Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-15, 20:23
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Fråga Har någon kunskap om sekelsifteshus på träpålar?

Jag har varit på lägenhetsvisning men mäklaren var inte villig att svara på alla frågor. Då kontaktade jag föreningens styrelse. Frågan gällde bl.a. varför fastighetens fasad har flera sprickor. Styrelseledamoten jag pratade med sade att fastigheten är från sekelskiftet och att gamla hus rör på sig. Det är vanligt och inget konstigt. Jag sa till honom att intilliggande fastigheter på gatan inte har likadana sprickor och att de också är från sekelskiftet. Jag har tidigare bott i sekelskifteshus utan sprickor i fasaden. Då svarade han att under fastighet har varit en bäck och att halva huset står på fast mark och andra halvan på träpålar. Därför finns det sprickor i fasaden.

Vad kan man göra för att fasaden skall sluta spricka? Vad kan det röra sig om för kostnader?

Vet någon var jag kan få information om var det låg en bäck i närheten av Valhallavägen och Frejgatan i Stockholm vid slutet på 1800-talet?
Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 21:34
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Googla på "Grundförstärkning" samt läs lite här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5...st%C3%A4rkning)

Husen står inte direkt på träpålar, men träpålar användes till markförstärkning, pålskallarna är sedan ingjutna i betongsocklar som grundmuren sedan är gjuten på.

Tricket är att skallarna skall ligga under grundvattennivå, då förhindras röta.

Efter att man lagt om mycket dagvatten mm i städerna under senare delen av 1900-talet, har de ursprungliga grundvattennivåerna sjunkit, varför pålarna börjat ruttna. Det är ENA problemet. Här kommer ANDRA:

Hus som står stadigt på berg till en del, och där resten av huset är pålat, de kommer sakta spricka sönder i takt med att pålskallarna ruttnar.

Lösning:

Det finns två metoder att grundförstärka husen, Bor-metoden eller ny pålning till fast berg.

Bormetoden: Innebär att man från källargolvet, borrar sig ner till varje pålskalle, och sprutar denna full med Bor. Då bromsas förruttnelsen upp och huset sjunker mycket långsammare. Går dock sällan att använda med bra resultat om inte hela huset står med samma grundläggning (sjunker/slutar sjunka relativt lika).

Ny pålning: Nya betongpålar slås ner till fast berg. Huset fixeras lika den del som redan står på berg. Är typ hur dyrt som helst. 5-50 miljoner, beroende på hur stort hus/kvarter det rör sig om. (Alla hus i ett kvarter som är sammanbyggda måste behandlas lika).
Svara med citat
Gammal 2014-04-16, 01:45
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Vad kan man göra för att fasaden skall sluta spricka? Vad kan det röra sig om för kostnader?
Jag skulle avstå från att köpa lägenhet i en förening som äger en kåk med problem som du beskriver. Har du problem med styrelsen där du bor nu går du från askan till elden. Ingen lekmannastyrelse eller stämma kan fatta vettiga beslut om vad som bör göras för att bevara huset.

Jag har varit med om två komplicerade grundförstärkningsjobb. I det ena fallet var det fråga om en byggnadsminnesmärkt kåk i Gamla Stan som ansågs vara värd att bevara till varje pris. Bygget fick stadsbidrag.

Är det fråga om ett vanligt bostadshus finns nog bara två ekonomiskt försvarbara allternativ.

1. Leva med sprickorna så länge man står ut
2. Riva kåken och bygga nytt med moderna grundläggningsmetoder

Det finns en lösning på alla problem, frågan är vad det får kosta.
Gammal 2014-04-16, 13:47
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Harald - tack för den mycket bra och detaljerade informationen.

Kluringen - tack för informationen och rådet. Lugn, jag kommer inte att köpa en lägenheter i denna kåk.

Tråkig att mäklaren kommer att lura på någon annan oerfaren köpare. Mäklaren var den värsta jag någonsin har träffat. Han gick runt bland spekulanterna och pratade högt till alla: ”Föreningen har jättebra ekonomi och bara åtta miljoner i skuld. Föreningen har bra med intäkter från två hyreslokal som ger 20 % av föreningens intäkter. Dessutom har föreningen alla renoveringar bakom sig.”

Vad den lurifaxen inte informerade om är att alla renoveringar var gjord men mellan 1981-82 exempelvis stambyte och centralvärme m.m. Att det i årsredovisningen aviseras en avgiftshöjning och det finns en lista med underhållsbehov som inte är finansierat.

Mäklaren ville inte svara på mina frågor. Han visste ingenting och sa att jag skulle fråga ordföranden.

Styrelseledamoten som jag pratade med svarande undvikande. Jag var tvunget att pressa honom på svaret när det gällde fasaden och han ville inte prata om avgiftshöjningen tros att det står i årsredovisningen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ägarlägenhet som boendeform - har den någon framtid? Admin Bostadsrättsforum 3 2013-11-25 20:35
HSB - Någon med erfarenhet av dem som förvaltare Smoky Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2012-07-04 11:16
Hur skaffar man sig som boende kunskap om BRF skanke Bostadsrättsforum 4 2011-12-23 12:58
Hur får man någon vräkt i en brf? peikko Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2010-04-21 11:35
Viktig kunskap att hämta vid köp av bostadsrätt - Newsdesk Admin Senaste Nytt 0 2009-07-12 06:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare