovisningen behandlas: den nuvarande styrelsen, och den föregående. (Men kan ofta vara samma personer). Nuvarande styrelse skriver visserligen under årsredovisningen, men ansvaret för det som beslutades i början på redovisningsåret faller på föregående styrelse. Att skriva under årsredovisningen är inte att ta ansvar för allt som hände under året, bara att man intygar att det är rätt återgivet. Därför är man skyldig att skriva under även om man varit djupt oenig om besluten.
Gammal 2014-04-21, 12:21
Yotta-medlem

Standard Motioner

Hej Borättexperten
Jag har förstått detta precis som du. Inte har jag missförstått något här inte.
Ditt svar däremot bekräftar det som Clabbe säger: styrelsens svar på motioner är som att vifta till grannen.
Tvingad att svara: Javisst om de vill i grupp, men som förtroendevald ledamot av stämma. Där råder också skydd, men Styrelseledamot kan också skriva egna motioner.
Det är det som kännetecknar en till förtroendevald. Personval!

Avgående styrelse kan om den vill, och det vet vi att de vill, göra som rådgivarna sagt, dvs sätta sitt bomärke överallt. Ny styrelse får svara inför stämman om ett år. WoW. Men

Förresten: var står det i lag att de som styrelse måste svara på motion? Detta är tämligen nytt ETHOS!
Eller är det en förvaltarpraxis? Jag ser bara en osynlig parter som vinner på det!

Fortfarande har jag inte sett något i Lag eller stadga som styrker detta .
Är detta lagligt då ser jag endast en lösning: Snabba upp tiden mellan redovisningsdatum och stämman. Gör redovisningen transparent. Bli effektiv!

Inget bolag skulle acceptera en ordning av detta slag.
Stämma hos aktieägarna i Globen: Staten (Ägaren) har lämnat motion... men styrelsen i Nuon har avslagit. Nu väntar vi alla i landet på att någon ska bli ansvarig.

Nej. Det här är någon annans missförstånd, inte mitt. Lucka i Lagen?
Jag vill att Peter Norrman kallar förvaltarna till Regeringen och drar i dem i örorna. jajamen Det är lindrigt det. Småföretagare åker in för små bedrägerier.
Tack för hjälpen. korsdraget

Den som kan, gör. Den som inte kan, undervisar. Den som inte kan undervisa, blir rektor.

Senast redigerad av Korsdraget: 2014-04-21 klockan 12:23. Anledning: missat ett ord
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motioner till brf - Styrelsen vill bestämma vad motioner ska innehålla Admin Bostadsrättsforum 2 2014-03-04 09:06
Motioner qada Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2012-12-02 21:07
Motioner Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2010-05-27 22:01
Motioner andersson Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 25 2009-05-22 20:21
Motioner misteln Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 11 2008-05-14 23:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare