Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-01, 10:42
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Skatte avdrag för brf

Jag hoppas att alla på forumet har detta i åtanken när de skall gör sin självdeklaration.

Jag kommer att göra avdrag för den ränta som föreningen betalar på sina krediter. Som motsvarar 1/12 av ca 41 500 kr = 3 500 kr. - "tillgodohavande"

Jag har aldrig gjort detta förut men har fått information om att det är tillåtet att göra detta avdrag. Är det någon som har en kommentar så är jag "idel öra"

Senast redigerad av Trötter: 2009-04-01 klockan 11:13.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:08
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det kommer du inte att få igenom. Dessutom riskerar du skattetillägg.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:09
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Jag fick uppgifterna från en annan förening som har gjort på detta vis i flera år.
Jag tycker det verkar helt i sin ordning, har försökt titta i lagstiftningen men inte funnit att det är otillåtet att göra avdrag för dessa räntor.

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Det kommer du inte att få igenom. Dessutom riskerar du skattetillägg.
Du får nog motivera detta uttalande.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 11:18.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:11
Yotta-medlem

Standard

Visst - om du först visar hur du kommit fram till att det är tillåtet för dig att få avdrag för räntor som du inte betalat på en skuld som du inte har.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:12
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

När man säljer sin bostadsrätt får man göra avdrag på räntan som föreningen betalat under tiden man bodde där. Jag är inte insatt i detaljerna, har aldrig sålt en bostadsrätt!

Det du pratar om tänkte jag kolla med skatteverket. Har skickat frågan till skatteverket om Trötters påstående. Återkommer...

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 11:41.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:13
Yotta-medlem

Standard

Francios, det där får du nog vara snäll och visa på hur det är möjligt.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:13
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Då kanske man som aktieägare i Swedbank kan dra av sin del av kreditförlusterna också?
Det kanske har med dagens datum att göra?

Jag tror du tänker på kapitaltillskott Francois. Det är inte samma sak som räntan.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:19
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Då kanske man som aktieägare i Swedbank kan dra av sin del av kreditförlusterna också?
Det kanske har med dagens datum att göra?

Jag tror du tänker på kapitaltillskott Francois. Det är inte samma sak som räntan.
Det kan du göra, om du får stå för kostnaderna som ägare i företaget. Dessa kostnader tas från resultatet i företaget.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:35
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Du hänvisar till juridisk person.
Fast på fysisk person hittar jag detta;
"Ränteutgifter.
Skuldränta på medlemmens lån avseende privatbostadsrätt är avdragsgill i inkomstslaget kapital.
"
Men om detta är medlemmens privata lån eller föreningens får man ingen uppfattning om.

Angående ägande i Swedbank så syftar du väl på att man kan kvitta en aktieförlust mot annan vinst. Men mot "Swedbanks" kreditförluster kan jag väl inte kvitta något? Eller kan jag det?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 11:44.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:43
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Den länk som jag har anvisat har inte med inkomstskatten att göra utan är till för bostadsrättsföreningar och deras medlemmar

Tillgångar & Utgifter
Kapitalkostnader är avdragsgilla men ska balanseras mot kapitaltillgångar.
Detta hävdar jag även gäller föreningens ekonomi. samtliga medlemmar i en förening betalar via årsavgiften för kreditkostnaderna i föreningen och skatt för räntan på tillgodohavande i kapital. Så det medför skattereduktion om det balanserade resultatet visar ett negativt värde.

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Angående ägande i Swedbank så syftar du väl på att man kan kvitta en aktieförlust mot annan vinst. Men mot "Swedbanks" kreditförluster kan jag väl inte kvitta något? Eller kan jag det?
Ja absolut. Kreditförluster tas från bankens resultat, och som får aktierna att minska i värde. Så i det fall som du säljer din aktier så har du rätt till en kvittningsrätt gentemot en aktie som har ökat i värde.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 11:48. Anledning: Rättat upp länk (använd gärna knappen för länkar när ni lägger in länkar)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Går det att få avdrag... Tom1980 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 13 2010-05-12 17:48
ROT-avdrag och konsumentprisindex Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-06-01 22:35
Nytt ROT-avdrag Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-04-24 10:21
Stuguthyrning, arv och ROT-avdrag Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-08 23:22
Lag-förslag om ROT-avdrag för brf Gusten Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2009-01-20 12:07

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:01.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare